Man GT6

Man GT6
Wagony typu MAN GT6 i B4 pochodzą z Norymbergi. Wagony te wyprodukowane zostały w latach 1962 - 1966. Konstrukcyjnie GT6 są przegubową wersja wagonów T4. Pierwsze tramwaje motorowe GT6 zostały dostarczone pod koniec 1994 roku i po przystosowaniu ich do polskich warunków ( m.in. zamontowanie lusterek zewnętrznych oraz oświetlenia zewnętrznego) wyjechały na krakowskie ulice na początku 1995 roku. Kolejne dostawy miały miejsce w 1996 roku (dostarczono wtedy 10 wagonów GT6 i 10 wagonów B4), w 1999 roku (6 sztuk GT6 i 5 sztuk B4), w 2000 roku (8 sztuk GT6 i 4 sztuki B4), w 2001 roku (9 sztuk GT6 i 3 sztuki B4), w 2002 roku (5 sztuk GT6 i 6 sztuk B4), w 2003 roku (4 sztuki GT6 i 4 sztuki B4) i w roku 2004 1 sztuka wagonu GT6. Stopniowo podczas eksploatacji prowadzono inne modernizacje. Zmieniono pojedyncze reflektory na podwójne, zablokowano ostatnie drzwi oraz zamontowano klasyczne tablice kierunkowe. W latach 2003-2007 stopniowo wymieniano filmy oraz tablice kierunkowe na diodowe wyświetlacze. Podczas napraw bieżących zmodernizowano również wnętrze, zastępując drewniane krzesełka, nowymi, wyścielanymi materiałem, fotelami. Obecnie na zajezdni Nowa Huta stacjonuje 38 wagonów motorowych GT6 i 6 doczepnych B4. Z biegiem czasu część wagon jest kasowana bądź przeznaczana na części. w końcem maja 2009 roku do zajezdni Podgórze przekazano 15 sztuk wagonów GT6. Odstawiony w 2010 roku wóz #173 został gruntownie odnowiony. Otrzymał nowe malowanie, wzorem wagonów GT8S (warto zaznaczyć, że wozy GT6 nigdy z takim malowaniem nie jeździły po ulicach Krakowa) a następnie sprzedany został Politechnice Krakowskiej. Obecnie stoi jako pomnik na Kampusie PK przy al. Jana Pawła II. W dniu 01.12.2012 roku pożegnano uroczyście wagony GT6 (imprezę zorganizował Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych). O imprezie można przeczytać -> tutaj <-. Wówczas na stanie były już tylko dwa wozy liniowe (#188 i #189''), jeden historyczny (#187'') oraz będąca w rękach prywatnych mobilna kawiarnia (ex. #171). GT6 pojeździły jednak aż do dnia 18.12.2012r., który był ostatnim dniem kursowania tego typu wagonów GT6. Z linii 23 zjechał wóz #189. Specjalnie dla oficjeli oraz prasy w dniu 15.01.2013r. na linię 2-02 wysłany został historyczny wagon #187. Można nazwać to oficjalnym zakończeniem eksploatacji tramwajów GT6 w Krakowie. O tej uroczystości można przeczytać -> tutaj <-.

W czerwcu 2007 roku tramwaj GT6 o numerze 171 został skreślony ze stanu MPK. Wagon został zakupiony od Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA przez Biuro Jordan oraz firmę Przewłocki i Spółka. Firmy przerobiły tramwaj na mobilną kawiarnię. Przez lipiec i część sierpnia 2007 roku wagon przystosowywano do obsługi specjalnej linii na terenie zajezdni Nowa Huta. W dniu 13.08.2007 na Placu Wszystkich Świętych, wagon został oficjalnie zaprezentowany mieszkańcom i turystom. Specjalny tramwaj "Cafe Tram" kursuje na trasie zatrzymując się na następujących przystankach:
Św. Wawrzyńca - Plac Wolnica - Wawel - Plac Wszystkich Świętych - Filharmonia - Cichy Kącik - Cracovia - Filharmonia - Salwator - Plac Wszystkich Świętych - Wawel - Most Grunwaldzki - Brożka - Plac Wolnica - Św. Wawrzyńca.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentMan, Düwag
Długość20100 mm
Szerokość2340 mm
Wysokość3000 mm
Roztaw osi- mm
Masa własna23400 kg
Ilość miejsc132
Ilość miejsc siedzących42
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi885/885/885/885 mm
Moc ciągła silników2 x 120 kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.70 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
19954161-16411623
199611162'', 165-174--14
1997----14
1998----14
1999----14
200013175-187--27
20019188-196--36
20025159, 160, 197-19921661), 18739
2003----39
20045156-158, 166''5), 187''3)--44
2005----44
2006--2170, 18142
2007--11712)41
2008--9161, 163, 164, 167, 168, 178-180, 18532
2009--11165, 172, 175, 175'', 176, 177, 180'', 186, 189-19121
2010--7169, 1734), 174, 187''3), 192, 194, 19514
2011--1178''13
2012--13179'', 181'', 182, 183, 184, 185'', 188, 193, 196, 197, 198, 1991
2013----1
2014----1
2015----1
2016----1
2017----1
2018----1
2019----1
2020--1TT0220

1) - Brak danych dotyczących dokładnej daty kasacji wozu. Podany rok kasacji w przybliżeniu.
2) - Sprzedany prywatnej firmie, następnie przebudowany na mobilną kawiarnię. Kursuje nadal po ulicach Krakowa.
3) - Wagon historyczny Man GT6 #187 (od 2010r.).
4) - Wagon odstawiony w 2010r. Sprzedany Politechnice Krakowskiej. Po remoncie w 2011r. ustawiony jako pomnik na terenie na kampusu Politechniki Krakowskiej w Czyżynach.
5) - Wagon wykorzystywany jako holownik (od 2012r.)

Przenumerowania
2009: 156->185''; 157->175''; 158->178''; 159->179''; 160->180''; 162''->181''; 166''->189'';
2014: 189''->1210
2015: 1210->TT022

rysunki


Man GT6 (156-199)

zdjęcia


156


156+192


157


158


159


159+549


160


160+550


161


161+501


162


162+502


162+531


162+532


162+544


163


163+502


163+504


164


165


165+535


165+554


166''


167+537


168


169


169+537


169+539


169+553


170


170+540


171+541


172+542


173


173+543


174


174+544


175


175+545


176


176+546


176+161


177


177+547


178


178''


178+551


179


179''


180


181


181''


182


183


184


185


185''


186


187''


188


189+539


189''


190


191


192


193


194


195


196


197


198


199

zdjęcia wagonów GT6 zakupionych z Norymbergi


311


328


340


346


347


356

zdjęcia Cafe Tram


Tabliczka znamionowa

Wnętrze pojazdu

Wnętrze pojazdu

Wnętrze pojazdu

Wnętrze pojazdu


Cafe Tram

zdjęcia pomnika Politechniki Krakowskiej


173

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne