Konstal 105NaD

Konstal 105NaD
Wagony oznaczone symbolem 105NaD, są doczepkami czynnymi do wagonów motorowych 105N i 105Na. Pierwsza przebudowa wagony 105Na miała miejsce w latach `90. Wykonany został pierwszy tego typu wagon dla Wrocławia. Przebudowa polega na demontażu kabiny motorniczego oraz pulpitu sterowniczego. W zamian zyskuje się dodatkowe miejsce dla pasażerów, jednak wagon musi być cały czas połączony z wagonem motorowym i nie ma możliwości kursowania solo. Krakowskie MPK przebudowuje wagony 105Na na 105NaD podczas naprawy głównej. W roku 1996, jako pierwszy zmodernizowano wóz o numerze #467, który jeździł jak doczepa do wagonu o numerze #466. Oba tramwaje w roku 2005 zostały skasowane. W roku 1997 przebudowano wóz o numerze #397'', który jeździł w składzie z #366''. Oba wozy w roku 2005 przeniesiono na zajezdnię Podgórze, gdzie otrzymały numerację #703''+704'', następnie w 2006 roku skład sprzedano do GOP-u. W roku 1998 zmodernizowano wóz o numerze #462'', jeżdżący z wozem #461'' a w roku 2007 oba wozy zostały skreślone ze stanu. Po dłuższej przerwie powrócono do modernizacji 105Na na 105NaD. Od roku 2006, podczas napraw głównych część wozów została zmodernizowana na doczepy. Jako pierwszy zmodernizowano wagon #882 a następnie #877, #807, #933'' i #944''. Ostatnim przebudowanym pojazdem jest wóz #940, którego pozbawiono kabiny podczas NG w 2010 roku.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentChorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal"
PrzebudowaMPK Kraków
Długość13500 mm
Szerokość2400 mm
Wysokość3060 mm
Roztaw osi1900 mm
Masa własna16800 kg
Ilość miejsc145
Ilość miejsc siedzących20
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi910/910/910/910 mm

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
19961467--1
19971397''--2
19981462''--3
1999----3
2000----3
2001----3
2002----3
2003----3
2004----3
2005--14672
20062877, 8821704''3
20074420'', 807, 933'', 944''-462''6
20082407'', 938''--8
20093403'', 405'', 406''--11
20101940--12
2011----12

Wagony wyprodukowane jako 105N lub 105Na, następnie przebudowane na typ 105NaD.

Przenumerowania
2005: 397''->704'';
2009: 882->471'';
2012: 807->455''';
2015: 403''->HZ247; 405''->HZ257; 406''->HZ254; 407''->HZ260; 420''->HZ263; 455'''->HZ251; 471''->HZ249;
877->RZ243; 933''->RZ233; 938''->RZ239; 940->RZ236; 944''->RZ245;

zdjęcia MPK Kraków


Wnętrze pojazdu


402''+403''


403''


405''


406''


408''+409''+406''


415'''+419''+420''


416''''+419''+420''


445''+446''+405''


447''+448''+407''


454'''+455'''


461+462


470''+471''


471''


804+807


807


876+877


877


929+930+933''


932''+933''


932''+939+940


936''+937''+938''


943''+944''

zdjęcia ex. krakowskich wagonów typu 105NaD w GOP-ie


258

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne