» powrót
Jelcz M181MB, Jelcz M181MB/3
![Jelcz M181MB/3 Jelcz M181MB/3](miniaturki/jelcz_m181.jpg)
1996 rok - 15 sztuk ; 10 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#27006-27015) i 5 sztuk na Czyżyny (#37001-37005);
1997 rok - 10 sztuk ; 5 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#27021-27025) i 5 na zajezdnię Czyżyny (#37016-37020);
1998 rok - 10 sztuk ; 5 sztuk na zajezdnię Bieńczyce (#17026-17028 i #17034-17035) - z tym że 17026 oznaczony jako Jelcz M182MB, 5 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#27029-27033);
1999 rok - 5 sztuk na zajezdnię Bieńczyce (#BD436-440);
2001 rok - 10 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#DD441-450);
2002 rok - 5 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#DD451-455);
2005 rok - 10 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#DD456-465);
2007 rok - 27 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#DD466-493).
Autobusy z dwóch ostatnich dostaw wizualnie różnią się od wcześniej dostarczonych inną budową ściany przedniej i tylnej. Zostały wyposażone w monitoring wnętrza pojazdu oraz automaty biletowe. Posiadają również o jedno mniej miejsc siedzących. W 20 ostatnich M181MB/3 zastosowana została również inna kabina kierowcy na wzór tych z modeli M121M/4. Autobusy typu M181MB posiadają numerację od #DD401-455 (za wyjątkiem #DD426, gdyż jest to wóz M182MB), a pojazdy M181MB/3 to wozy z przedziału #DD456-493.
Od 2008 roku autobusy tego typu stopniowo zaczęły ustępować miejsca nowo zakupionym autobusom Mercedes Citaro G oraz Solaris Urbino 18. Proces wymiany taborowej trwał dziesięć lat i zakończył się latem 2018, kiedy dostarczono kolejne Urbino 18 IV serii. Ze względu na remont linii tramwajowej do Bronowic i ulic Kramelickiej, Królewskiej, Podchorążych oraz Bronowickiej, pozostawiono 5 egzemplarzy (#DD487, #DD489, #DD490, #DD491, #DD493) jako rezerwa na linię nr 704 (Bronowice Małe - Teatr Bagatela) i 713 (Głowackiego - Teatr Bagatela). Ostatecznie wszystkie pojazdy wycofano z eksploatacji w 2018 roku, pozostawiając jako zabytkowy autobus z numerem #DD493.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Zakłady Samochodowe "Jelcz" |
Długość | 17980 mm |
Szerokość | 2500 mm |
Wysokość | 3021 mm |
Roztaw osi | 5500 mm |
Masa własna | 15000 kg |
Ilość miejsc | 180 |
Ilość miejsc siedzących | 36 (#DD401-DD415), 41 (#DD416-DD425, #DD427-DD493) |
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi | 370/370/540/936 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 65 % |
Silnik | Mercedes OM 447 hLA |
Skrzynia biegów | ZF 4/5 HP590 (#DD401-DD425, #DD427-435), VOITH D863.3 (#DD436-DD455), VOITH DIWA 3 (#DD456-DD493) |
Prędkość max. | 75 km/h |
stan inwentarzowy
Rok | Ilość sztuk wpisanych na stan | Pojazdy wpisane na stan | Ilość sztuk skreślonych ze stanu | Pojazdy skreślone ze stanu | Ilość sztuk na koniec roku |
1996 | 15 | 27006-27015 37001-37005 | - | - | 15 |
1997 | 10 | 27021-27025 37016-37020 | - | - | 25 |
1998 | 9 | 17027, 17028, 17034, 17035 27029-27033 | - | - | 34 |
1999 | 5 | BD436-BD440 | - | - | 39 |
2000 | - | - | - | - | 39 |
2001 | 10 | DD441-DD450 | - | - | 49 |
2002 | 5 | DD451-DD455 | - | - | 54 |
2003 | - | - | - | - | 54 |
2004 | - | - | - | - | 54 |
2005 | 10 | DD456-DD465 | - | - | 64 |
2006 | - | - | - | - | 64 |
2007 | 28 | DD466-DD493 | - | - | 92 |
2008 | - | - | 10 | DD402-DD408, DD410, DD411, DD413 | 82 |
2009 | - | - | 10 | DD409, DD414-DD422 | 72 |
2010 | - | - | 1 | DD401 | 71 |
2011 | - | - | 1 | DD425 | 70 |
2012 | - | - | 4 | DD412, DD423, DD424, DD427 | 66 |
2013 | - | - | 1 | DD429 | 65 |
2014 | - | - | 10 | DD428, DD430, DD431, DD432, DD433, DD434, DD435, DD436, DD437, DD438 | 55 |
2015 | - | - | - | - | 55 |
2016 | - | - | - | - | 55 |
2017 | - | - | 35 | DD439-DD470, DD472, DD476, DD486 | 20 |
2018 | - | - | 20 | DD471, DD473-DD475, DD477-DD485, DD487-DD493 | 0 |
Przenumerowania
1997: | 37001-37005->27001-27005; 37016-37020->27016-27020; |
1999: | 17xxx->BDxxx; 27xxx->DDxxx; |
2001: | BD427-BD428->DD427-DD428; BD434-BD440->DD434-DD440; |
zdjęcia
![](autobusy/jelcz310 (Custom).jpg)
Stanowisko kierowcy (#DD401-406)
![](autobusy/jelcz311 (Custom).jpg)
Wnętrze pojazdu (#DD401-406)
![](autobusy/jelcz281 (Custom).jpg)
Stanowisko kierowcy (#DD427-440)
![](autobusy/jelcz282 (Custom).jpg)
Wnętrze pojazdu (#DD427-440)
![](autobusy/jelcz312 (Custom).jpg)
Stanowisko kierowcy (#DD451-455)
![](autobusy/jelcz313 (Custom).jpg)
Wnętrze pojazdu (#DD451-455)
![](autobusy/jelcz301 (Custom).jpg)
Stanowisko kierowcy (#DD456-465)
![](autobusy/jelcz302 (Custom).jpg)
Wnętrze pojazdu (#DD456-465)
![](autobusy/jelcz497 (Custom).jpg)
Stanowisko kierowcy (#DD466-493)
![](autobusy/jelcz496 (Custom).jpg)
Wnętrze pojazdu (#DD466-493)
![](autobusy/jelcz748 (Custom).jpg)
27002
![](autobusy/jelcz749 (Custom).jpg)
27009
![](autobusy/jelcz751 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz747 (Custom).jpg)
27024
![](autobusy/jelcz46 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz151 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz339 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz729 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz732 (Custom).jpg)
DD 401
![](autobusy/jelcz48 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz338 (Custom).jpg)
DD 402
![](autobusy/jelcz534 (Custom).jpg)
DD 403
![](autobusy/jelcz106 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz152 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz363 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz405 (Custom).jpg)
DD 405
![](autobusy/jelcz253 (Custom).jpg)
DD 406
![](autobusy/jelcz40 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz184 (Custom).jpg)
DD 407
![](autobusy/jelcz244 (Custom).jpg)
DD 408
![](autobusy/jelcz613 (Custom).jpg)
DD 409
![](autobusy/jelcz752 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz117 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz504 (Custom).jpg)
DD 410
![](autobusy/jelcz422 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz616 (Custom).jpg)
DD 411
![](autobusy/jelcz153 (Custom).jpg)
DD 412
![](autobusy/jelcz4 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz254 (Custom).jpg)
DD 413
![](autobusy/jelcz231 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz275 (Custom).jpg)
DD 414
![](autobusy/jelcz750 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz150 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz226 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz498 (Custom).jpg)
DD 415
![](autobusy/jelcz41 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz211 (Custom).jpg)
DD 416
![](autobusy/jelcz752 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz9 (Custom).jpg)
DD 417
![](autobusy/jelcz555 (Custom).jpg)
DD 419
![](autobusy/jelcz112 (Custom).jpg)
DD 420
![](autobusy/jelcz323 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz443 (Custom).jpg)
DD 421
![](autobusy/jelcz256 (Custom).jpg)
DD 422
![](autobusy/jelcz77 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz440 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz608 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz611 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz688 (Custom).jpg)
DD 423
![](autobusy/jelcz212 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz328 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz469 (Custom).jpg)
DD 424
![](autobusy/jelcz264 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz939 (Custom).jpg)
DD 425
![](autobusy/jelcz109 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz742 (Custom).jpg)
DD 427
![](autobusy/jelcz1 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz808 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz809 (Custom).jpg)
DD 428
![](autobusy/jelcz241 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz694 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz807 (Custom).jpg)
DD 429
![](autobusy/jelcz276 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz413 (Custom).jpg)
DD 431
![](autobusy/jelcz83 (Custom).jpg)
DD 432
![](autobusy/jelcz115 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz188 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz359 (Custom).jpg)
DD 433
![](autobusy/jelcz261 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz277 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz324 (Custom).jpg)
DD 434
![](autobusy/jelcz740 (Custom).jpg)
DD 435
![](autobusy/jelcz196 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz260 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz280 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz314 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz353 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz936 (Custom).jpg)
DD 436
![](autobusy/jelcz105 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz308 (Custom).jpg)
DD 437
![](autobusy/jelcz61 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz221 (Custom).jpg)
DD 438
![](autobusy/jelcz609 (Custom).jpg)
DD 439
![](autobusy/jelcz71 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz108 (Custom).jpg)
DD 440
![](autobusy/jelcz34 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz140 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz620 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz935 (Custom).jpg)
DD 441
![](autobusy/jelcz334 (Custom).jpg)
DD 442
![](autobusy/jelcz110 (Custom).jpg)
DD 443
![](autobusy/jelcz10 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz37 (Custom).jpg)
DD 444
![](autobusy/jelcz78 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz116 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz463 (Custom).jpg)
DD 445
![](autobusy/jelcz177 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz257 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz326 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz619 (Custom).jpg)
DD 446
![](autobusy/jelcz44 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz181 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz189 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz617 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz743 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz813 (Custom).jpg)
DD 447
![](autobusy/jelcz45 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz365 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz617 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz684 (Custom).jpg)
DD 448
![](autobusy/jelcz62 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz119 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz215 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz224 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz366 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz734 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz787 (Custom).jpg)
DD 449
![](autobusy/jelcz63 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz683 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz785 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz786 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz817 (Custom).jpg)
DD 451
![](autobusy/jelcz12 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz218 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz337 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz487 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz784 (Custom).jpg)
DD 452
![](autobusy/jelcz17 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz727 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz816 (Custom).jpg)
DD 453
![](autobusy/jelcz8 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz783 (Custom).jpg)
DD 454
![](autobusy/jelcz24 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz122 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz938 (Custom).jpg)
DD 455
![](autobusy/jelcz76 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz168 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz265 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz398 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz753 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz735 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz737 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz781 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz782 (Custom).jpg)
DD 456
![](autobusy/jelcz94 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz107 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz176 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz279 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz831 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz946 (Custom).jpg)
DD 457
![](autobusy/jelcz75 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz828 (Custom).jpg)
DD 458
![](autobusy/jelcz270 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz300 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz535 (Custom).jpg)
DD 459
![](autobusy/jelcz190 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz216 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz245 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz259 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz273 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz974 (Custom).jpg)
DD 460
![](autobusy/jelcz139 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz185 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz347 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz944 (Custom).jpg)
DD 461
![](autobusy/jelcz289 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz830 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz832 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz837 (Custom).jpg)
DD 462
![](autobusy/jelcz149 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz341 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz410 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz822 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz825 (Custom).jpg)
DD 463
![](autobusy/jelcz242 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz269 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz435 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz731 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz693 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz940 (Custom).jpg)
DD 464
![](autobusy/jelcz86 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz136 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz500 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris288 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz833 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz951 (Custom).jpg)
DD 465
![](autobusy/jelcz420 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz426 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz723 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz937 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz942 (Custom).jpg)
DD 466
![](autobusy/jelcz541 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz542 (Custom).jpg)
DD 467
![](autobusy/jelcz406 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz543 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz548 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz941 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz824 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz829 (Custom).jpg)
DD 468
![](autobusy/jelcz470 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz544 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz612 (Custom).jpg)
DD 469
![](autobusy/jelcz690 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz695 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz811 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz814 (Custom).jpg)
DD 470
![](autobusy/jelcz403 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz810 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz943 (Custom).jpg)
DD 471
![](autobusy/jelcz499 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz722 (Custom).jpg)
DD 472
![](autobusy/jelcz614 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz736 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz812 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz815 (Custom).jpg)
DD 474
![](autobusy/jelcz473 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz618 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz696 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz826 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz975 (Custom).jpg)
DD 475
![](autobusy/jelcz502 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz741 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz945 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz838 (Custom).jpg)
DD 476
![](autobusy/jelcz536 (Custom).jpg)
DD 477
![](autobusy/jelcz414 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz805 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz821 (Custom).jpg)
DD 478
![](autobusy/jelcz425 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz739 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz823 (Custom).jpg)
DD 479
![](autobusy/jelcz745 (Custom).jpg)
DD 480
![](autobusy/jelcz556 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz744 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz721 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz724 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz947 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz948 (Custom).jpg)
DD 481
![](autobusy/jelcz503 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz746 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz733 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz820 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz950 (Custom).jpg)
DD 482
![](autobusy/jelcz726 (Custom).jpg)
DD 483
![](autobusy/jelcz427 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz730 (Custom).jpg)
DD 484
![](autobusy/jelcz423 (Custom).jpg)
DD 485
![](autobusy/jelcz501 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz621 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz622 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz610 (Custom).jpg)
DD 486
![](imprezy/mpk21_16 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz738 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz819 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz976 (Custom).jpg)
DD 487
![](autobusy/jelcz615 (Custom).jpg)
![](autobusy/solaris421 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz806 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz864 (Custom).jpg)
DD 488
![](autobusy/jelcz687 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz692 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz698 (Custom).jpg)
DD 489
![](autobusy/jelcz949 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz862 (Custom).jpg)
DD 490
![](autobusy/jelcz549 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz691 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz689 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz728 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz863 (Custom).jpg)
DD 491
![](autobusy/jelcz827 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk87_69 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk87_70 (Custom).jpg)
DD 492
![](autobusy/jelcz725 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk108_33 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk108_34 (Custom).jpg)
DD 493
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne