Jelcz M181MB, Jelcz M181MB/3

Jelcz M181MB/3
Jelcz M181MB jest wersją przegubową modelu M121MB. Posiada niską podłogę tylko w pierwszym członie (w pierwszych i drugich drzwiach). Wszystkie pojazdy tego typu w Krakowie wyposażone zostały w silniki firmy Mercedes-Benz, a skrzynie biegów firm ZF lub Voith (szczegółowe dane w danych technicznych). Autobusy były kupowane w latach 1996-2007, aby stopniowo zastąpiły pojazdy typu Ikarus 280.26. Zakup pojazdów przez krakowskie MPK w poszczególnych latach prezentował się następująco:
1996 rok - 15 sztuk ; 10 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#27006-27015) i 5 sztuk na Czyżyny (#37001-37005);
1997 rok - 10 sztuk ; 5 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#27021-27025) i 5 na zajezdnię Czyżyny (#37016-37020);
1998 rok - 10 sztuk ; 5 sztuk na zajezdnię Bieńczyce (#17026-17028 i #17034-17035) - z tym że 17026 oznaczony jako Jelcz M182MB, 5 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#27029-27033);
1999 rok - 5 sztuk na zajezdnię Bieńczyce (#BD436-440);
2001 rok - 10 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#DD441-450);
2002 rok - 5 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#DD451-455);
2005 rok - 10 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#DD456-465);
2007 rok - 27 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#DD466-493).
Autobusy z dwóch ostatnich dostaw wizualnie różnią się od wcześniej dostarczonych inną budową ściany przedniej i tylnej. Zostały wyposażone w monitoring wnętrza pojazdu oraz automaty biletowe. Posiadają również o jedno mniej miejsc siedzących. W 20 ostatnich M181MB/3 zastosowana została również inna kabina kierowcy na wzór tych z modeli M121M/4. Autobusy typu M181MB posiadają numerację od #DD401-455 (za wyjątkiem #DD426, gdyż jest to wóz M182MB), a pojazdy M181MB/3 to wozy z przedziału #DD456-493.
Od 2008 roku autobusy tego typu stopniowo zaczęły ustępować miejsca nowo zakupionym autobusom Mercedes Citaro G oraz Solaris Urbino 18. Proces wymiany taborowej trwał dziesięć lat i zakończył się latem 2018, kiedy dostarczono kolejne Urbino 18 IV serii. Ze względu na remont linii tramwajowej do Bronowic i ulic Kramelickiej, Królewskiej, Podchorążych oraz Bronowickiej, pozostawiono 5 egzemplarzy (#DD487, #DD489, #DD490, #DD491, #DD493) jako rezerwa na linię nr 704 (Bronowice Małe - Teatr Bagatela) i 713 (Głowackiego - Teatr Bagatela). Ostatecznie wszystkie pojazdy wycofano z eksploatacji w 2018 roku, pozostawiając jako zabytkowy autobus z numerem #DD493.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentZakłady Samochodowe "Jelcz"
Długość17980 mm
Szerokość2500 mm
Wysokość3021 mm
Roztaw osi5500 mm
Masa własna15000 kg
Ilość miejsc180
Ilość miejsc siedzących36 (#DD401-DD415),
41 (#DD416-DD425, #DD427-DD493)
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi370/370/540/936 mm
Udział procentowy niskiej podłogi65 %
SilnikMercedes OM 447 hLA
Skrzynia biegówZF 4/5 HP590
(#DD401-DD425, #DD427-435),
VOITH D863.3
(#DD436-DD455),
VOITH DIWA 3
(#DD456-DD493)
Prędkość max.75 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
19961527006-27015
37001-37005
--15
19971027021-27025
37016-37020
--25
1998917027, 17028, 17034, 17035
27029-27033
--34
19995BD436-BD440--39
2000----39
200110DD441-DD450--49
20025DD451-DD455--54
2003----54
2004----54
200510DD456-DD465--64
2006----64
200728DD466-DD493--92
2008--10DD402-DD408, DD410, DD411, DD41382
2009--10DD409, DD414-DD42272
2010--1DD40171
2011--1DD42570
2012--4DD412, DD423, DD424, DD42766
2013--1DD42965
2014--10DD428, DD430, DD431, DD432, DD433, DD434, DD435, DD436, DD437, DD43855
2015----55
2016----55
2017--35DD439-DD470, DD472, DD476, DD48620
2018--20DD471, DD473-DD475, DD477-DD485, DD487-DD4930


Przenumerowania
1997: 37001-37005->27001-27005; 37016-37020->27016-27020;
1999: 17xxx->BDxxx; 27xxx->DDxxx;
2001: BD427-BD428->DD427-DD428; BD434-BD440->DD434-DD440;

zdjęcia


Stanowisko kierowcy (#DD401-406)

Wnętrze pojazdu (#DD401-406)

Stanowisko kierowcy (#DD427-440)

Wnętrze pojazdu (#DD427-440)

Stanowisko kierowcy (#DD451-455)

Wnętrze pojazdu (#DD451-455)

Stanowisko kierowcy (#DD456-465)

Wnętrze pojazdu (#DD456-465)

Stanowisko kierowcy (#DD466-493)

Wnętrze pojazdu (#DD466-493)


27002


27009


27024


DD 401


DD 402


DD 403


DD 405


DD 406


DD 407


DD 408


DD 409


DD 410


DD 411


DD 412


DD 413


DD 414


DD 415


DD 416


DD 417


DD 419


DD 420


DD 421


DD 422


DD 423


DD 424


DD 425


DD 427


DD 428


DD 429


DD 431


DD 432


DD 433


DD 434


DD 435


DD 436


DD 437


DD 438


DD 439


DD 440


DD 441


DD 442


DD 443


DD 444


DD 445


DD 446


DD 447


DD 448


DD 449


DD 451


DD 452


DD 453


DD 454


DD 455


DD 456


DD 457


DD 458


DD 459


DD 460


DD 461


DD 462


DD 463


DD 464


DD 465


DD 466


DD 467


DD 468


DD 469


DD 470


DD 471


DD 472


DD 474


DD 475


DD 476


DD 477


DD 478


DD 479


DD 480


DD 481


DD 482


DD 483


DD 484


DD 485


DD 486


DD 487


DD 488


DD 489


DD 490


DD 491


DD 492


DD 493

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne