» powrót
Jelcz M181MB, Jelcz M181MB/3
1996 rok - 15 sztuk ; 10 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#27006-27015) i 5 sztuk na Czyżyny (#37001-37005);
1997 rok - 10 sztuk ; 5 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#27021-27025) i 5 na zajezdnię Czyżyny (#37016-37020);
1998 rok - 10 sztuk ; 5 sztuk na zajezdnię Bieńczyce (#17026-17028 i #17034-17035) - z tym że 17026 oznaczony jako Jelcz M182MB, 5 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#27029-27033);
1999 rok - 5 sztuk na zajezdnię Bieńczyce (#BD436-440);
2001 rok - 10 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#DD441-450);
2002 rok - 5 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#DD451-455);
2005 rok - 10 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#DD456-465);
2007 rok - 27 sztuk na zajezdnię Wola Duchacka (#DD466-493).
Autobusy z dwóch ostatnich dostaw wizualnie różnią się od wcześniej dostarczonych inną budową ściany przedniej i tylnej. Zostały wyposażone w monitoring wnętrza pojazdu oraz automaty biletowe. Posiadają również o jedno mniej miejsc siedzących. W 20 ostatnich M181MB/3 zastosowana została również inna kabina kierowcy na wzór tych z modeli M121M/4. Autobusy typu M181MB posiadają numerację od #DD401-455 (za wyjątkiem #DD426, gdyż jest to wóz M182MB), a pojazdy M181MB/3 to wozy z przedziału #DD456-493.
Od 2008 roku autobusy tego typu stopniowo zaczęły ustępować miejsca nowo zakupionym autobusom Mercedes Citaro G oraz Solaris Urbino 18. Proces wymiany taborowej trwał dziesięć lat i zakończył się latem 2018, kiedy dostarczono kolejne Urbino 18 IV serii. Ze względu na remont linii tramwajowej do Bronowic i ulic Kramelickiej, Królewskiej, Podchorążych oraz Bronowickiej, pozostawiono 5 egzemplarzy (#DD487, #DD489, #DD490, #DD491, #DD493) jako rezerwa na linię nr 704 (Bronowice Małe - Teatr Bagatela) i 713 (Głowackiego - Teatr Bagatela). Ostatecznie wszystkie pojazdy wycofano z eksploatacji w 2018 roku, pozostawiając jako zabytkowy autobus z numerem #DD493.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Zakłady Samochodowe "Jelcz" |
Długość | 17980 mm |
Szerokość | 2500 mm |
Wysokość | 3021 mm |
Roztaw osi | 5500 mm |
Masa własna | 15000 kg |
Ilość miejsc | 180 |
Ilość miejsc siedzących | 36 (#DD401-DD415), 41 (#DD416-DD425, #DD427-DD493) |
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi | 370/370/540/936 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 65 % |
Silnik | Mercedes OM 447 hLA |
Skrzynia biegów | ZF 4/5 HP590 (#DD401-DD425, #DD427-435), VOITH D863.3 (#DD436-DD455), VOITH DIWA 3 (#DD456-DD493) |
Prędkość max. | 75 km/h |
stan inwentarzowy
Rok | Ilość sztuk wpisanych na stan | Pojazdy wpisane na stan | Ilość sztuk skreślonych ze stanu | Pojazdy skreślone ze stanu | Ilość sztuk na koniec roku |
1996 | 15 | 27006-27015 37001-37005 | - | - | 15 |
1997 | 10 | 27021-27025 37016-37020 | - | - | 25 |
1998 | 9 | 17027, 17028, 17034, 17035 27029-27033 | - | - | 34 |
1999 | 5 | BD436-BD440 | - | - | 39 |
2000 | - | - | - | - | 39 |
2001 | 10 | DD441-DD450 | - | - | 49 |
2002 | 5 | DD451-DD455 | - | - | 54 |
2003 | - | - | - | - | 54 |
2004 | - | - | - | - | 54 |
2005 | 10 | DD456-DD465 | - | - | 64 |
2006 | - | - | - | - | 64 |
2007 | 28 | DD466-DD493 | - | - | 92 |
2008 | - | - | 10 | DD402-DD408, DD410, DD411, DD413 | 82 |
2009 | - | - | 10 | DD409, DD414-DD422 | 72 |
2010 | - | - | 1 | DD401 | 71 |
2011 | - | - | 1 | DD425 | 70 |
2012 | - | - | 4 | DD412, DD423, DD424, DD427 | 66 |
2013 | - | - | 1 | DD429 | 65 |
2014 | - | - | 10 | DD428, DD430, DD431, DD432, DD433, DD434, DD435, DD436, DD437, DD438 | 55 |
2015 | - | - | - | - | 55 |
2016 | - | - | - | - | 55 |
2017 | - | - | 35 | DD439-DD470, DD472, DD476, DD486 | 20 |
2018 | - | - | 20 | DD471, DD473-DD475, DD477-DD485, DD487-DD493 | 0 |
Przenumerowania
1997: | 37001-37005->27001-27005; 37016-37020->27016-27020; |
1999: | 17xxx->BDxxx; 27xxx->DDxxx; |
2001: | BD427-BD428->DD427-DD428; BD434-BD440->DD434-DD440; |
zdjęcia
Stanowisko kierowcy (#DD401-406)
Wnętrze pojazdu (#DD401-406)
Stanowisko kierowcy (#DD427-440)
Wnętrze pojazdu (#DD427-440)
Stanowisko kierowcy (#DD451-455)
Wnętrze pojazdu (#DD451-455)
Stanowisko kierowcy (#DD456-465)
Wnętrze pojazdu (#DD456-465)
Stanowisko kierowcy (#DD466-493)
Wnętrze pojazdu (#DD466-493)
27002
27009
27024
DD 401
DD 402
DD 403
DD 405
DD 406
DD 407
DD 408
DD 409
DD 410
DD 411
DD 412
DD 413
DD 414
DD 415
DD 416
DD 417
DD 419
DD 420
DD 421
DD 422
DD 423
DD 424
DD 425
DD 427
DD 428
DD 429
DD 431
DD 432
DD 433
DD 434
DD 435
DD 436
DD 437
DD 438
DD 439
DD 440
DD 441
DD 442
DD 443
DD 444
DD 445
DD 446
DD 447
DD 448
DD 449
DD 451
DD 452
DD 453
DD 454
DD 455
DD 456
DD 457
DD 458
DD 459
DD 460
DD 461
DD 462
DD 463
DD 464
DD 465
DD 466
DD 467
DD 468
DD 469
DD 470
DD 471
DD 472
DD 474
DD 475
DD 476
DD 477
DD 478
DD 479
DD 480
DD 481
DD 482
DD 483
DD 484
DD 485
DD 486
DD 487
DD 488
DD 489
DD 490
DD 491
DD 492
DD 493
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne