Jelcz M121M, Jelcz M121MB

Jelcz M121MB
Model M121M/MB jest następcą modelu 120M. Są to pierwsze autobusy z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem MAN-a lub Mercedes-a, jakie pojawiły się w Krakowie (od 1995 r.). Model ten jest w 60 % niskopodłogowym autobusem powstałym z połączenia nowoczesnego niskopodłogowego przodu z tyłem pochodzącym z modelu 120M. Pierwsze wozy (#DJ601-620 a także wóz #BJ621) posiadają lekko zmodernizowaną ścianę przednią z modelu 120M z charakterystycznymi trójkątnymi szybkami po bokach. Wóz #BJ621 posiadał charakterystyczne prostokątne reflektory, ale po wypadku całą jego przednią ścianę przeszczepiono z wozu 120M. W pozostałych autobusach (#BJ622-BJ628 oraz #DJ629-DJ686) zamontowano nowy przód z panoramiczną szybą. Również konstrukcja wozów uległa małej modernizacji. Zwiększono udział niskiej podłogi oraz zastosowano (dzięki zmianie ściany przedniej) nowy większy wyświetlacz. Autobusy Jelcz M121MB w czasie dostaw dzielone były po równo między zajezdnię Bieńczyce oraz Wolę Duchacką (za wyjątkiem pierwszego autobusu, który trafił do zajezdni Płaszów (gdzie jeszcze stacjonowały Jelcze 120M) w roku 1995 i otrzymał numer #41001). Autobusy dostarczano od 1996 do 2003 roku:
w 1996 roku 20 sztuk ; 10 do zajezdni Bieńczyce (#16611-16620) i 10 do zajezdni Wola Duchacka (#26601-26610); w 1997 roku 7 sztuk do zajezdni Bieńczyce (#16622-16628); w 1998 roku 10 sztuk ; 5 do zajezdni Bieńczyce (#16629-16633) i 5 na Wolę Duchacką (#26634-26638); w 1999 roku 23 sztuki ; 3 sztuki do zajezdni Bieńczyce (#16659-16661) i 20 sztuk do zajezdni Wola Duchacka (#26639-26658); w 2000 roku 10 sztuk do zajezdni Bieńczyce (#BJ662-671); w 2003 roku 15 sztuk do zajezdni Wola Duchacka (#DJ672-686);
W roku 1999 zmieniono numerację wozów : 16xxx -> BJxxx , 26xxx -> DJxxx. W 2004 roku (przy okazji dostaw Solarisów do Bieńczyc), wszystkie Jelcze M121MB przeniesione zostały do zajezdni Wola Duchacka). W Bieńczycach pozostało wówczas osiem sztuk Jelczy M121M (z silnikiem firmy MAN) - były to autobusy o numerach #BJ621-628. Stopniowo podczas dostaw nowych pojazdów, głównie Solarisów Urbino 12 III i IV generachji, kasowano bądź sprzedawano wysłużone Jelcze. Ostatnie 5 sztuk uroczyście wycofano z ruchu w dniu 06.10.2018r. Jako wóz historyczny pozostawiono #DJ680.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentZakłady Samochodowe "Jelcz"
Długość11965 mm
Szerokość2500 mm
Wysokość3020 mm
Roztaw osi6100 mm
Masa własna10240 kg
Ilość miejsc100
Ilość miejsc siedzących32
Wysokość podłogi I/II/III drzwi370/370/936 mm
Udział procentowy niskiej podłogi60 %
SilnikMAN D 0826 LUH 12
(Jelcz M121M),
Mercedes OM 447 hLA
(Jelcz M121MB)
Skrzynia biegówZF 4HP-500
(#16611-16628, #26601-26610),
Voith D851.3
(#16629-16631),
ZF
(#16632, #16633, #26634-26638),
Voith
(#16659-16661, #26639-26658, #BJ662-674, #DJ675-684),
ZF 5HP
(#DJ685, #DJ686),
Voith
(#41001)
Prędkość max.90 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
1995141001--1
19962016611-16620
26601-26610
--21
1997716622-16628--28
19981016629-16633
26634-26638
--38
19992316659-16661
26639-26658
--61
200010BJ662-BJ671--71
2001----71
2002----71
200315DJ672-DJ686--86
2004----86
2005--1DJ64585
2006----85
2007----85
2008----85
2009--2DJ610, DJ61883
2010--10DJ605, DJ607, DJ608, DJ611, DJ613-DJ616, DJ619, DJ62073
2011--13BJ621, BJ622, BJ625-627, DJ601-DJ604, DJ606, DJ609, DJ612, DJ61760
2012--9DJ623, DJ624, DJ628, DJ629, DJ630, DJ632, DJ633, DJ637, DJ65351
2013----51
2014--10DJ631, DJ636, DJ638, DJ639, DJ641-DJ644, DJ647, DJ65041
2015----41
2016--25DJ634, DJ635, DJ640, DJ646, DJ648, DJ649, DJ651, DJ652, DJ654-DJ665, DJ667, DJ668, DJ670, DJ676, DJ68116
2017--11DJ666, DJ669, DJ671, DJ674, DJ675, DJ678, DJ682, DJ683, DJ684, DJ685, DJ6865
2018--5DJ672'', DJ673'', DJ677, DJ679, DJ6800

Przenumerowania
1997: 41001->16621;
1999: 16xxx->BJxxx; 26xxx->DJxxx;
2003: DJ672-DJ674->BJ672-BJ674;
2004: BJ611-BJ620->DJ611-DJ620; BJ629-BJ674->DJ629-DJ674;
2012: BJ623->DJ623; BJ624->DJ624; BJ628->DJ628;

zdjęcia


Stanowisko kierowcy (#DJ601-620)

Wnętrze pojazdu (#DJ601-620)

Stanowisko kierowcy (#DJ629-638)

Wnętrze pojazdu (#DJ629-638)

Stanowisko kierowcy (#DJ639-658)

Wnętrze pojazdu (#DJ639-658)

Stanowisko kierowcy (#DJ672-686)

Wnętrze pojazdu (#DJ672-686)


16622


16623


26601


BJ 612


BJ 613


BJ 616


BJ 621


BJ 622


BJ 623


BJ 624


BJ 625


BJ 626


BJ 627


BJ 628


BJ 663


BJ 668


DJ 601


DJ 602


DJ 603


DJ 604


DJ 606


DJ 607


DJ 608


DJ 609


DJ 610


DJ 611


DJ 612


DJ 613


DJ 614


DJ 615


DJ 617


DJ 618


DJ 619


DJ 620


DJ 624


DJ 628


DJ 629


DJ 630


DJ 631


DJ 632


DJ 633


DJ 634

DJ 636


DJ 637


DJ 638


DJ 639


DJ 640


DJ 641


DJ 642


DJ 643


DJ 644


DJ 645


DJ 646


DJ 647


DJ 648


DJ 649


DJ 650


DJ 651


DJ 652


DJ 653


DJ 654


DJ 655


DJ 656


DJ 657


DJ 658


DJ 659


DJ 660


DJ 661


DJ 664


DJ 665


DJ 666


DJ 667


DJ 668


DJ 669


DJ 670


DJ 671


DJ 673


DJ 674


DJ 675


DJ 676


DJ 677


DJ 678


DJ 679


DJ 680


DJ 681


DJ 682


DJ 683


DJ 684


DJ 685


DJ 686

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne