Jelcz M11 #12240

Jelcz M11 #12240
Pierwsze Jelcze M11 zaczęto wycofywać z ruchu już na początku lat `90, ale duża liczba egzemplarzy dotrwała do lat 2000. W roku 1999 przenumerowano wszystkie autobusy należące MPK, w tym łącznie 41 sztuk M11 (36 z zajezdni Bieńczyce i 5 z zajezdni Wola Duchacka) otrzymało nowe numery - zastąpiono cyfry 11 literami BC a cyfry 22 literami DC. Jako eksponat muzealny pozostawiono wóz o numerze taborowym #BC191, który jest własnością Muzeum Inżynierii Miejskiej i obecnie przechowywany jest w hali dawnej zajezdni Czyżyny. Jego los jest niepewny. W 2017 roku krakowskie MPK zdecydowało się na zakup modelu M11 z myślą o dostosowaniu go do pojazdu historycznego. Wybór padł na egzemplarz wyprodukowany w 1988 roku, który od nowości kursował po Sochaczewie. Pojazd z tablicą rejestracyjną WSC C789 i numerze VIN SUJM11000J0000542 przybył do Krakowa na początku lutego 2017 roku a następnie przeszedł odbudowę. Otrzymał malaturę znaną z krakowskich ulic z lat `90 oraz numer taborowy #12240 - ostatni numer po fabrycznie nowych pojazdach dostarczonych do Krakowa. Autobus debiutował w dniu 24.09.2017 roku na linii 198 uruchomionej na zakończenie piętnastego sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentZakłady Samochodowe "Jelcz"
Długość11000 mm
Szerokość2500 mm
Wysokość3100 mm
Roztaw osi5450 mm
Masa własna9100 kg
Ilość miejsc98
Ilość miejsc siedzących30
Wysokość podłogi I/II/III drzwi940/940/940 mm
SilnikRABA D 2156 HM 6 U
Skrzynia biegówCsepel ASH75-2
Prędkość max.70 km/h

zdjęcia


Stanowisko kierowcy


12240

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne