Jelcz M11

Jelcz M11
Pierwsze Ikaro-Jelcze (bo tak nazywano potocznie wozy M11), pojawiły się w Krakowie w 1986 roku. Podwozie tego modelu zapożyczono z Ikarusa 260 zaś nadwozie z Jelcza PR110 (był jednak o jeden metr krótszy). Dostarczono łącznie 281 sztuk Jelczy M11 w latach 1986-1992. W roku 1986 dostarczono 31 sztuk (12101-12121 - zajezdnia Bieńczyce, 22001-22010 - zajezdnia Wola Duchacka), w roku 1987 dostarczono 124 sztuki (#12122-#12195 - zajezdnia Bieńczyce, #22011-#22060 - zajezdnia Wola Duchacka), w roku 1988 dostarczono 81 sztuk (#12196-#12223 - zajezdnia Bieńczyce, #42201-#42202 - zajezdnia Płaszów, #22061-#22108, #22200-#22202 - zajezdnia Wola Duchacka), w roku 1989 dostarczono 23 sztuki (#12224-#12232 - zajezdnia Bieńczyce, #42203-#42208 - zajezdnia Płaszów, #22109-#22116 - zajezdnia Wola Duchacka), w roku 1990 dostarczono 14 sztuk (#12233-#12239 - zajezdnia Bieńczyce, #42209-#42215 - zajezdnia Płaszów), w roku 1991 dostarczono 2 sztuki (#22117-#22118 - zajezdnia Wola Duchacka), w roku 1992 dostarczono 6 sztuk (#406-#411 (wozy szkoleniowe) - zajezdnia Bieńczyce). Część wozów fabrycznie było pozbawionych środkowych drzwi i oznaczone były, jako L11. Przed rokiem 1999 13 sztuk M11 z zajezdni Płaszów przekazano na Bieńczyce. W roku 1999 przenumerowano wszystkie autobusy krakowskiego MPK i tak autobusy Jelcz M11 otrzymały nowe numery (zastąpiono cyfry 11 literami BC a cyfry 22 literami DC). Jako eksponat muzealny pozostawiono wóz o numerze taborowym #BC191, który jest własnością Muzeum Inżynierii Miejskiej i obecnie przechowywany jest w hali dawnej zajezdni Czyżyny. W 2017 roku krakowskie MPK zdecydowało się na zakup modelu M11 z ZKM Sochaczew z myślą o dostosowaniu go do pojazdu historycznego. Autobus debiutował z nowym numerem taborowym #12240 24.09.2017 roku na linii 198 uruchomionej na zakończenie piętnastego sezonu Krakowskiej Linii Muzealnej.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentZakłady Samochodowe "Jelcz"
Długość11000 mm
Szerokość2500 mm
Wysokość3100 mm
Roztaw osi5450 mm
Masa własna9100 kg
Ilość miejsc98
Ilość miejsc siedzących30
Wysokość podłogi I/II/III drzwi940/940/940 mm
SilnikRABA D 2156 HM 6 U
Skrzynia biegówCsepel ASH75-2
Prędkość max.70 km/h

zdjęcia


Stanowisko kierowcy


12170


12225


12234


12237


12240


12244


12246


22033


22085


42205


42208


BC 191


BC 248

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne