Jelcz 120M #21004

Jelcz 120M #21004
Autobusy Jelcz 120M pojawiły się w Krakowie w 1993 roku. Do 1995 roku MPK Kraków zakupiło łącznie 130 sztuk tego typu wozów. Z czasem wszystkie wozy były stopniowo kasowane bądź sprzedawane. W dniu 18.10.2008 odbył się przejazd pożegnalny Jelczem 120M #BF304. Jako ostatnie pozostawiono wozy BF290, BF301, BF304 i BF330, które po raz ostatni wyjechały na linię w dniu 19.12.2008 roku. Oficjalne zakończenie eksploatacji autobusów Jelcz 120M odbyło się dnia 25.03.2009, w związku z konferencją pt. "Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego - wybrane zagadnienia usuwania skutków katastrof drogowych z udziałem pojazdów ciężkich i autobusu", gdzie podczas ćwiczeń uczestnikiem symulowanego wypadku był wóz #BF301. Jako historyczny pozostawiono wóz #BF304. Pojazd od nowości stacjonował na zajezdni Wola Duchacka z numerem #21004. W 1999 roku zmieniono jego numer na #DF304. Po przeprowadzinach na zajezdnię Bieńczyce zmieniono mu oznaczenie na #BF304, z którym kursował do końca eksploatacji liniowej w 2009r. Na przełomie 2018 i 2019 roku podjęto się kapitalnego remontu historycznego pojazdu, przywracając mu pierwotny wygląd oraz numer taborowy #21004.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentZakłady Samochodowe "Jelcz"
Długość12000 mm
Szerokość2500 mm
Wysokość3030 mm
Roztaw osi6100 mm
Masa własna9900 kg
Ilość miejsc110
Ilość miejsc siedzących33
Wysokość podłogi I/II/III drzwi642/712/936 mm
SilnikMIELEC SWT 11/300/1
Skrzynia biegówmanualna, zsynchronizowana, FPS S 4-95
Prędkość max.75 km/h

zdjęcia


BF 304

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne