» powrót
Jelcz 120M
11001-11010 (zajezdnia Bieńczyce) dostawa w 1993 roku, 11011-11045 (zajezdnia Bieńczyce), 21001-21025 (zajezdnia Wola Duchacka) dostawa w 1994 roku, 11046-11060 (zajezdnia Bieńczyce), 21026-21040 (zajezdnia Wola Duchacka), 41002-41031 (zajezdnia Płaszów) dostawa w 1995 roku.
W 1998 roku wóz 41002 przekazano z zajezdni Płaszów do zajezdni Bieńczyce i nadano mu nr taborowy 11061. W roku 1999 nastąpiła zmiana w numeracji pojazdów. I tak Jelcze 120M otrzymały nowe numery:
11001-11061 -> BF201-261, 21001-21040 -> DF301-340, 41003-41031 -> PF263-291.
W roku 2000 wszystkie wozy 120M z zajezdni Płaszów przekazano do zajezdni Bieńczyce PF263-291 -> BF263-291. W roku 2004 wszystkie Jelcze 120M stacjonujące na zajezdni Wola Duchacka przekazano do zajezdni Bieńczyce DF301-340 -> BF301-340. Z czasem wszystkie wozy były stopniowo kasowane bądź sprzedawane i zastąpywane nowszymi autobusami takimi jak, np. Solaris Urbino 12 generacji II i generacji III. W dniu 18.10.2008 odbył się przejazd pożegnalny Jelczem 120M #BF304. Jako ostatnie pozostawiono wozy BF290, BF301, BF304 i BF330, które po raz ostatni wyjechały na linię w dniu 19.12.2008 roku. Oficjalne zakończenie eksploatacji autobusów Jelcz 120M odbyło się dnia 25.03.2009, w związku z konferencją pt. "Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego - wybrane zagadnienia usuwania skutków katastrof drogowych z udziałem pojazdów ciężkich i autobusu", gdzie podczas ćwiczeń uczestnikiem symulowanego wypadku był wóz BF301. Jako historyczny pozostawiono wóz BF304.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Zakłady Samochodowe "Jelcz" |
Długość | 12000 mm |
Szerokość | 2500 mm |
Wysokość | 3030 mm |
Roztaw osi | 6100 mm |
Masa własna | 9900 kg |
Ilość miejsc | 110 |
Ilość miejsc siedzących | 33 |
Wysokość podłogi I/II/III drzwi | 642/712/936 mm |
Silnik | MIELEC SWT 11/300/1, (MAN D2866UH - #BF291) |
Skrzynia biegów | manualna, zsynchronizowana, FPS S 4-95, (Voith D851.3 - #BF291) |
Prędkość max. | 74,5km/h, (82,0km/h - #BF291) |
stan inwentarzowy
Rok | Ilość sztuk wpisanych na stan | Pojazdy wpisane na stan | Ilość sztuk skreślonych ze stanu | Pojazdy skreślone ze stanu | Ilość sztuk na koniec roku |
1993 | 10 | 11001-11010 | - | - | 10 |
1994 | 60 | 11011-11035, 21001-21025 | - | - | 70 |
1995 | 60 | 11036-11060, 21026-21040, 41002-41031 | - | - | 130 |
1996 | - | - | - | - | 130 |
1997 | - | - | - | - | 130 |
1998 | - | - | - | - | 130 |
1999 | - | - | - | - | 130 |
2000 | - | - | - | - | 130 |
2001 | - | - | - | - | 130 |
2002 | - | - | 2 | BF2041), BF207 | 128 |
2003 | - | - | 14 | BF203, BF205, BF206, BF208, BF211, BF213, BF220, BF224, BF282, DF311, DF319, DF325, DF331, DF332 | 114 |
2004 | - | - | 34 | BF201, BF209, BF212, BF216, BF218, BF227, BF228, BF229, BF230, BF234, BF239, BF245, BF247, BF251, BF252, BR257, BF260, BF274, BF276, BF278, BF279, BF283, BF286, BF287, DF302, DF303, DF307, BF316, DF333, DF334, DF335, DF336, DF339, DF340 | 80 |
2005 | - | - | 36 | BF202, BF210, BF214, BF215, BF222, BF223, BF225, BF226, BF232, BF235, BF237, BF240, BF246, BF248, BF250, BF255, BF256, BF264, BF265, BF266, BF267, BF268, BF275, BF277, BF285, BF305, BF306, BF309, BF313, BF315, DF320, DF321, BF322, DF324, BF327, BF329 | 44 |
2006 | - | - | 8 | BF231, BF243, BF253, BF259, BF263, BF273, BF280, BF314 | 36 |
2007 | - | - | 7 | BF258, BF261, BF269, BF3082), BF310, BF318, BF323 | 29 |
2008 | - | - | 29 | BF217, BF219, BR221, BF233, BF236, BF238, BF241, BF242, BF244, BF249, BF254, BF270, BF271, BF272, BF281, BF284, BF288, BF289, BF2904), BF291, BF3014), BF3043), BF312, BF317, BF326, BF328, BF3304), BF337, BF338 | 0 |
1) - Pierwszy Jelcz 120M skreślany ze stanu.
2) - Pojazd przekazany do Ośrodka Szkolenia Kierowców MPK.
3) - Pojazd przekazany na Wolę Duchacką jako egzemplarz historyczny.
4) - Kasacja w 2009 roku.
Przenumerowania
1998: | 41002->11061; |
1999: | 110xx->BF2xx; 210xx->DF3xx; 410xx->PF2xx; |
2000: | PFxxx->BFxxx; |
2004: | DFxxx->BFxxx; |
2007: | BF308->OF308 (pojazd szkoleniowy); |
zdjęcia
11004
11012
11031
11035
11036
41018
BF 201
BF 213
BF 216
BF 217
BF 219
BF 221
BF 222
BF 232
BF 233
BF 236
BF 238
BF 240
BF 241
BF 242
BF 244
BF 248
BF 249
BF 250
BF 254
BF 258
BF 259
BF 261
BF 266
BF 269
BF 270
BF 271
BF 272
BF 273
BF 280
BF 281
BF 284
BF 288
BF 289
BF 291
BF 301
BF 304
BF 308
BF 309
BF 312
BF 314
BF 317
BF 322
BF 323
BF 328
BF 330
BF 337
BF 338
DF 310
DF 315
DF 317
DF 333
DF 337
OF 308
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne