Jelcz 120M

Jelcz 120M
Pierwszy model 120M jelczańskich zakładów samochodowych pojawił się w Krakowie w 1993 roku. Do 1995 roku MPK Kraków zakupiło łącznie 130 sztuk tego typu wozów. Model ten oparty jest na modelu Jelcz PR110, który były zmodernizowaną wersją autobusów Berliet PR100 - produkowanego w latach siedemdziesiątych. Prawie wszystkie pojazdy posiadały turbodoładowany silnik SWT 11. Wozy z pierwszej dostawy przypominały bardzo poprzednika, czyli PR110. Pojazdy z drugiej partii posiadały inne plastikowe zderzaki (pierwsza dostawa metalowe zderzaki) oraz pikselowy wyświetlacz firmy PIXEL z Bydgoszczy (wcześniejsze modele posiadały wyświetlacz firmy KZŁ również z Bydgoszczy). Jeden z Jelczy 120M #BF291, jako jedyny wyposażony został w silnik MAN D2866UH i automatyczną skrzynię biegów Voith. Po wprowadzeniu do ruchu Jelcze 120M otrzymały numeracje:
11001-11010 (zajezdnia Bieńczyce) dostawa w 1993 roku, 11011-11045 (zajezdnia Bieńczyce), 21001-21025 (zajezdnia Wola Duchacka) dostawa w 1994 roku, 11046-11060 (zajezdnia Bieńczyce), 21026-21040 (zajezdnia Wola Duchacka), 41002-41031 (zajezdnia Płaszów) dostawa w 1995 roku.
W 1998 roku wóz 41002 przekazano z zajezdni Płaszów do zajezdni Bieńczyce i nadano mu nr taborowy 11061. W roku 1999 nastąpiła zmiana w numeracji pojazdów. I tak Jelcze 120M otrzymały nowe numery:
11001-11061 -> BF201-261, 21001-21040 -> DF301-340, 41003-41031 -> PF263-291.
W roku 2000 wszystkie wozy 120M z zajezdni Płaszów przekazano do zajezdni Bieńczyce PF263-291 -> BF263-291. W roku 2004 wszystkie Jelcze 120M stacjonujące na zajezdni Wola Duchacka przekazano do zajezdni Bieńczyce DF301-340 -> BF301-340. Z czasem wszystkie wozy były stopniowo kasowane bądź sprzedawane i zastąpywane nowszymi autobusami takimi jak, np. Solaris Urbino 12 generacji II i generacji III. W dniu 18.10.2008 odbył się przejazd pożegnalny Jelczem 120M #BF304. Jako ostatnie pozostawiono wozy BF290, BF301, BF304 i BF330, które po raz ostatni wyjechały na linię w dniu 19.12.2008 roku. Oficjalne zakończenie eksploatacji autobusów Jelcz 120M odbyło się dnia 25.03.2009, w związku z konferencją pt. "Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego - wybrane zagadnienia usuwania skutków katastrof drogowych z udziałem pojazdów ciężkich i autobusu", gdzie podczas ćwiczeń uczestnikiem symulowanego wypadku był wóz BF301. Jako historyczny pozostawiono wóz BF304.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentZakłady Samochodowe "Jelcz"
Długość12000 mm
Szerokość2500 mm
Wysokość3030 mm
Roztaw osi6100 mm
Masa własna9900 kg
Ilość miejsc110
Ilość miejsc siedzących33
Wysokość podłogi I/II/III drzwi642/712/936 mm
SilnikMIELEC SWT 11/300/1,
(MAN D2866UH - #BF291)
Skrzynia biegówmanualna, zsynchronizowana, FPS S 4-95,
(Voith D851.3 - #BF291)
Prędkość max.74,5km/h,
(82,0km/h - #BF291)

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
19931011001-11010--10
19946011011-11035, 21001-21025--70
19956011036-11060, 21026-21040, 41002-41031--130
1996----130
1997----130
1998----130
1999----130
2000----130
2001----130
2002--2BF2041), BF207128
2003--14BF203, BF205, BF206, BF208, BF211, BF213, BF220, BF224, BF282, DF311, DF319, DF325, DF331, DF332114
2004--34BF201, BF209, BF212, BF216, BF218, BF227, BF228, BF229, BF230, BF234, BF239, BF245, BF247, BF251, BF252, BR257, BF260, BF274, BF276, BF278, BF279, BF283, BF286, BF287, DF302, DF303, DF307, BF316, DF333, DF334, DF335, DF336, DF339, DF34080
2005--36BF202, BF210, BF214, BF215, BF222, BF223, BF225, BF226, BF232, BF235, BF237, BF240, BF246, BF248, BF250, BF255, BF256, BF264, BF265, BF266, BF267, BF268, BF275, BF277, BF285, BF305, BF306, BF309, BF313, BF315, DF320, DF321, BF322, DF324, BF327, BF32944
2006--8BF231, BF243, BF253, BF259, BF263, BF273, BF280, BF31436
2007--7BF258, BF261, BF269, BF3082), BF310, BF318, BF32329
2008--29BF217, BF219, BR221, BF233, BF236, BF238, BF241, BF242, BF244, BF249, BF254, BF270, BF271, BF272, BF281, BF284, BF288, BF289, BF2904), BF291, BF3014), BF3043), BF312, BF317, BF326, BF328, BF3304), BF337, BF3380

1) - Pierwszy Jelcz 120M skreślany ze stanu.
2) - Pojazd przekazany do Ośrodka Szkolenia Kierowców MPK.
3) - Pojazd przekazany na Wolę Duchacką jako egzemplarz historyczny.
4) - Kasacja w 2009 roku.

Przenumerowania
1998: 41002->11061;
1999: 110xx->BF2xx; 210xx->DF3xx; 410xx->PF2xx;
2000: PFxxx->BFxxx;
2004: DFxxx->BFxxx;
2007: BF308->OF308 (pojazd szkoleniowy);

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu (BF201-261)

Wnętrze pojazdu (PF262-291; DF301-340)


11004


11012


11031


11035


11036


41018


BF 201


BF 213


BF 216


BF 217


BF 219


BF 221


BF 222


BF 232


BF 233


BF 236


BF 238


BF 240


BF 241


BF 242


BF 244


BF 248


BF 249


BF 250


BF 254


BF 258


BF 259


BF 261


BF 266


BF 269


BF 270


BF 271


BF 272


BF 273


BF 280


BF 281


BF 284


BF 288


BF 289


BF 291


BF 301


BF 304


BF 308


BF 309


BF 312


BF 314


BF 317


BF 322


BF 323


BF 328


BF 330


BF 337


BF 338


DF 310


DF 315


DF 317


DF 333


DF 337


OF 308

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne