» powrót
Jelcz 120M
![Jelcz 120M Jelcz 120M](miniaturki/jelcz_120m.jpg)
11001-11010 (zajezdnia Bieńczyce) dostawa w 1993 roku, 11011-11045 (zajezdnia Bieńczyce), 21001-21025 (zajezdnia Wola Duchacka) dostawa w 1994 roku, 11046-11060 (zajezdnia Bieńczyce), 21026-21040 (zajezdnia Wola Duchacka), 41002-41031 (zajezdnia Płaszów) dostawa w 1995 roku.
W 1998 roku wóz 41002 przekazano z zajezdni Płaszów do zajezdni Bieńczyce i nadano mu nr taborowy 11061. W roku 1999 nastąpiła zmiana w numeracji pojazdów. I tak Jelcze 120M otrzymały nowe numery:
11001-11061 -> BF201-261, 21001-21040 -> DF301-340, 41003-41031 -> PF263-291.
W roku 2000 wszystkie wozy 120M z zajezdni Płaszów przekazano do zajezdni Bieńczyce PF263-291 -> BF263-291. W roku 2004 wszystkie Jelcze 120M stacjonujące na zajezdni Wola Duchacka przekazano do zajezdni Bieńczyce DF301-340 -> BF301-340. Z czasem wszystkie wozy były stopniowo kasowane bądź sprzedawane i zastąpywane nowszymi autobusami takimi jak, np. Solaris Urbino 12 generacji II i generacji III. W dniu 18.10.2008 odbył się przejazd pożegnalny Jelczem 120M #BF304. Jako ostatnie pozostawiono wozy BF290, BF301, BF304 i BF330, które po raz ostatni wyjechały na linię w dniu 19.12.2008 roku. Oficjalne zakończenie eksploatacji autobusów Jelcz 120M odbyło się dnia 25.03.2009, w związku z konferencją pt. "Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego - wybrane zagadnienia usuwania skutków katastrof drogowych z udziałem pojazdów ciężkich i autobusu", gdzie podczas ćwiczeń uczestnikiem symulowanego wypadku był wóz BF301. Jako historyczny pozostawiono wóz BF304.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Zakłady Samochodowe "Jelcz" |
Długość | 12000 mm |
Szerokość | 2500 mm |
Wysokość | 3030 mm |
Roztaw osi | 6100 mm |
Masa własna | 9900 kg |
Ilość miejsc | 110 |
Ilość miejsc siedzących | 33 |
Wysokość podłogi I/II/III drzwi | 642/712/936 mm |
Silnik | MIELEC SWT 11/300/1, (MAN D2866UH - #BF291) |
Skrzynia biegów | manualna, zsynchronizowana, FPS S 4-95, (Voith D851.3 - #BF291) |
Prędkość max. | 74,5km/h, (82,0km/h - #BF291) |
stan inwentarzowy
Rok | Ilość sztuk wpisanych na stan | Pojazdy wpisane na stan | Ilość sztuk skreślonych ze stanu | Pojazdy skreślone ze stanu | Ilość sztuk na koniec roku |
1993 | 10 | 11001-11010 | - | - | 10 |
1994 | 60 | 11011-11035, 21001-21025 | - | - | 70 |
1995 | 60 | 11036-11060, 21026-21040, 41002-41031 | - | - | 130 |
1996 | - | - | - | - | 130 |
1997 | - | - | - | - | 130 |
1998 | - | - | - | - | 130 |
1999 | - | - | - | - | 130 |
2000 | - | - | - | - | 130 |
2001 | - | - | - | - | 130 |
2002 | - | - | 2 | BF2041), BF207 | 128 |
2003 | - | - | 14 | BF203, BF205, BF206, BF208, BF211, BF213, BF220, BF224, BF282, DF311, DF319, DF325, DF331, DF332 | 114 |
2004 | - | - | 34 | BF201, BF209, BF212, BF216, BF218, BF227, BF228, BF229, BF230, BF234, BF239, BF245, BF247, BF251, BF252, BR257, BF260, BF274, BF276, BF278, BF279, BF283, BF286, BF287, DF302, DF303, DF307, BF316, DF333, DF334, DF335, DF336, DF339, DF340 | 80 |
2005 | - | - | 36 | BF202, BF210, BF214, BF215, BF222, BF223, BF225, BF226, BF232, BF235, BF237, BF240, BF246, BF248, BF250, BF255, BF256, BF264, BF265, BF266, BF267, BF268, BF275, BF277, BF285, BF305, BF306, BF309, BF313, BF315, DF320, DF321, BF322, DF324, BF327, BF329 | 44 |
2006 | - | - | 8 | BF231, BF243, BF253, BF259, BF263, BF273, BF280, BF314 | 36 |
2007 | - | - | 7 | BF258, BF261, BF269, BF3082), BF310, BF318, BF323 | 29 |
2008 | - | - | 29 | BF217, BF219, BR221, BF233, BF236, BF238, BF241, BF242, BF244, BF249, BF254, BF270, BF271, BF272, BF281, BF284, BF288, BF289, BF2904), BF291, BF3014), BF3043), BF312, BF317, BF326, BF328, BF3304), BF337, BF338 | 0 |
1) - Pierwszy Jelcz 120M skreślany ze stanu.
2) - Pojazd przekazany do Ośrodka Szkolenia Kierowców MPK.
3) - Pojazd przekazany na Wolę Duchacką jako egzemplarz historyczny.
4) - Kasacja w 2009 roku.
Przenumerowania
1998: | 41002->11061; |
1999: | 110xx->BF2xx; 210xx->DF3xx; 410xx->PF2xx; |
2000: | PFxxx->BFxxx; |
2004: | DFxxx->BFxxx; |
2007: | BF308->OF308 (pojazd szkoleniowy); |
zdjęcia
![](autobusy/jelcz370 (Custom).jpg)
11004
![](autobusy/jelcz371 (Custom).jpg)
11012
![](autobusy/jelcz372 (Custom).jpg)
11031
![](autobusy/jelcz373 (Custom).jpg)
11035
![](autobusy/jelcz374 (Custom).jpg)
11036
![](autobusy/jelcz375 (Custom).jpg)
41018
![](autobusy/jelcz74 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz557 (Custom).jpg)
BF 201
![](autobusy/jelcz6 (Custom).jpg)
BF 213
![](autobusy/jelcz70 (Custom).jpg)
BF 216
![](autobusy/jelcz577 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz477 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz567 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz631 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz633 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz636 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz640 (Custom).jpg)
BF 217
![](autobusy/jelcz568 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz637 (Custom).jpg)
BF 219
![](autobusy/jelcz580 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz345 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz574 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz644 (Custom).jpg)
BF 221
![](autobusy/jelcz19 (Custom).jpg)
BF 222
![](autobusy/jelcz3 (Custom).jpg)
BF 232
![](autobusy/jelcz268 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz297 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz358 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz561 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz637 (Custom).jpg)
BF 233
![](autobusy/jelcz22 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz26 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz262 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz207 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz569 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz631 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz636 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz640 (Custom).jpg)
BF 236
![](autobusy/jelcz638 (Custom).jpg)
BF 238
![](autobusy/jelcz376 (Custom).jpg)
BF 240
![](autobusy/jelcz111 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz167 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz439 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz448 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz439 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz560 (Custom).jpg)
BF 241
![](autobusy/jelcz316 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz395 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz565 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz566 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz631 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz632 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz635 (Custom).jpg)
BF 242
![](autobusy/jelcz225 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz471 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz494 (Custom).jpg)
BF 244
![](autobusy/jelcz57 (Custom).jpg)
BF 248
![](autobusy/jelcz113 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz430 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz558 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz638 (Custom).jpg)
BF 249
![](autobusy/jelcz23 (Custom).jpg)
BF 250
![](autobusy/jelcz103 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz120 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz570 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz581 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz639 (Custom).jpg)
BF 254
![](autobusy/jelcz377 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz143 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz205 (Custom).jpg)
BF 258
![](autobusy/jelcz28 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz39 (Custom).jpg)
BF 259
![](autobusy/jelcz129 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz165 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz230 (Custom).jpg)
BF 261
![](autobusy/jelcz16 (Custom).jpg)
BF 266
![](autobusy/jelcz222 (Custom).jpg)
BF 269
![](autobusy/jelcz43 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz492 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz572 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz639 (Custom).jpg)
BF 270
![](autobusy/jelcz575 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz441 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz573 (Custom).jpg)
BF 271
![](autobusy/jelcz52 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz200 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz298 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz457 (Custom).jpg)
BF 272
![](autobusy/jelcz31 (Custom).jpg)
BF 273
![](autobusy/jelcz199 (Custom).jpg)
BF 280
![](autobusy/jelcz415 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz465 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz476 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz591 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz634 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz640 (Custom).jpg)
BF 281
![](autobusy/jelcz444 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz447 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz456 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz639 (Custom).jpg)
BF 284
![](autobusy/jelcz378 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz327 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz578 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz475 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz562 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz568 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz637 (Custom).jpg)
BF 288
![](autobusy/jelcz342 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz438 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz452 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz639 (Custom).jpg)
BF 289
![](autobusy/jelcz249 (Custom).jpg)
BF 291
![](autobusy/jelcz495 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz559 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz643 (Custom).jpg)
BF 301
![](autobusy/jelcz93 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz172 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk21_14 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz566 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_01 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_02 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_03 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_04 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_05 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_06 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_07 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_08 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_09 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_10 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_11 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_12 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_13 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_14 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_15 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_16 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_17 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_18 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_19 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_20 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_21 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_22 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_23 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_24 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk36_25 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk41_12 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk41_13 (Custom).jpg)
BF 304
![](autobusy/jelcz579 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz263 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz346 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz450 (Custom).jpg)
BF 308
![](autobusy/jelcz88 (Custom).jpg)
BF 309
![](autobusy/jelcz170 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz568 (Custom).jpg)
BF 312
![](autobusy/jelcz130 (Custom).jpg)
BF 314
![](autobusy/jelcz449 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz564 (Custom).jpg)
BF 317
![](autobusy/jelcz69 (Custom).jpg)
BF 322
![](autobusy/jelcz243 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz322 (Custom).jpg)
BF 323
![](autobusy/jelcz166 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz206 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz229 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz451 (Custom).jpg)
BF 328
![](autobusy/jelcz576 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz401 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz446 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz454 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz641 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz642 (Custom).jpg)
BF 330
![](autobusy/jelcz402 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz589 (Custom).jpg)
BF 337
![](autobusy/jelcz228 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz397 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz467 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz526 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz590 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz631 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz640 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz645 (Custom).jpg)
BF 338
![](autobusy/jelcz33 (Custom).jpg)
DF 310
![](autobusy/jelcz49 (Custom).jpg)
DF 315
![](autobusy/jelcz38 (Custom).jpg)
DF 317
![](autobusy/jelcz30 (Custom).jpg)
DF 333
![](autobusy/jelcz2 (Custom).jpg)
![](autobusy/jelcz7 (Custom).jpg)
DF 337
![](autobusy/jelcz462 (Custom).jpg)
![](imprezy/mpk41_11 (Custom).jpg)
OF 308
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne