Ikarus 60, Ikarus 620
Od 1955 roku do Krakowa dostarczane były kolejne autobusy produkowane na Węgrzech. Po kursujących do tej pory Mavagach, dołączyły pojazdy marki Ikarus 60. Autobusy tego
typu były wynikiem współpracy fabryki Ikarus z firmą Csepel-Steyr. Na podwozie ze znanych wcześniej Mavagów, zamontowano nowe nadwozie.
Autobus, w stosunku do Mavaga, napędzał silnik typu Csepel 613 o zwiększonej mocy, poprawiony został również układ chłodzenia. Pojazd o długości prawie 9,5 metra zabierał
łącznie około 60 osób. Produkcja Ikarusa 60 w budapesztańskich zakładach Ikarus Karosszeria-es Jarmugyar odbywała się w latach 1952-1959.
W okresie 1955-1958r. do Krakowa trafiło łącznie 24 sztuki autobusów. Po dwóch latach przerwy zakupione zostały pierwsze egzemplarze modelu 620.
W między czasie na ulice Krakowa wyjeżdżają pojazdy rodzimej produkcji - Star N52, które kursują zaledwie do 1961 roku. Przyczynami tak krótkiej eksploatacji były mała pojemność,
niska trwałość czy też bardzo duże zużycie paliwa. Ze względu na potrzeby, już w 1960 roku zapada decyzja o zakupie nowego typu autobusów, wspomnianych wcześniej Ikarusów 620.
Zaprezentowany w 1959 roku na Targach Poznańskich autobus, był kolejną wersją modelu 604. Wyposażony został w sześciocylindrowy silnik rzędowy umieszczony z przodu pojazdu,
napędzający oś tylną. Wnętrze pojazdu pomieściło 77 pasażerów. Stanowisko kierowcy było oddzielone ścianką od części pasażerskiej i posiadało oddzielne wejście.
W roku 1960 krakowski przewoźnik otrzymał łącznie 10 sztuk Ikarusów 620.
Oba typy Ikarusów wycofano z eksploatacji w 1968 roku.
W 2013 roku udało się pozyskać nadwozie modelu międzymiastowego 630.03 sprowadzone ze Słowacji. W późniejszym czasie do kolekcji dołączył bardziej kompletny egzemplarz z podwoziem.
Na bazie obu pozyskanych pojazdów w 2016 roku przystąpiono do odbudowy i dostosowania autobusu do typu 620.54. Oficjalna prezentacja odbyła się podczas uroczystości 90-lecia komunikacji autobusowej w Krakowie
w dniu 11.06.2017 roku (relację z tego wydarzenia można zobaczyć
-> tutaj <-).
zobacz także:
dane techniczne
. | Ikarus 60 | Ikarus 620 |
Producent | Ikarus Karosszeria-es Jarmugyar |
Długość | 9400 mm | 9438 mm |
Szerokość | 2500 mm | 2500 mm |
Wysokość | 2850 mm | 2895 mm |
Roztaw osi | 5000 mm | 5000 mm |
Masa własna | 7950 kg | 8150 kg |
Ilość miejsc | 58 | 77 |
Ilość miejsc siedzących | 20 | 21 |
Wysokość podłogi I/II drzwi | 900/630 mm | 860/595 mm |
Silnik | Csepel 613 | Csepel D614.8 |
Prędkość max. | 50 km/h | 78 km/h |
zdjęcia
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1988,
» Krakowski Autobus - w 75 lecie uruchomienia stałych linii autobusowych w Krakowie, Waldemar Brzoskwinia, Jacek Kołodziej,
Muzeum Inżynierii Miejskiej 2002
» Komunikacja Autobusowa w Krakowie 1927-2007, praca zbiorowa pod redakcją Jacka Kołodzieja, Kraków 2007