Ikarus 60, Ikarus 620

Ikarus 60
Od 1955 roku do Krakowa dostarczane były kolejne autobusy produkowane na Węgrzech. Po kursujących do tej pory Mavagach, dołączyły pojazdy marki Ikarus 60. Autobusy tego typu były wynikiem współpracy fabryki Ikarus z firmą Csepel-Steyr. Na podwozie ze znanych wcześniej Mavagów, zamontowano nowe nadwozie. Autobus, w stosunku do Mavaga, napędzał silnik typu Csepel 613 o zwiększonej mocy, poprawiony został również układ chłodzenia. Pojazd o długości prawie 9,5 metra zabierał łącznie około 60 osób. Produkcja Ikarusa 60 w budapesztańskich zakładach Ikarus Karosszeria-es Jarmugyar odbywała się w latach 1952-1959. W okresie 1955-1958r. do Krakowa trafiło łącznie 24 sztuki autobusów. Po dwóch latach przerwy zakupione zostały pierwsze egzemplarze modelu 620. W między czasie na ulice Krakowa wyjeżdżają pojazdy rodzimej produkcji - Star N52, które kursują zaledwie do 1961 roku. Przyczynami tak krótkiej eksploatacji były mała pojemność, niska trwałość czy też bardzo duże zużycie paliwa. Ze względu na potrzeby, już w 1960 roku zapada decyzja o zakupie nowego typu autobusów, wspomnianych wcześniej Ikarusów 620. Zaprezentowany w 1959 roku na Targach Poznańskich autobus, był kolejną wersją modelu 604. Wyposażony został w sześciocylindrowy silnik rzędowy umieszczony z przodu pojazdu, napędzający oś tylną. Wnętrze pojazdu pomieściło 77 pasażerów. Stanowisko kierowcy było oddzielone ścianką od części pasażerskiej i posiadało oddzielne wejście. W roku 1960 krakowski przewoźnik otrzymał łącznie 10 sztuk Ikarusów 620. Oba typy Ikarusów wycofano z eksploatacji w 1968 roku.

dane techniczne

.Ikarus 60Ikarus 620
ProducentIkarus Karosszeria-es Jarmugyar
Długość9400 mm9438 mm
Szerokość2500 mm2500 mm
Wysokość2850 mm2895 mm
Roztaw osi5000 mm5000 mm
Masa własna7950 kg8150 kg
Ilość miejsc5877
Ilość miejsc siedzących2021
Wysokość podłogi I/II drzwi900/630 mm860/595 mm
SilnikCsepel 613Csepel D614.8
Prędkość max.50 km/h78 km/h

zdjęcia


7

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1988,
» Krakowski Autobus - w 75 lecie uruchomienia stałych linii autobusowych w Krakowie, Waldemar Brzoskwinia, Jacek Kołodziej, Muzeum Inżynierii Miejskiej 2002
» Komunikacja Autobusowa w Krakowie 1927-2007, praca zbiorowa pod redakcją Jacka Kołodzieja, Kraków 2007