Ikarus 280.26

Ikarus 280.26
Pierwsze autobusy typu Ikarus 280 pojawiły się w Krakowie w 1981 roku w ilości 100 sztuk. Ikarusy 280 są autobusami przegubowymi (wersja krótkiego typu modelu 260 - które również kursowały po ulicach Krakowa). 12 października 1981 roku pierwsze Ikarusy 280 wyjechały na linię numer 132. W 1990 roku ich liczba była największa w całej historii ich eksploatacji. Na stanie krakowskiego MPK było wtedy 228 Ikarusów. Od 1981 roku do roku 1990 zakupiono łącznie dokładnie 299 sztuk tego modelu. W 1981 roku trafiło do Krakowa 60 sztuk, w 1982 - 80 szt., w 1983 - 50 szt., w 1984 - 18 szt., w 1985 - 2 szt., w 1986 - 5 szt., w 1987 - 10 szt., w 1988 - 20 szt., w 1989 - 31 szt. i w 1990 roku - 23 sztuki. Jak na czasy, w których wprowadzano Ikarusy do eksploatacji, były to bardzo nowoczesne autobusy. W porównaniu z np. Jelczami 272 MEX. Ikarusa cechował komfort podróży, możliwość zabrania na pokład większej ilości pasażerów, wytrzymałą konstrukcję oraz dobre wykonanie i zastosowanie materiałów. Obecnie w porównaniu z innymi pojazdami eksploatowanymi w krakowskim MPK Ikarus 280 jest pojazdem przestarzałym. Mimo tego trzeba przyznać, że konstrukcja owego typu (280) jest bardzo wytrzymała, o czym świadczy blisko 25 letnia eksploatacja. Na początku lat dziewięćdziesiątych rozpoczęło stopniowe wycofywanie z eksploatacji Ikarusów 280. Przyczyną tego było wprowadzenie do ruchu przegubowych Scanii CN113ALB oraz Jelczy M181MB. Ostatni liniowy Ikarus pojawił się na linii 179 w dniu 24.09.2007 roku, był to wóz o numerze DK280. Relację z pożegnalnego kursu można zobaczyć -> tutaj <-. Ostatnie 6 sztuk pozostawione zostało do przewozu kibiców na mecze piłkarskie. Wóz o numerze taborowym #DK260 pozostawiony został, jako eksponat muzealny. W 2013 roku przywrócono mu pierwotny numer #34260. W tym samym roku do Krakowa sprowadzono autobus Ikarus 280.26 #015 z MPK Siedlce. Wóz zakupiono z przeznaczeniem na części dla historycznego Ikarusa #34260. Pojazd jednak został w Krakowie na dłużej, dzięki czemu można go było zobaczyć na linii 600 z okazji Nocy Muzeów oraz w obsłudze linii w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentIkarus Karosszeria-es Jarmugyar
Długość16500 mm
Szerokość2500 mm
Wysokość3160 mm
Roztaw osi5400 mm
Masa własna12500 kg
Ilość miejsc160
Ilość miejsc siedzących29
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi940/940/940/940 mm
SilnikRABA-MAN / D 2156 HM6U
Skrzynia biegówCSEPEL ASH 75
Prędkość max.66 km/h

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


280


14006


14244


24005


24008


24511


24536


24550


24577


24578


24585


24593


34101


34226


34260


34265


BK 002


BK 004


BK 009


BK 011


BK 015


BK 244


BK 254


BK 256


BK 266


BK 270


BK 272


BK 274


BK 279


BK 291


BK 575


BK 578


DK 007


DK 008


DK 012


DK 015


DK 234


DK 244


DK 247


DK 251


DK 255


DK 258


DK 260


DK 261



DK 262


DK 263


DK 266


DK 268


DK 272


DK 273


DK 275


DK 276


DK 277


DK 278


DK 279


DK 280


DK 282


DK 286


DK 287


DK 289


DK 290


DK 563


DK 569


DK 570


DK 572


DK 574


DK 577


DK 579


DK 580


DK 581


DK 582


DK 588


DK 591


DK 592


DK 593


DK 594


280

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Komunikacja Autobusowa w Krakowie 1927-2007, praca zbiorowa pod redakcją Jacka Kołodzieja, Kraków 2007