Ikarus 260.04 #45151
Pierwsze jedenastometrowe autobusy typu Ikarus 260 pojawiły się w Krakowie w 1983 roku. MPK zakupiło łącznie 230 sztuk tego typu wozów.
Ostatnie kursowały do października 2000 roku (#PH002, #PH098, #PH118, #PH119, #PH120, #PH124, #PH135, #PH136, #PH138).
Jeden egzemplarz (o numerze #PH118) postanowiono pozostawić jako historyczny i przekazano do Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.
Pojazd początkowo garażowano w budynkach przy ul. św. Wawrzyńca, jednak stan obiektów z roku na rok się pogarszał (niestety również i pojazdów tam się znajdujących) i
pod koniec 2007 roku postanowiono przenieść wszystkie zdeponowane w Muzeum pojazdy (zarówno autobusy jak i tramwaje) do budynku hali w Czyżynach (dawna zajezdnia autobusowa).
Ze względu na zły stan techniczny pozostawionego pojazdu, Muzeum zdecydowało się na zakup używanego pojazdu tego samego typu z Warszawy.
Wóz ten wyprodukowany w 1985 roku i przekazany do MZK Warszawa. Od 1999 roku służył jako pojazd szkoleniowy. W 2013r. przybył do Krakowa i został zagarażowany na terenie zajezdni Wola Duchacka.
Przez pierwszą połowę 2015 roku pojazd był remontowany a jego debiut na krakowskich ulicach miał miejsce podczas parady pojazdów komunikacji miejskiej z okazji 140-lecia Komunikacji Miejskiej w Krakowie w dniu 27.09.2015r.
Opisywany autobus otrzymał numer taborowy #45151 czyli kolejny po ostatnim numerze jaki posiadał oryginalny krakowski Ikarus 260.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Ikarus Karosszeria-es Jarmugyar |
Długość | 11000 mm |
Szerokość | 2500 mm |
Wysokość | 3100 mm |
Roztaw osi | 5400 mm |
Masa własna | 9000 kg |
Ilość miejsc | 90 |
Ilość miejsc siedzących | 23 |
Wysokość podłogi I/II/III drzwi | 940/940/940 mm |
Silnik | RABA-MAN / D 2156 HM6U |
Skrzynia biegów | CSEPEL ASH 75 |
Prędkość max. | 65 km/h |
zdjęcia
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Komunikacja Autobusowa w Krakowie 1927-2007, praca zbiorowa pod redakcją Jacka Kołodzieja, Kraków 2007