Ikarus 260.04
Pierwsze autobusy typu Ikarus 260 pojawiły się w Krakowie w 1983 roku.
Zakupiono łącznie 230 sztuk tego typu autobusów w ciągu zaledwie 2 lat.
W roku 1983 zakupiono 110 sztuk (#15001-15050 - zajezdnia Bieńczyce, #45001-45059 i wóz szkoleniowy #401 - zajezdnia Płaszów),
w roku 1984 - 60 sztuk (#15051-15055 - zajezdnia Bieńczyce, #45060-45114 - zajezdnia Płaszów),
w roku 1985 dostarczono ostatnie 60 sztuk (#15056-15078 - zajezdnia Bieńcyce, #45115-45132 - zajezdnia Płaszów i #25001-25019 - zajezdnia Wola Duchacka).
W czasie eksploatacji autobusy przekazywano pomiędzy zajezdniami,
a część wozów z czasem została przebudowana na pojazdy techniczne.
W roku 1999 nastąpiła zmiana numerów wszystkich autobusów MPK.
Ikarusom 260 zastąpiono początkowe cyfry 45 na oznaczenie PH,
gdyż przed rokiem 1999 wszystkie wozy tego typu przekazano na zajezdnię Płaszów.
Ostatnie autobusy kursowały do października 2000 roku (#PH002, #PH098, #PH118, #PH119, #PH120, #PH124, #PH135, #PH136, #PH138).
Jeden egzemplarz (o numerze #PH118) pozostawiono, jako eksponat muzealny i znajduje się
obecnie na stanie Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Muzeum jednak zdecydowało się na zakup (w 2013r.) używanego pojazdu tego samego typu z Warszawy. Wóz ten wyprodukowany w 1985 roku a od 1999 roku służył jako pojazd szkoleniowy.
Od początku do połowy 2015 roku pojazd był remontowany na terenie zajezdni Wola Duchacka. Otrzymał numer taborowy #45151 czyli kolejny po ostatnim numerze jaki posiadał oryginalny krakowski Ikarus 260.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Ikarus Karosszeria-es Jarmugyar |
Długość | 11000 mm |
Szerokość | 2500 mm |
Wysokość | 3100 mm |
Roztaw osi | 5400 mm |
Masa własna | 9000 kg |
Ilość miejsc | 90 |
Ilość miejsc siedzących | 23 |
Wysokość podłogi I/II/III drzwi | 940/940/940 mm |
Silnik | RABA-MAN / D 2156 HM6U |
Skrzynia biegów | CSEPEL ASH 75 |
Prędkość max. | 65 km/h |
zdjęcia
zdjęcia ex. krakowskiego Ikarusa 260.04 w Gdańsku
GDA 9411
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Komunikacja Autobusowa w Krakowie 1927-2007, praca zbiorowa pod redakcją Jacka Kołodzieja, Kraków 2007