DWF Ring Tw #272

DWF Ring Tw #272
Gdańska Fabryka Wagonów (Danziger Waggon Fabrik) w 1930 roku wyprodukowała łącznie 6 egzemplarzy pojazdu. Nowe wozy na specjalne zamówienie miasta Gdańska przeznaczone zostały do obsługi trasy z ulicy Łąkowej (Weidengasse) przez Centrum do nowej końcówki przy alei Legionów (Heeresanger) (linia poprowadzona była ówczesną ulicą Ringstrasse i to właśnie od niej wzięła się potoczna nazwa tramwaju, czyli Ring). Wagony kursowały po ulicach Gdańska do końca lat pięćdziesiątych, kiedy to przebudowane zostały na wagony techniczne. Do Krakowa dotarły dwie sztuki o numerach #05903 i #05904. Sprowadzono je w połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to powstał plan stworzenia ogólnopolskiego muzeum komunikacji. Sprowadzano wówczas z kilku polskich miast różne historyczne czy techniczne wagony tramwajowe, które miały zostać odnowione. Wozy zdeponowane zostały w hali przy ul. św. Wawrzyńca. Wraz z innymi, sprowadzonymi z innych części kraju tramwajami stały nieruszane do początku 2008 roku. Jeszcze pod koniec 2007 roku zaczęła się renowacja zabytkowej hali tramwaju elektrycznego na potrzeby Muzeum Inżynierii Miejskiej. W lutym 2008 roku przetransportowano wszystkie pojazdy do hali po dawnej zajezdni autobusowej w Czyżynach. W 2014 roku oba Ring-i zostały przewiezione do Stacji Obsługi i Remontów na terenie zajezdni Podgórze. Rozpoczęto wówczas odbudowę pierwszego egzemplarza na zlecenie ZKM Gdańsk. Wagonowi o numerze #05903 postanowiono przywrócić wygląd z początków liniowej eksploatacji. Pudło zostało pomalowane na barwę kości słoniowej z błękitnym paskiem zaś drewniane wnętrze wymalowano na barwę wiśniową. Burty opatrzono tzw. herbem wielkim (z trzymaczami i dewizą) Miasta Gdańska. Wagonowi zachowano dwukierunkowość a nad miejscem prowadzącego pojawiła się charakterystyczna dla tamtego okresu kaseta na tablicę z nazwą przystanku końcowego i numer linii. Przy rekonstrukcji wykorzystano wiele oryginalnych elementów (zarówno mechanicznych jak i dekoracyjnych). Wagon otrzymał oryginalny numer taborowy #273. Dzięki staraniom ZKM Gdańsk we współpracy z Gdańską Organizacją Turystyczną i MPK Kraków, zorganizowano okolicznościowe przejazdy zabytkowym Ringiem po Krakowie w ramach akcji Gdańsk Zaprasza. Przez trzy weekendy (30-31.01, 6-7.02 i 13-14.02.2016r.) między godziną 11:00 a 17:00 można było za darmo przejechać się z Salwatora na Wieczystą (relację z tego wydarzenia można zobaczyć -> tutaj <-) W dniu 16.02.2016r. tramwaj opuścił Kraków i po 30 latach powrócił do Gdańska.

Zgodnie z założeniami drugi z Ringów pozostał w Krakowie a prace nad nim rozpoczęły się na początku 2016 roku. Wagon o numerze #05904 w odróżnieniu od egzemplarza dla Gdańska, zyskał wygląd powojenny. Pudło pomalowano na barwy kremowo-czerwone i opatrzono herbem WPK Gdańsk-Gdynia. Na dachu pojawiły się uchwyty na okrągłe tarcze z numerem linii a kasetę na tablicę kierunkową umiejscowiono nad stanowiskiem motorniczego. Wagon otrzymał oryginalny numer taborowy #272. Oficjalna prezentacja wagonu DWF Ring Tw dla Krakowa odbyła się w dniu 8.03.2017r. na terenie zajezdni Podgórze (relację z tego wydarzenia można zobaczyć -> tutaj <-). Wagon zestawiono z doczepą typu ND #538, której zmieniono barwy na biało-czerwone.

dane techniczne

ProducentDanziger Waggon Fabrik
Długość10500 mm
Szerokość2100 mm
Wysokość3250 mm
Roztaw osi3000 mm
Masa własna12700 kg
Ilość miejsc36
Ilość miejsc siedzących22
Wysokość podłogi I/II drzwi-/- mm
Moc ciągła silników2x60kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.40 km/h

zdjęcia


Stanowisko motorniczego

Wnętrze pojazdu


272


272+126


272+538

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne