Na początku lat `70 w fabryce francuskiej firmy Berliet wyprodukowano pierwsze egzemplarze autobusu oznaczonego symbolem PR100.
Pojazd o długości 11,23m mógł zabrać 97 osób. Autobus miał niezależne zawieszenie kół przednich i resorowanie na miechach powietrznych,
i pomocniczych sprężynach śrubowych. Zawieszenie tylne było sztywne, również na miechach powietrznych i pomocniczych resorach piórowych.
Pojazd wyposażony był w sprzęgło hydrauliczne i półautomatyczną skrzynię biegów typu Wilson. W latach `70 w Polsce podjęto decyzję na zakup licencji nowoczesnego autobusu. Zawarcie umowy poprzedziły testy wielu pojazdów, a jednym z nich był prototypowy Berliet PR100.
Wóz testowany był na ulicach Gdańska, Krakowa, Warszawy czy Wrocławia. W grodzie Kraka pojawił się na prezentacji w grudniu 1971 roku.
Po pomyślnych testach, w 1972 roku zdecydowano o montażu w Jelczańskich Zakładach Samochodowych autobusów typu PR100, w późniejszym czasie zaczęto prowadzić prace nad nową wersją autobusu oznaczonego typem Jelcz PR110.
Od 1981 roku firma Berliet została przejęta przez koncern Renault, odtąd wozy produkowano, jako Renault PR100.
W Krakowie tego typu wozy pojawiły się w ruchu liniowym dopiero w 1991 roku za sprawą sprowadzenia 25 sztuk Berlietów i Renaultów PR100 ze współpracującego z Krakowem,
francuskiego miasta Orlean. W tym samym czasie pojawił się pierwszy pomysł na konkurencję w komunikacji miejskiej.
Do tego celu stworzono firmę KPTS (późniejsza firma KPPU). Sprowadzone PR100 w ilości 20 sztuk trafiły właśnie do nowotworzonej firmy. Pozostałe 5 sztuk przypisano do zajezdni Płaszów, gdzie otrzymały numery w przedziale #41501-#41505.
Autobusy te jednak w krakowskim MPK nie zawitały na długo. Zaledwie po paru miesiącach zostały przekazane do KPTS. Po wielu latach eksploatacji autobusy popadły w bardzo zły stan techniczny i z czasem zostały sprzedane bądź skasowane.
Firma KPPU (wcześniej KPTS) zrezygnowała z usług przewozowych. Linie przekazano PKS Kraków wraz z paroma wozami, w tym PR100. Jeden z autobusów dzięki staraniom miłośników z Warszawy odzyskał dawną świetlność i został odrestaurowany na jak Jelcz Berliet PR100.
Był to wóz ex. SEMTAO Orléan #143, ex. KPPU Kraków #825, ex. PKS Kraków #K00080 i otrzymał w Warszawie numer #3873.
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego