AMZ CS10E CitySmile Electric

AMZ CS10E CitySmile Electric
W dniach od 13 do 17 lutego 2013 roku w Krakowie przebywał autobus AMZ CS10E CitySmile Electric wyprodukowany przez AMZ-Kutno. Otrzymał wewnętrzny numer #DE901. Pojazd kursował na linii 537 (łączącej Dworzec Główny Wschód z Witkowicami), tak samo jak testowany w styczniu Solaris Urbino 8.9LE Electric, dzięki czemu oba wozy zostały przetestowane na takich samych trasach i w takich samych warunkach. Autobus CS10E miał swoją premierę na targach Hanover Motor Show 2012. Pojazd ma długość nieco ponad dziesięciu metrów i bazuje na wersji CS10LF. Napędzany jest trójfazowym silnikiem indukcyjnym TAM 1052C6B produkcji czeskiej. Zasięg maksymalny autobusu to ok. 240 km. Testy AMZ CS10E CitySmile Electric i Solarisa Urbino 8.9LE Electric to efekt starań sfinansowania zakupu takich pojazdów ze środków Unii Europejskiej w celu zastąpienia części posiadanych autobusów napędzanych tradycyjnym paliwem. Krakowskie MPK złożyło do tzw. bazy projektów Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego projekt m.in. na zakup 10 sztuk tego typu wozów. Ten sam pojazd pojawił się w Krakowie po raz drugi w listopadzie 2013r. na krótką prezentację w związku z podpisaniem umowy na świadczenie usług przewozowych z firmą Mobilis (krakowski oddział tej firmy ze względu na wygraną w przetargu na obsługę 12 linii autobusowych, zdecydował się na zakup AMZ CS10LF tyle, że z silnikami spalinowymi). Kolejny raz ten sam pojazd dostarczono do krakowskiego MPK w marcu 2014r. Miało to związek z planami uruchomienia pierwszej w Polsce, regularnej linii autobusowej obsługiwanej autobusami elektrycznymi. Po licznych testach i szkoleniach w dniu 29 kwietnia 2014r. o godzinie 12:00 przy Bramie Floriańskiej zaprezentowano pojazdy, które miały wozić pasażerów po ulicach Krakowa. Oprócz opisywanego autobusu AMZ (któremu przypisano numer taborowy #DK601) wypożyczono od producenta model Solaris Urbino 12 Electric oraz dwa Rampini Alé EL z Wiednia. Po godzinie 12:30 autobusy elektryczne wyruszyły na linię numer 154, która od tego dnia kursowała po zmienionej trasie przez ulicę Pawią, Basztową i plac Matejki do końcówki Dworzec Główny Zachód. W okresie wakacyjnym na ulicach Krakowa można było spotkać inne pojazdy elektryczne takie jak Škoda Perun 26BB HE i SOR EBN10,5 CITY Electric.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentAMZ-Kutno
Długość10360 mm
Szerokość2555 mm
Wysokość3126 mm
Roztaw osi4700 mm
Masa własna11500 kg
Ilość miejsc83
Ilość miejsc siedzących24
Wysokość podłogi I/II/III drzwib.d. mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
Silnik elektrycznytrójfazowy, sześciobiegunowy indukcyjny TAM 1052 C6B
BaterieAMZ litowo-jonowe poj. 230kWh i napięciu 600V
Prędkość max.b.d. km/h

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


E1 067B


DK601

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne