Po 1935 roku pod nadzorem Ministerstwa Transportu III Rzeszy rozpoczęto prace nad warunkami technicznymi dla standardowego wagonu tramwajowego z przeznaczeniem dla niemieckich miast.
Pierwszy prototyp tramwaju oznaczonego jako KSW (Kriegsstraßenbahnwagen, pol. wojenny wagon tramwajowy) powstał w 1943 roku w zakładach Düsseldorfer Waggonfabrik.
Firma ta od 1935 roku stanowiła konsorcjum z fabryką wagonów Uerdingen (w Uerdingen skoncentrowano produkcję pojazdów szynowych dla kolei, zaś w Düsseldorfie pojazdów dla transportu miejskiego, przede wszystkim tramwajów).
Przy budowie wagonów stosowano najprostsze rozwiązania konstrukcyjne oraz oszczędności w stosowaniu m.in. metali kolorowych. Zrezygnowano również ze stosowania otwieranych okien.
Założono, że wyprodukowanych zostanie 810 sztuk wagonów silnikowych i 1140 sztuk doczep jednak do końca wojny wyprodukowano 97 wagonów silnikowych (w fabryce Fusch w Heidelbergu) oraz 101 wagonów doczepnych
(w fabryce Uerdingen). Pojazdy trafiły do 17 niemieckich miast i okupowanej Europy (w tym do Gdańska, Katowic i Poznania).
Po wojnie w 1947 r. wagony KSW eksploatowane w GOP stały się wzorem do opracowania polskiej wersji zunifikowanego tramwaju znanego pod oznaczeniem N i ND.
W Krakowie nigdy tego typu pojazdy nie kursowały liniowo, jednak ze względu na swoją historię, krakowskie MPK zdecydowało się w 2017 roku na zakup jednego z zachowanych wagonów doczepnych z myślą stworzenia składu
z wagonem typu Ring.
Po dwóch latach renowacji w dniu 7.08.2019 roku zaprezentowano wagon na terenie zajezdni Podgórze. Relację z tego wydarzenia można przeczytać
-> tutaj <-.
Wagon w oryginalnie wyprodukowany został w 1944 roku dla austriackiego miasta Graz. Kursował tam z numerem taborowym #126B (oznaczenie B dla wagonów doczepnych) w charakterystycznym dla tego miasta kolorze kremowo-zielonym.
Po zakończeniu eksploatacji w 1977 roku sprzedany został do Muzeum w austriackim mieście Mariazell, gdzie z biegiem czasu przemalowano go w barwy kremowo-czerwone, bardziej nawiązujące do barw wiedeńskich.
Ze względu na połączenie z wagonem Ring Tw #272, wagon doczepny KSW otrzymał barwy Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego z Gdańska, jednocześnie pozostawiono numer taborowy z Grazu - #126.
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego