Volvo 7900A Hybrid
Pierwsze fabrycznie nowe autobusy firmy Volvo zawitały do Krakowa dopiero w 2018 roku, za sprawą ogłoszonego w dniu 13.10.2017 roku przetargu, który został podzielony na trzy zadania:
zadanie 1 - wyprodukowanie i dostawa 56 sztuk autobusów standardowych, zadanie 2 - wyprodukowanie i dostawa 12 sztuk autobusów przegubowych hybrydowych i zadanie 3 - wyprodukowanie i dostawa 10 sztuk autobusów midi.
Otwarcie ofert nastąpiło w dniu 01.01.2018r. Dostawę 12 autobusów przegubowych hybrydowych wgrała firma Volvo Bus Corporation, oferując model 7900A Hybrid za kwotę 24 948 000 zł netto.
Środki na zakup pojazdów pochodziły z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Autobusy napędza silnik spalinowy Volvo D5K o mocy 177 kW, z normą Euro 6, sprzężonym z silnikiem elektrycznym typu I-SAM o mocy 150 kW. Na pokład może zabrać 137 pasażerów.
Pojazdy otrzymały barwy nawiązujące do obowiązującej Księgi Identyfikacji Wizualnej Pojazdów Komunikacji Miejskiej. Przydzielono je do zajezdni Bieńczyce, gdzie otrzymały numery taborowe
z przedziału #BH084-BH095.
Uroczysta prezentacja hybrydowych Volvo 7900A Hybrid miała miejsce pod Tauron Arena Kraków po zakończeniu parady zabytkowych i nowoczesnych autobusów komunikacji miejskiej, która odbyła się
w dniu 07.10.2018. O wydarzeniu tym można przeczytać
-> tutaj <-.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Volvo AB |
Długość | 18134 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 3280 mm |
Roztaw osi | 5190/6755 mm |
Masa całkowita | 28000 kg |
Ilość miejsc | 137 |
Ilość miejsc siedzących | 44 |
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi | 250/250/250 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Silnik | Volvo D5K |
Silnik elektryczny | Volvo I-SAM |
Skrzynia biegów | Volvo I-Shift |
Prędkość max. | 80 km/h |
zdjęcia
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne