SSB (warsztaty własne) BT1 holownik #G-051

SSB (warsztaty własne) BT1 holownik #G-051
Na początku lat `20 XX wieku w warsztatach Städtische Straßenbahn Breslau, spółki należącej do miasta, podjęto się budowy holownika przypominającego z wyglądu lokomotywę. Do tego celu wykorzystano podzespoły wagonu Berolina, wyprodukowanego na początku lat 1900, było to m.in. podwozie, silnik czy instalacja elektryczna. Na podwozie tramwajowe zbudowano centralnie umieszczoną kabinę, w które zainstalowano tylko jeden nastawnik usytuowany tak aby prowadzący miał stać bokiem do kierunku jazdy. Wóz oznaczono symbolem BT1 - Betriebs Triebwagen, czyli wagon roboczy/ towarowy. Wagon o numerze taborowym #G-051 dotarł do Krakowa w 1984 roku tym samym transportem co wagon Linke-Hofmann #1076. Pojazd był w dość opłakanym stanie, początkowo przechowywany był w zajezdni Nowa Huta. Od 1995 roku znalazł się na ekspozycji Muzeum Inżynierii Miejskiej, a następnie po 2007 roku przetransportowany został do hangaru w Czyżynach. W 2016 roku podjęto się odbudowy i przywróceniu pierwotnego wyglądu wagonu BT1. Pudło pomalowano na barwę zieloną i opatrzono herbami miasta Wrocław, MPK Kraków i Muzeum Inżynierii Miejskiej - instytucji, do której należy holownik. Pozostawiono także oryginalny numer taborowy #G-051. Oficjalna prezentacja wagonu wraz z odrestaurowaną przyczepą ND (lora) #1110, odbyła się w dniu 22.12.2016 roku. Skład kursował wokół Plant do 31.12.2016r. Lorę udekorowano choinkami i tablicami ze świątecznymi życzeniami.

dane techniczne

ProducentStädtische Straßenbahn, Breslau
(Tramwaje Miejskie, Wrocław)
Długość5800 mm
Szerokość2200 mm
Wysokość3250 mm
Roztaw osi3200 mm
Masa własna6000 kg
Moc ciągła silników2x60 kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.40 km/h

zdjęcia


G-051


G-051+1110

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne