Solaris Urbino 8,9LE Electric

Solaris Urbino 8,9LE Electric
Solaris Urbino 8,9LE Electric to niskowejściowy autobus miejski, zaprezentowany po raz pierwszy jesienią 2011 roku podczas targów Transexpo 2011. Pojazd o długości niespełna 9 metrów wyposażony został w napęd elektryczny, którego głównym elementem jest czteropolowy silnik asynchroniczny o mocy maksymalnej 120 kW (163 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 1400 Nm. Energia magazynowana jest w dwóch bateriach litowych o łącznej pojemności 120,9 kWh i napięciu znamionowym 600V polskiej firmy Wamtechnik. Maksymalny zasięg na jednym ładowaniu baterii wynosi 100 km. Prędkość maksymalna autobusu ograniczona została do 50 km/h. Konstrukcja wykonana została z rur stalowych a poszycie ze stali nierdzewnej i włókna węglowego. Dotychczas powstały 3 egzemplarze. Jeden z nich pojawił się na testach w Krakowie. Przybył na zajezdnię Wola Duchacka zaraz po Nowym Roku. Kursował w dniach od 3 do 13 stycznia 2013r. na linii 537 (z Witkowic do Dworca Głównego Wschód). Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zapowiada kupno 10 podobnych maszyn. Produkcja seryjna tego modelu ma rozpocząć się w roku 2013.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość8950 mm
Szerokośćć2400 mm
Wysokość3250 mm
Roztaw osi4380 mm
Masa własnab.d.
Ilość miejscb.d.
Ilość miejsc siedzących25
Wysokość podłogi I/II drzwi320/320 mm
Udział procentowy niskiej podłogi70 %
Silnik elektrycznyVossloh Kiepe 4 polowy asynchroniczny
BaterieWamtechnik litowe poj. 120,9 kWh i napięciu 600V
Prędkość max.50 km/h

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


PZ 778AU

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne