Solaris Urbino 18 IV

Solaris Urbino 18 IV
W lipcu 2016 roku parę dni przed oficjalną prezentacją 60 nowych Solarisów Urbino 12 IV generacji (prezentacja miała miejsce w dniu 20.07.2016r. - relację z tego wydarzenia można zobaczyć -> tutaj <-.) MPK Kraków ogłosiło przetarg na zakup 77 sztuk przegubowych autobusów wyposażonych w silnik spełniający wymogi Euro 6, który ostatecznie wygrała firma Solaris Bus & Coach S.A. W dniu 19.07.2017r. na terenie zajezdni Wola Duchacka zaprezentowano przegubowe Solarisy Urbino 18 IV. Spośród wszystkich zaprezentowanych siedemdziesięciu siedmiu, tego samego dnia na ulice Krakowa wyjechało 40 sztuk. Wszystkie wozy wyposażono w system informacji pasażerskiej, klimatyzację przedziału pasażerskiego, monitoring, automaty biletowe czy ładowarki USB. Autobusy rozdysponowane zostały do wszystkich trzech krakowskich zajezdni:
zajezdnia Bieńczyce 10 sztuk (#BR701-BR710),
zajezdnia Płaszów 20 sztuk (#PR778-PR797),
zajezdnia Wola Duchacka 47 sztuk (#DR533-DR579).
Wprowadzenie do ruchu takiej ilości autobusów przyczyniła się do ostatecznego wycofania z ruchu Manów NG313, Scanii CN94UA OmniCity, Scanii N94UA Castrosua oraz części Jelczy M181MB. Dokładnie rok później w dniu 19.07.2018r., tym razem na terenie płaszowskiej zajezdni odbyła się prezentacja kolejnych 38 autobusów tego typu. Wszystkie przydzielono do zajezdni Wola Duchacka, równocześnie do Bieńczyc przekazano kilkanaście wolskich wozów z roku 2017. Nowe wozy otrzymały numery #DR511-DR532 i #DR580-DR595.

Następna partia autobusów z rodziny Urbino dostarczona została w 2021 roku za sprawą zamówienia przez spółkę-córkę krakowskiego MPK - firmę KrakTransRem. W lutym 2021 roku ogłoszony został przetarg na dostawę łącznie 12 pojazdów, w tym 3 sztuk 18-metrowych. Wygrał Solaris Bus & Coach sp. z o.o., w konsorcjum z PEKAO Leasing Sp. z o.o. za kwotę 16.443.920,12 zł netto, który przebił ofertę EvoBus Polska Sp. z o. o., w konsorcjum z Millennium Leasing Sp. z o.o, które zaproponowało kwotę 18.394.682,72 zł netto. Nowe pojazdy z IV. generacji Urbino po face liftingu dostarczono do Krakowa w listopadzie 2021r. Ciekawostką w oznakowaniu jest to, że wraz z logo KrakTransRem, otrzymały także oznaczenia MPK Kraków. Pojazdy otrzymały numery taborowe #KR596-KR598.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość18000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość3100 mm
Roztaw osi5900/6000 mm
Masa własna16810 kg
Ilość miejsc140
Ilość miejsc siedzących43
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi320/320/320/320 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
SilnikDAF MX11 240
Skrzynia biegówZF Ecolife 6 AP 1200 B
Prędkość max.72 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
201777BR701-BR710,
DR533-DR579,
PR778-PR797
--77
201838DR511-DR532,
DR580-DR595
--115
2019----115
2020----115
20213KR596-598--118
2022----118


Przenumerowania
2018: BR701-BR710->BR501-BR510; DR569-DR579->BR569-BR579
2021: DR557-DR568->BR557-BR568;

zdjęcia


BR 510


BR 704


BR 705


BR 707


BR 710


DR 534


DR 539


DR 544


DR 551


DR 554


DR 564


DR 566


DR 574


PR 781


PR 784


PR 786


PR 792


PR 793


PR 794

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne