Solaris Urbino 18 III Electric

Solaris Urbino 18 III Electric
W lipcu 2019 roku MPK rozpoczęło testy przegubowego autobusu elektrycznego Solaris Urbino 18 III generacji. Docelowo do Krakowa sprowadzono dwa używane pojazdy z Barcelony, gdzie kursowały z numerami #1109 i #1110, jednak tylko jeden z nich udało się wysłać na linię. Dotychczasowy #1110 otrzymał numer #DN005 i debiutował na linii 169/469 w dniu 27 lipca 2019 roku. Po zaledwie dwóch dniach uległ awarii i powrócił na ulice dopiero po miesiącu. Test miały zakończyć się z końcem 2019 roku jednak zostały nieco przedłużone. Mimo, że autobus reprezentował III generację modelu Urbino, otrzymał malowanie stylizowane na generację IV, podobną do zastosowanego w pozostałych elektrycznych przegubowych Solarisów będących własnością MPK. Pojazd wyprodukowany został w 2015 roku. Wyposażono go w centralny silnik asynchroniczny o mocy 240 kW zlokalizowany w drugim członie pojazdu, litowo-jonowe baterie trakcyjne, które umieszczono na dachu a także pantograf do ładowania.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość18000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość3550 mm
Roztaw osi5130/6770 mm
Masa własnab.d.
Ilość miejsc110
Ilość miejsc siedzących37
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi320/340/340/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
Silnik elektrycznyVossloh Kiepe ASM 240kW
Baterielitowo-jonowe poj. 125 kWh i napięciu 600V
Prędkość max.75 km/h

zdjęcia


DN005

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne