Solaris Urbino 18 III Electric
W lipcu 2019 roku MPK rozpoczęło testy przegubowego autobusu elektrycznego Solaris Urbino 18 III generacji.
Docelowo do Krakowa miały zostać sprowadzone dwa używane pojazdy z Barcelony, gdzie kursowały z numerami #1109 i #1110, jednak tylko jeden z nich udało się wysłać na linię. Dotychczasowy #1110 otrzymał numer #DN005 i
debiutował na linii 169/469 w dniu 27 lipca 2019 roku. Po zaledwie dwóch dniach uległ awarii i powrócił na ulice dopiero po miesiącu. Test miały zakończyć się z końcem 2019 roku jednak zostały przedłużone.
Mimo, że autobus reprezentował III generację modelu Urbino, otrzymał malowanie stylizowane na generację IV, podobną do zastosowanego w pozostałych elektrycznych przegubowych Solarisów będących własnością MPK.
Drugi z barcelońskich pojazdów dotarł do Krakowa pod koniec kwietnia 2020 roku. Po doposażeniu i oklejeniu w numery taborowe #DN006 debiutował w dniu 07.05.2020r. na linii 169.
Podobnie jak #DN005 otrzymał malowanie zbliżone do autobusów Solaris Urbino IV generacji. Jako ciekawostkę należy dodać, że to pierwszy autobus elektryczny w Krakowie, zarejestrowany na tablice rejestracyjne w kolorze zielonym.
Pojazdy wyprodukowane zostały w 2015 roku. Wyposażone zostały w centralny silnik asynchroniczny o mocy 240 kW zlokalizowany w drugim członie pojazdu, litowo-jonowe baterie trakcyjne, które umieszczono na dachu a także
pantograf do ładowania.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Solaris Bus & Coach S.A. |
Długość | 18000 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | 3550 mm |
Roztaw osi | 5130/6770 mm |
Masa własna | b.d. |
Ilość miejsc | 110 |
Ilość miejsc siedzących | 37 |
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi | 320/340/340/340 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Silnik elektryczny | Vossloh Kiepe ASM 240kW |
Baterie | litowo-jonowe poj. 125 kWh i napięciu 600V |
Prędkość max. | 75 km/h |
zdjęcia
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne