Solaris Urbino 18 II, Solaris Urbino 18 III, Solaris Urbino 18 MetroStyle

Solaris Urbino 18 III
Solarisy Urbino 18 to niskopodłogowe, przegubowe autobusy produkcji polskiej. Autobusy tego typu wyprodukowane były w pod poznańskiej fabryce Solaris Bus & Coach. Wozy Urbino 18 III generacji (Solarisy Urbino 12, do tej pory jeżdżące po krakowskich ulicach, pochodzą z generacji II. Różnią się m.in. kształtami i stylizacja przodu oraz tyłu pojazdu) zostały zamówione w ramach przetargu na 6 sztuk autobusów niskopodłogowych z silnikami spełniającymi wymogi Euro III. Pierwsze U18 wyjechały na ulice miasta na przełomie sierpnia i września 2005. Kolejny przetarg (zakończony pod koniec października 2006) wyłonił zwycięzcę na dostarczenie 20 sztuk przegubowych autobusów niskopodłogowych. Do końca 2006 roku w Krakowie pojawiło się 5 kolejnych sztuk modelu Urbino 18 III generacji. Pozostałe 15 wozów dostarczono na początku 2007 roku. Solarisy Urbino 18 zakupione przez MPK Kraków posiadają oznaczenia począwszy od #BR 711. W maju 2008 roku w komunikacji miejskiej w Krakowie pojawiła się konkurencja w postaci firmy Mobilis. Na potrzeby obsługi linii autobusowych firma ta zakupiła m.in. pojazdy typu Solaris Urbino 18. Pojazdy charakteryzują się żółtym kolorem nadwozia oraz pełną klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej. Solarisy Urbino 18 firmy Mobilis posiadają numerację począwszy od MR 901. Kolejne wozy z rodziny Urbino przybyły do Krakowa w grudniu 2009 roku. MPK Kraków zamówiło 5 sztuk Solarisów Urbino 18 III generacji, w nowym schamecie malowania, nawiązującym do identycznym Mercedesów O530G, zastosowano jednak jeden odcień koloru niebieskiego. Wozy przydzielono do zajezdni Płaszów i oznaczono numeracją #PR737-741. W 2011 roku ogłoszony został największy, jak do tej pory, przetarg na zakup łącznie 100 sztuk autobusów - w tym 73 sztuki 12-metrowych i 27 sztuki 18-metrowych pojazdów dla zajezdni w Płaszowie. Dostawy nowych wozów rozpisane zostały na okres 3 lat, do 2014 roku włącznie. Zwycięzcą został Solaris Bus&Coach oferując modele Urbino 12 i Urbino 18 III generacji. Autobusy wyposażone zostały w wyświetlacze firmy Novamedia, nowe kasowniki czy wyświetlacze ciekłokrystaliczne wewnątrz z wyświetlaniem trasy. Zastosowano najnowszy schemat malowania, stosując już dwa rodzaje koloru niebieskiego, identycznie jak w Mercedesach. Pierwsze 13 sztuk 18-metrowców zaprezentowano uroczyście w dniu 03.10.2011r. Nowe pojazdy otrzymały numerację #PR742-PR754. Na początku listopada 2012 roku w Krakowie pojawiły się dwa Solarisy Urbino 18 II generacji z 2004 roku. Zostały one wypożyczone przez krakowski oddział firmy Mobilis od Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej z Białegostoku a to za sprawą wchodzącej w życie od 17.11.2012r. małej remaszrutyzacji, która zakłada m.in. przedłużenie linii 178 (linię obsługuje Mobilis) do pętli Pod Fortem i obsługę w części brygad taborem przegubowym. Pojazdy otrzymały numery taborowe #MR911 (ex. #896) i #MR912 (ex. #897). Pierwszy z nich powrócił do właściciela w 2013r. a w jego miejsce w Krakowie pojawił się wypożyczony od Bus & Truck Service #MR911''. W ramach przetargu z 2011r., na początku kwietnia 2013r. pojawiła się dostawa nowych autobusów marki Solaris. Przyjechały wozy 12-metrowe do numeru #PU948, oraz cztery przegubowe wozy (o numerach taborowych #DR765-768) dla zajezdni Wola Duchacka. Z dniem 01.08.2014r. weszła w życie nowa umowa pomiędzy ZIKiT Kraków (operatorem) a Mobilis Mościska o. Kraków (przewoźnikiem) na świadczenie usług komunikacyjnych. Od tego dnia firma zaczęła obsługiwać linie 102, 109, 120, 138, 142, 152, 153, 159, 178, 193, 352 i 502 nowym taborem (AMZ CS10LF, AMZ CS12LF i Mercedes O345 Conecto). W związku z tym charakterystyczne żółte autobusy Citelis 12M, Maz 203.067 i Solaris Urbino 18 zostały wycofane z ruchu w Krakowie.

W dniu 11.09.2014r. na terenie zajezdni Bieńczyce zaprezentowanych zostało 8 sztuk autobusów Solaris Urbino 18 w wersji MetroStyle. Pojazdy zakupione zostały w ramach rozszerzenia przetargu ogłoszonego jeszcze w 2011r. Pojazdy oprócz zmienionej ściany czołowej wyróżniają się także pojedynczymi zamiast podwójnych przednich drzwi. Prototyp wersji Urbino 18 MetroStyle powstał w 2010 roku dla Paryża (do obsługi szybkiej i wydzielonej sieci autobusowej BHNS) a zaprezentowany został w lutym 2011 roku (warto dodać, że w 2011 roku był testowany w Grudziądzu). W tej samej odmianie powstały także trolejbusy dla Salzburga a pojazdy dla Krakowa są pierwszą serią MetroStyle w Polsce. Zakupione przez krakowskiego przewoźnika wozy wyposażono w silnik DAF spełniający wymogi Euro 6, automatyczną skrzynię biegów Voith Diwa 6 a także system monitoringu ciśnienia i temperatury w oponach (CPC). Autobusy otrzymały numerację #PR769-776 i stacjonują w zajezdni Płaszów.

W grudniu 2014r. flotę autobusów zasiliły dwa używane pojazdy testowe producenta. Krakowskie MPK zdecydowało się na zakup hybrydowego Solarisa Urbino 18 z 2010r. (o tym pojeździe w osobnym artykule, który można przeczytać -> tutaj <-) a także Solarisa Urbino 18 z 2012r. Ten drugi pojazd wyposażony został w silnik DAF-a spełniający wymogi Euro 6 oraz w automatyczną skrzynię biegów Voith. Otrzymał numer taborowy #DR777. Został (podobnie jak Solaris Urbino 18 Hybrid #BH611) oklejony folią na okoliczność 140-lecia Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Jako ciekawostkę należy podać, że autobus ten gościł już na ulicach Krakowa z okazji V Fotograficznej Majówki z Solarisem, która odbyła się w dniu 15 czerwca 2013r.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość18000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość2850 mm
Roztaw osi5130/5130 mm
Masa własna17500 kg
Ilość miejsc174
Ilość miejsc siedzących44
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi320/340/340/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
SilnikDAF PE228C, PR223S1, PR228S3;
DAF MX11 E6 (#PR769-776, #DR777);
Skrzynia biegówVoith D 864.3 (#BR711-736),
ZF Ecolife 6 AP 1400 B (#PR737-741);
Voith D 864.6 (#PR769-776);
Voith D854.6 (#DR777)
Prędkość max.72 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
20056BR711-BR716--6
2006----6
200720BR717-BR736--26
200812MR901-MR910, MR909'', MR910''2MR909, MR91036
20095PR737-PR741--41
2010----41
201113PR742-PR754--54
201212PR755-PR764, MR911, MR912--66
20135DR765-DR768, MR911''1MR91170
20149PR769-776, DR77712MR901-MR910, MR911'', MR91267


Przenumerowania
2012: PR737-741->BR737-741;
2014: PR742-745->DR742-745;

zdjęcia MPK Kraków


Stanowisko kierowcy (BR717-736)

Wnętrze pojazdu (BR717-736)


Stanowisko kierowcy (PR742-768)

Wnętrze pojazdu (PR742-768)


Stanowisko kierowcy (PR769-776)

Wnętrze pojazdu (PR769-776)


BR 711


BR 712


BR 713


BR 714


BR 715


BR 716


BR 717


BR 718


BR 719


BR 720


BR 721


BR 722


BR 723


BR 724


BR 725


BR 726


BR 727


BR 728


BR 729


BR 730


BR 731


BR 732


BR 733


BR 734


BR 735


BR 736


BR 737


BR 738


BR 739


BR 740


BR 741


DR 767


DR 768


PR 737



PR 738



PR 739



PR 740



PR 741



PR 742



PR 743



PR 744



PR 745



PR 746


PR 747


PR 748


PR 749


PR 750


PR 751


PR 752


PR 753


PR 754


PR 755


PR 756


PR 757


PR 758


PR 759


PR 760


PR 761


PR 762


PR 763


PR 764


PR 769


PR 770


PR 771


PR 772


PR 773


PR 774


PR 776


458 012-1


67


PZ 0961M


zdjęcia Mobilis o/Kraków


MR 901


MR 902


MR 903


MR 904


MR 905


MR 906


MR 907


MR 908


MR 909


MR 909''


MR 910


MR 911


MR 911''


MR 912

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne