Solaris Urbino 12 IV Electric
Pierwsze autobusy elektryczne regularnie kursujące po ulicach Krakowa pojawiły się pod koniec kwietnia 2014r.
Na potrzeby długoterminowych testów sprowadzono autobusy AMZ City Smile CS10E, Solaris Urbino 12 Electric oraz dwa Rampini Alé EL i przeznaczone zostały do kursowania na pierwszej w Polsce linii
obsługiwanej w całości autobusami elektrycznymi (linia 154 Prądnik Biały - Dworzec Główny Zachód).
Po pomyślnie przeprowadzonych testach pojazdów elektrycznych krakowski przewoźnik zdecydował się na zakup jednego z autobusów testowych oraz rozpisanie zamówienia na zakup 4 elektrycznych,
niskopodłogowych autobusów o długości około 9 metrów.
Pierwsze fabrycznie nowe Solarisy Urbino 8,9LE III Electric wyjechały na ulice miasta we wrześniu 2016r.
Po niemal roku w dniu 9.08.2017r. na terenie zajezdni Wola Duchacka odbyło się uroczyste wprowadzenie do eksploatacji 20 nowych autobusów elektrycznych marki Solaris Urbino, w tym 17 standardowych
(Urbino 12 IV Electric) i 3 przegubowe pojazdy (Urbino 18 Electric).
Solarisy Urbino 12 Electric napędzane są asynchronicznym silnikiem trakcyjnym o mocy 160 kW i posiadają baterie o pojemności 160 kWh.
Wszystkie pojazdy wyposażono jak tradycyjne spalinowe pojazdy, tj. w system informacji pasażerskiej, klimatyzację przedziału pasażerskiego, monitoring, automaty biletowe i ładowarki USB.
Elektryczne Solarisy posiadają dodatkowo złącze typu plug-in (przez który pojazdy ładowane są na terenie zajezdni) oraz pantograf zamontowany na dachu (za pomocą którego pojazdy ładują baterie na ul. Pawiej czy pętli Dworzec Główny Wschód).
Wszystkie pojazdy przydzielono do zajezdni Wola Duchacka i nadano im numery z przedziału #DE607-#DE623.
Przy okazji prezentacji nowych pojazdów na terenie zajezdni Wola Duchacka oddano do użytku 28 nowych stanowisk do ładowania autobusów elektrycznych.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Solaris Bus & Coach S.A. |
Długość | 12000 mm |
Szerokość | 2550 mm |
Wysokość | b.d. |
Roztaw osi | 5900 mm |
Masa własna | b.d. |
Ilość miejsc | b.d. |
Ilość miejsc siedzących | b.d. |
Wysokość podłogi I/II/III drzwi | 320/320/320 mm |
Udział procentowy niskiej podłogi | 100 % |
Silnik elektryczny | asynchroniczny 160 kW |
Baterie | litowo-jonowe |
Prędkość max. | b.d. |
stan inwentarzowy
Rok | Ilość sztuk wpisanych na stan | Pojazdy wpisane na stan | Ilość sztuk skreślonych ze stanu | Pojazdy skreślone ze stanu | Ilość sztuk na koniec roku |
2017 | 17 | DE607-DE623 | - | - | 17 |
2018 | - | - | - | - | 17 |
zdjęcia
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne