Solaris Urbino 12 II

Solaris Urbino 12 II
Solarisy Urbino 12 to niskopodłogowe autobusy produkcji polskiej. Zostały zaprojektowane i produkowane w zakładach Solaris Bus & Coach w Bolechowie. W roku 2003 krakowskie MPK ogłosiło przetarg na dostarczenie 50 sztuk nowoczesnych dwunastometrowych autobusów niskopodłogowych z silnikami spełniającymi wymogi Euro. W założeniu także pojazdy miały być montowane w Stacji Obsługi i Remontów MPK Kraków. Przetarg wygrała właśnie firma z Bolechowa. Pierwsze autobusy na ulice Krakowa wyjechały w marcu 2004r. Uroczyste przekazanie do ruchu pierwszych Urbino 12 II odbyło się 18.03.2004. Dwa pierwsze Solarisy zostały wyprodukowane w zakładach Solaris Bus & Coach w Bolechowie. Kolejne (począwszy od BU 803), zgodnie z umową, montowane były w Stacji Obsługi i Remontów MPK Kraków przy ul. Brożka. Wozy o numerach #BU801-BU830 wyposażone zostały w skrzynie biegów firmy Voith, zaś pozostałe #BU831-850 w skrzynie biegów firmy ZF. Pod koniec 2007 roku ogłoszony został kolejny przetarg na zakup 12 metrowych autobusów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację przedziału pasażerskiego. Na stanie krakowskiego przewoźnika znajdowało się 50 sztuk II generacji Urbino 12 do 2018 roku, kiedy to wycofano większość (bo aż 42 egzemplarze) w związku z wprowadzeniem do ruchu autobusów Mercedes-Benz O530 C2 z silnikami spełniającymi wymogi Euro 6. Ostatecznie w 2018 roku wycofano wszystkie posiadane pojazdy II generacji. Jako autobus historyczny pozostawiono wóz z numerem #BU820.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość12000 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość2850 mm
Roztaw osi5900 mm
Masa własna10400 kg
Ilość miejsc104
Ilość miejsc siedzących29
Wysokość podłogi I/II/III drzwi320/320/340 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
SilnikDAF PE 183C
Skrzynia biegówVoith D 854.3 (#BU801-BU830)
ZF 5HP 502C (#BU831-BU850)
Prędkość max.72 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
200450BU801-BU850--50
2005----50
2006----50
2007----50
2008----50
2009----50
2010----50
2011----50
2012----50
2013----50
2014----50
2015----50
2016----50
2017----50
2018--50BU801-BU8500


Przenumerowania
2016: BU849->DU849; BU850->DU850;
2018: DU849->BU849; DU850->BU850;

zdjęcia


Stanowisko kierowcy (BU801-850)

Wnętrze pojazdu (BU801-850)

BU801

BU802

BU803

BU804

BU805

BU806

BU807

BU808

BU809

BU810

BU811

BU812

BU813

BU814

BU815

BU816

BU817

BU818

BU819

BU820

BU821

BU822

BU823

BU824

BU825

BU826

BU827

BU828

BU829

BU830

BU831

BU832

BU833

BU834

BU835

BU836

BU837

BU838

BU839

BU840

BU841

BU842

BU843

BU844

BU845

BU846

BU847

BU848


BU 849



BU 850



076

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne