Solaris Urbino 12,9 III Hybrid

Solaris Urbino 12,9 III Hybrid
Na początku 2014 roku firma Solaris Bus & Coach S.A. podpisała dwa kontrakty, na dostawę łącznie 57 autobusów do okręgu Vestfold i Oslo. Jeden z nich, zawarty został z miejskim przewoźnikiem Tide ASA. Zakładał dostawę 11 sztuk pojazdów hybrydowych o długości 12,9m. Wozy dostarczono w lipcu 2014 roku ale zaledwie po 3 latach eksploatacji z początkiem 2017 roku wszystkie zostały wycofane z eksploatacji. Jeden z pojazdów powrócił do Polski i jako własność fabryki Solarisa trafił na testy do Krakowa. Z zewnątrz nie wyróżnia się zbytnio od innych kursujących autobusów marki Solaris, jest jednak nieco dłuższy niż klasyczne autobusy klasy maxi i mierzy 12,9m a także posiada niespotykany do tej pory w Krakowie układ drzwi 1-2-0, dzięki czemu dysponuje większą liczbą miejsc siedzących. Pojazd sprowadzono z myślą o kursach na liniach podmiejskich i do takich został przypisany - głównie do linii 222 i 232, choć zdarzyło się, że pojawił się m.in. na linii 128. Ostatecznie krakowski przewoźnik zakupił 9 z 11 dostępnych pojazdów tego typu.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentSolaris Bus & Coach S.A.
Długość12900 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość2850 mm
Roztaw osi7100 mm
Masa własnab.d. kg
Ilość miejsc110
Ilość miejsc siedzących34
Wysokość podłogi I/II drzwi320/320 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
SilnikCumminis ISB6.7E6
Silnik elektrycznyo mocy 44kW
Skrzynia biegówEaton EH-8E406
Prędkość max.72 km/h

zdjęcia


Stanowisko kierowcy


BH100

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne