Lohner E1, SGP E1

Lohner E1, SGP E1
Wagony typu E1 (popularne również pod oznaczeniem GT6) pochodzą z Wiednia. Konstrukcja tramwaju opiera się na konstrukcji standardowego dla Niemiec i Austrii (w latach `60) 6 osiowego wagonu typu GT6 (kursujące również po Krakowie wagony z Norymbergii) firmy Düwag (Düsseldorfer Wagonfabrik AG). Austriackie wagony są kontynuacją licencjonowanego GT6 i zostały oznaczone, jako E1. Tramwaje były produkowane od 1961r. przez firmę Lohner i SGP (Simmering-Graz-Pauker AG). Przez ponad 10 lat w fabrykach SGP, Lohner i Rotax (późniejsza nazwa firmy Lohner) wyprodukowano 338 wagonów. SGP wyprodukował łącznie 238 sztuk wagonów motorowych (4631-4868) a firma Lohner później, jako Rotax a następnie, jako Bombardier-Rotax wyprodukowała 100 sztuk wagonów motorowych (4461-4560) oraz 190 sztuk wagonów doczepnych (1101-1290). Pierwszy z "wiedeńczyków" (101 ex. Wiedeń 4488) wyjechał na ulice Krakowa 07.02.2004r. na linię 7-01. Charakteryzuje się oryginalnym malowaniem Wiener Linien (czerwono-biały). Posiada również herby Wiednia i Krakowa, przyklejone na przodzie wozu. Do końca roku 2004 do Krakowa trafiło jeszcze 10 sztuk E1 wraz z doczepami c3. Łącznie krakowskie MPK w ruchu liniowym posiada 73 wozy typu E1. Zakupiono również parę sztuk, które przeznaczono na części. Pierwsze serie E1, zakupionych w latach 2004-2006r. malowano w barwy niebiesko-kremowe. Były to wagony z przedziału #102-123. Na początku 2006 roku po wprowadzeniu nowego schematu, który zapoczątkował skład 105Na #736+737, wozy zamiast barwy kremowej otrzymały kolor biały. Ciekawostką było wprowadzenie do ruchu w 07.2006r. składu #125+585, pomalowanego w barwy zbliżone do barw wiedeńskiego przewoźnika (w 2010 roku skład przemalowano na niebiesko-biało). Po wprowadzeniu do ruchu pierwszych wagonów serii GT8S, postanowiono wprowadzić kolejny schemat. Na nowowprowadzanych do ruchu wagonach E1 i c3 zaczęto stosować układ malowania zbliżony do schematu przewoźnika z Düsseldorfu z zastosowaniem barwy niebieskiej i białej. Taki układ stosuje się począwszy od wagonu #168 (poza #169 i #171) również na pojazdach przechodzących naprawy bieżące. W 2010 roku miało miejsce najechanie składu #129+589 na skład #126+586. Ze względu na poważne uszkodzenia skreślone zostały ze stanu wagony E1 #129 i c3 #586. W tym samym roku zakupione zostały wagony na podmianę.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentBombardier-Rotax (wcześniej Lohner),
Simmering-Graz-Pauker AG (SGP)
Długość20300 mm
Szerokość2200 mm
Wysokość3000 mm
Roztaw osi1800/1800 mm
Masa własna23300 kg
Ilość miejsc105
Ilość miejsc siedzących36
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi897/897/897/897 mm
Moc ciągła silników2 x 150 kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.75 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
20049101-109--9
200511110-120--20
200611121-131--31
20078132-139--39
200812140-151--51
200916152-167--67
20106168-173112972
20111129''--73
2012----73
20133134'', 177, 179--76
2014----76
2015--3104, 165, HW16573
2016--1HW16072

* - Zakupionych zostało dodatkowo 8 wozów, które przeznaczono na części.


Przenumerowania
2013: 108->208; 109->209; 110->210; 111->211; 112->212; 113->213; 127->227; 131->231; 132->232; 134->234; 134''->174; 137->237; 138->238; 139->239; 153->253; 154->254; 155->255;
2015: 101-103->HW101-HW103; 105-107->HW105-HW107; 114-126->HW114-HW126; 128-130->HW128-HW130; 133->HW133; 135->HW135; 136->HW136; 140-151->HW140-HW151; 152->HW165; 156-159->HW156-HW159; 160->HW166; 161-163->HW160-HW163; 164->HW167; 166-170->HW168-HW172; 171->HW163; 172->HW173; 173->HW174; 174->HW164; 177->HW152; 179->HW104;
208-213->RW108-RW113; 227->RW127; 231->RW131; 232->RW132; 234->RW134; 237-239->RW137-RW139; 253-255->RW153-RW155;
HW149->RW149; HW150->RW150;
2016: HW148->RW148; HW161->RW161;

rysunki


Lohner E1, SGP E1 (101-173)

zdjęcia


Stanowisko motorniczego

Wnętrze pojazdu (przed modernizacją)

Wnętrze pojazdu (po modernizacji)


101


102


102+562


103+563


104
+
564


105+565


106+566


107+567


108+568


109+569


110+570


111


111+571


112+572


113+573


114+574


115+575


116+576


116+576''


117


117+577


118+578


119+579


119+579''



120+580


120+580''


121+581

121+581''


122+582


123+583


124+584


125+585


126


126
+
586


126
+
589


126+589''

127+587


128+588


129
+
589


129''+586''

130+590


131+591


132+592


133+593


134+594


134''+594''


135+535


135+595


136


136+536


137


137+597


138


138+598


139


140+540


140+560


141+561


142


142+532


142+542


143


143+543


144

144+544


145


145+545


146+596


147


147+547


148


148+548


149


149+549


150


150+550


151


151+551


152


152+595


153+553


154+554


155+555


156


156+556


157+557


158+558


159+559


160


160
+
546


161


161+560


162


162+561


163


163+542


164


165


167


168


169


170


170+552


171


172


173


174+534


177+537


208+668


209+669


210+670


211+671


212+672


231+691


232+692


237+697


253+653


254+654


255+655


HW 101


HW 133+HB 533


HW 141+HB 541


HW 156+HB 556


HW 172


RW 108+RB 508


RW 149+RB 549

zdjęcia wagonów E1 zakupionych z Wiednia


4487


4632


4644


4647


4648


4651


4664


4666


4687


4688


4691


4692


4711

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne