Lohner c3

Lohner c3
Wagony typu c3 to doczepy bierne, dostosowane to kursowania wraz z motorowymi wagonami E1. Pierwsze tego typu wozy pojawiły się w Krakowie w roku 2004 zaraz po dostarczeniu pierwszych wagonów motorowych E1. Tramwaje zostały sprowadzone z Wiednia, gdzie kursowały od 1959 roku. Wagony były dostarczane do Stolicy Austrii w latach 1959-1962. Produkowane były przez firmę Lohner (późniejsza firma Rotax a następnie Bombardier-Rotax), która wyprodukowała łącznie 100 sztuk wagonów motorowych (4461-4560) oraz 190 sztuk wagonów doczepnych (1101-1290). Pierwszy z wagonów E1 (101 ex. Wiedeń 4488) wyjechał na ulice Krakowa 07.02.2004r. na linię 7-01, zaś pierwszy skład z doczepą c3 w dniu 24.05.2005 (skład 102+563). Do 2009 roku zakupiono łącznie 48 sztuk wagonów odczepnych typu c3, z czego 43 sztuki skierowane zostały do obsługi liniowej w zestawieniu z wozami silnikowymi typu E1. W 2010 roku miało miejsce najechanie składu #129+589 na skład #126+586. Ze względu na poważne uszkodzenia skreślone zostały ze stanu wagony E1 #129 i c3 #586. W tym samym roku zakupione zostały wagony na podmianę oraz dodatkowe 3 sztuki.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentBombardier-Rotax (wcześniej Lohner)
Długość14700 mm
Szerokość2200 mm
Wysokość3000 mm
Roztaw osi1900 mm
Masa własna11600 kg
Ilość miejsc71
Ilość miejsc siedzących28
Wysokość podłogi I/II/III drzwi890/890/890 mm

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
20048562-569--8
200510570, 572-580--18
200611581-591--29
20075592-596--34
20082560, 561--36
20097553-559--43
2010--158642
20117571, 575'', 576'', 577'', 578'', 579'', 586''--49
201210552, 580'', 581'', 582'', 583'', 589'', 591'', 592'', 593'', 594''158958
20138532, 535, 536, 537, 539, 540, 541, 594'''--66
2014----66
2015--3542, 546, HB56563
2016--2HB560, HB56161

* - Zakupionych zostało dodatkowo 5 wozów, które przeznaczono na części.


Przenumerowania
2011: 575->546; 576->597; 577->598; 578->599; 579->542; 580->543; 581->544; 582->545; 583->547;
2012: 591->548; 592->549; 593->550; 594->551
2013: 553->653; 554->654; 555->655, 568->668; 569->669, 570->670; 571->671; 572->672; 573->673; 587->687; 591''->691; 592''->692; 594''->694; 594'''->534, 597->697; 598->698; 599->699;
2015: 532->HB542; 534->HB564; 535-HB535; 536->HB536; 537->HB552; 540->HB540; 541->HB541; 543-545->HB543-HB545; 547-551->HB547-HB551; 552->HB563; 556-561->HB556-HB561; 562->HB502; 563->HB503; 564->HB562; 539->HB504; 565-567->HB505-HB507; 574->HB514; 575''-583''->HB515-HB523; 584->HB524; 585->HB525; 586''->HB529; 588-HB528; 589''->HB526; 590->HB530; 593''->HB533; 595->HB565; 596->HB546;
653-655->RB553-RB555; 668-673->RB508-RB513; 687->RB527; 691->RB531; 692->RB532; 694->RB534; 697-699->RB537-RB539;
HB549->RB549; HB550->RB550;
2016: HB548->RB548;

rysunki


Lohner c3 (560-596)

zdjęcia


Wnętrze pojazdu (po modernizacji)


142+532

174+534

135+535

136+536

179+539

140+540

141+541

163
+
542

143+543

144+544

145+545

136+546

147+547

148+548

149+549

150+550

170+552

171+552

153+553

154+554

155+555

156+556

157+557

158+558

159+559

140+560

141+561

162+561

102+562

103+563

104
+
564

105+565

106+566

567

107+567

108+568

109+569

110+570

112+572

113+573

114+574

115+575

115+575''

116+576

117+577

117+577''

118+
578

118+578''

119+ 579

119+579''

120+ 580

120+580''

121+ 581

121+581''

122+582

122+582''

123+583

123+583''

124+584

125+585

126+586

129''+586''

127+587

128+588

126
+
589

126+589''

129+589

130+590

131+591

132+592

133+593

133+593''

134+594

135+595

152+595

146+596

137+597

146+596

253+653

254+654

255+655

208+668

209+669

210+670

211+671

212+672

231+691

232+692

234+694

237+697

238+698

RW 108+RB 508

zdjęcia wagonów c3 zakupionych z Wiednia


1137

1138

1150

1176

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne