Scania CR112

Scania CR112
Pierwsze autobusy Scania 112 podobnie jak pojazdy typu 111 trafiły do Krakowa w 1991 roku. Zakupiono wtedy 7 sztuk tego modelu. Autobusy otrzymały numerację począwszy od 48801. Również były to wiekowe autobusy, ale w porównaniu do taboru, który jeździł wtedy po ulicach miasta, były to autobusy bardzo nowoczesne. Wozy typu 112 miały trochę inny wygląd od 111. Różniły się przede wszystkim ilością drzwi - stodwunastki posiadały dodatkowe drzwi z tyłu pojazdu (poza wozem #48804, który posiadał układ drzwi 2-2-0). Wyjątkami były również #48803 z układem drzwi 1-1-1 oraz 48807, który posiadał jednopłatowe drzwi. Pozostałe pojazdy miały drzwi harmonijkowe. Scanie 112 wyposażone były w silniki D11 poza wozami #48802, #48803 i #48807, które otrzymały silniki turbo DS11. Stosowano skrzynie biegów GAV. Podobnie jak Scanie 111 nie posiadały otwieranych okien, ale ten problem został rozwiązany poprzez zastosowanie otwieranych okien na wzór okien z Jelcza 120M. Autobusy tego typu ostatecznie zniknęły z ulic w roku 1999. Większość pojazdów zostało sprzedanych prywatnym przewoźnikom.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentScania AB
Długość12000 mm
Szerokość2500 mm
Wysokość3200 mm
Roztaw osi6000 mm
Masa własna10100 kg
Ilość miejsc80
Ilość miejsc siedzących36
Wysokość podłogi I/II/III drzwi- mm
SilnikScania D 11,
Scania DS 11 (wozy #48802, #48803 i #48807)
Skrzynia biegówGAV 660
(wozy #48805, #48806),
GAV 762,
GAV 764
Prędkość max.70 km/h

zdjęcia


49801


49802


49805


49806

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Krzysztof Pitala, Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne