Scania CR112
Pierwsze autobusy Scania 112 podobnie jak pojazdy typu 111 trafiły do Krakowa w 1991 roku.
Zakupiono wtedy 7 sztuk tego modelu. Autobusy otrzymały numerację począwszy od 48801. Również były to wiekowe autobusy, ale w porównaniu do taboru, który jeździł wtedy po ulicach miasta,
były to autobusy bardzo nowoczesne. Wozy typu 112 miały trochę inny wygląd od 111.
Różniły się przede wszystkim ilością drzwi - stodwunastki posiadały dodatkowe drzwi z tyłu pojazdu (poza wozem #48804, który posiadał układ drzwi 2-2-0).
Wyjątkami były również #48803 z układem drzwi 1-1-1 oraz 48807, który posiadał jednopłatowe drzwi. Pozostałe pojazdy miały drzwi harmonijkowe.
Scanie 112 wyposażone były w silniki D11 poza wozami #48802, #48803 i #48807, które otrzymały silniki turbo DS11.
Stosowano skrzynie biegów GAV.
Podobnie jak Scanie 111 nie posiadały otwieranych okien, ale ten problem został rozwiązany poprzez zastosowanie otwieranych okien na wzór okien z Jelcza 120M.
Autobusy tego typu ostatecznie zniknęły z ulic w roku 1999. Większość pojazdów zostało sprzedanych prywatnym przewoźnikom.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Scania AB |
Długość | 12000 mm |
Szerokość | 2500 mm |
Wysokość | 3200 mm |
Roztaw osi | 6000 mm |
Masa własna | 10100 kg |
Ilość miejsc | 80 |
Ilość miejsc siedzących | 36 |
Wysokość podłogi I/II/III drzwi | - mm |
Silnik | Scania D 11, Scania DS 11 (wozy #48802, #48803 i #48807) |
Skrzynia biegów | GAV 660 (wozy #48805, #48806), GAV 762, GAV 764 |
Prędkość max. | 70 km/h |
zdjęcia
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Krzysztof Pitala, Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne