Scania CN113CLB

Scania CN113CLB
Początek lat `90 to w naszym kraju okres wielkich zmian ustrojowych i politycznych. Po raz pierwszy bez przeszkód można było zastanawiać się nad bezproblemowym zakupie produktów z tzw. Europy Zachodniej. W ten sposób w 1991 roku krakowskie MPK zdecydowało się na testy pojazdów z Niemiec i Szwecji. Dostarczono wówczas autobusy Man SG242, Scania CN113ALB oraz Scania CN113CLB. Ten ostatni to 12-metrowa wersja modelu CN113ALB. Testowany w Krakowie w październiku 1991r. autobus wypożyczony został z firmy Uppsala Läns Trafik AB. Był wyposażony w silnik Scania DSC11 04 oraz automatyczną skrzynię biegów GAV. Podobnie jak przegubowa wersja tego pojazdu wóz posiadał wysoką podłogę. Opisywany autobus testowy CN113CLB można było spotkać tylko na linii C kursującej pomiędzy Azorami a Nowym Bieżanowem. Po testach wszystkich trzech autobusów MPK zdecydowało się na zakup jednej sztuki Man-a SG242 oraz łącznie 30 egzemplarzy wozów Scania CN113ALB (15 sztuk w 1992r., 5 sztuk w 1993r. oraz 10 sztuk w 1996r.). Zamiast modelu CN113CLB zakupiono wozy rodzimej produkcji - Jelcz 120M. Pierwsza 12-metrowa Scania pojawiła się we flocie krakowskiego MPK dopiero w 1994 roku ale już w nowszym, częściowo niskopodłogowym modelu CN113CLL.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentScania AB
Długość11700 mm
Szerokość2500 mm
Wysokość2960 mm
Roztaw osi6000 mm
Masa własnab.d.
Ilość miejsc99
Ilość miejsc siedzących35
Wysokość podłogi I/II/III drzwi705/705/705 mm
SilnikScania DSC11 04
Skrzynia biegówGAV 783R
Prędkość max.85 km/h

zdjęcia


BGK 475

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne