Renault PR180.2
Początek lat `90 w Polsce to okres wielu zmian, które dotyczyły również taboru komunikacyjnego.
Miejski przewoźnik wzorem tramwajów już w 1990 roku sprowadził cztery używane egzemplarze autobusów Man SL202 z Norymbergi.
Poszukiwano również możliwości zakupu fabrycznie nowych pojazdów, niekoniecznie rodzimych producentów (Autosan czy Jelcz).
Podjęto testy pojazdów zarówno 12-metrowych jak i przegubowych. Na krakowskich ulicach zobaczyć można było m.in. autobusy: Man SG242, Scania CN113ALB i CN113CLB, Ikarus 435 czy Renault PR180.2.
Ten ostatni zaprezentowano pod koniec listopada 1991 roku. Fabrycznie nowy autobus przypominający do niedawno kursujące po krakowskich ulicach Jelcze PR110 oparto na tym samym typie, tj. modelu PR100, który
od 1971 produkowała francuska firma Berliet. Marka ta zniknęła za rynku w 1980 roku po czym model PR100 produkowano pod szyldem Renault.
W tym samym roku Renault Véhicules Industriels zaprezentował przegubową wersję oznaczoną jako PR180, którą produkowano do 1984 roku. Zaprezentowano wówczas odświeżoną serię z oznaczeniem PR180R,
w której nieco zmieniony został wygląd ściany czołowej (nowy zderzak czy pochylony film górny) oraz drzwi przeszklone na całej wysokości.
W 1985 roku wprowadzono do produkcji model PR180.2 równolegle z PR100.2, które były rozwinięciem serii 'R'.
Przegubową wersję napędzał 6-cylindrowy silnik Renault MIPR 06.20.45 z turbosprężarką zintegrowany z automatyczną skrzynią biegów (różne modele w zależności od zamówienia:
ZF 4HP 500, BV Doromat, ZF 5 HP 500, ZF 4HP 590, ZF 5 HP 590 lub Voith 864).
Z wozów przegubowych ostatecznie MPK Kraków zdecydowało o zakupie jednego egzemplarza Mana SG242 oraz łącznie 30 sztuk autobusów Scania CN113ALB.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Renault S.A. |
Długość | 17672 mm |
Szerokość | 2500 mm |
Wysokość | 2915 mm |
Roztaw osi | 5600/6270 mm |
Masa własna | 14820 kg |
Ilość miejsc | 166 |
Ilość miejsc siedzących | 42 |
Wysokość podłogi I/II/III drzwi | 350/350/350 mm |
Silnik | Renault MIPR 06.20.45 |
Skrzynia biegów | b.d. |
Prędkość max. | 85 km/h |
zdjęcia
8378 DC 69
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Polskie konstrukcje i licencje motoryzacyjne w latach 1922-1980, Aleksander Rummel, Warszawa 1985