Rampini Alé EL

Rampini Alé EL
Alé EL to mały miejski autobus elektryczny wyprodukowany przez włoską firmę Rampini. Bazuje on na modelu Autodromo Alé, który to od 1999 roku produkuje firma Carrozzeria Autodromo Modena (CAM). Pojazd wyposażony jest w napęd trakcyjny Siemens oraz w baterie litowo-jonowe. Całkowity zasięg wynosi ok. 150km zaś minimalny czas ładowania baterii to ok. 2 godziny. Ciekawostką jest zastosowanie w tym modelu pantografu, dzięki któremu można naładować baterie na przystankach lub pętach (oczywiście przy przygotowanej specjalnie do tego infrastrukturze). Dwie sztuki Rampini Alé EL krakowskie MPK wypożyczyło od Wiener Linien - przewoźnika z Wiednia. Pojazdy o numerach #8310 i #8311 otrzymały w Krakowie wewnętrzne oznaczenia (kolejno) #DK603 i #DK604 (jednak nie naklejono im oznaczeń i piktogramów krakowskiego przewoźnika). Pojazdy te razem z również wypożyczonymi AMZ City Smile CS10E i Solarisem Urbino 12 Electric przeznaczone zostały do kursowania na pierwszej w Polsce linii obsługiwanej w całości autobusami elektrycznymi (linia 154 Prądnik Biały - Dworzec Główny Zachód). Oficjalna prezentacja wszystkich tych pojazdów odbyła się w dniu 29.04.2014r. o godzinie 12:00 przy Barbakanie. Aby autobusy nie musiały zjeżdżać do zajezdni w celu naładowania baterii wykonano specjalne stanowisko w formie typowej dla trolejbusów sieci trakcyjnej. Nad zatoką autobusową rozwieszono dwa kable, z których jeden podłączono do tramwajowej sieci trakcyjnej a drugi do szyny przebiegającego tuż obok torowiska tramwajowego. Stanowisko to zlokalizowano na ulicy Pawiej tuż przed wejściem do Galerii Krakowskiej i uruchmoniono 9 czerwca 2014r. W okresie wakacyjnym na ulicach Krakowa można było spotkać inne pojazdy elektryczne takie jak Škoda Perun 26BB HE i SOR EBN10,5 CITY Electric. W tym samym czasie do Wiednia powrócił jeden z wypożyczonych Rampini #DK603.

Kolejny model Alé EL wypożyczono bezpośrednio od producenta, firmy Rampini Carlo S.p.A. Autobus w porównaniu do wypożyczonych z Wiednia posiadał troje drzwi i charakteryzował się przede wszystkim brakiem pantografu na dachu. Do Krakowa przybył pod koniec 2014r. Skierowano go, tradycyjnie jak inne testowane autobusy elektryczne, do obsługi linii 154. Niestety ze względu na awarię kursował jedynie przez 4 dni, po czym powrócił do producenta.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentRampini Carlo S.p.A
Długość7720 mm
Szerokośćć2200 mm
Wysokość3050 mm
Roztaw osi3675 mm
Masa własnab.d.
Ilość miejsc42
Ilość miejsc siedzących9
Wysokość podłogi I/II drzwi350/350 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
Silnik elektrycznySiemens 3 polowy synchroniczny
Baterielitowo-jonowe poj. 180 kWh
Prędkość max.62 km/h

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


DK603


DK604


DK607

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne