pętle tramwajowe S

SALWATOR

Wcześniejsza nazwa: ZWIERZYNIEC

Pierwsza końcówka na Salwatorze powstała w roku 1913 tuż przed mostem nad rzeką Rudawą, prawdopodobnie pod nazwą Zwierzyniec. Była to pierwsza nowowybudowana linia normalnotorowa w Krakowie. Przedłużono wówczas torowisko wzdłuż ulicy Kościuszki z końcówki zloklaizowanej na końcu ulicy Zwierzynieckiej. W 1917 roku powstała nowa pętla tramwajowa, u zbiedu ul. Królowej Jadwigi i ul. Kościuszki. Uroczyste otwarcie nastąpiło 9 września 1917 roku. Pętla funkcjonuje do dnia dzisiejszego.

Obecnie kursujące linie:
1, 2, 6

Linie kursujące na pętlę:
1 (od 1953),
1 /nocna/ (1971-1986),
2 (1952-1998; od 1999),
2 /nocna/ (1957-1986),
5 (1913-1952),
6 (1916-2005; od 2007),
6 /nocna/ (1957-1986),
8 (1934-1936),
21 (1961-1999),
36 (2000-2000; 2005-2007),
46 (1997-1999),
C /nocna/ (1948-1957);

Zdjęcia:

STRASZEWSKIEGO

Na początku 1913 roku skrócone zostały kursy linii wąskotorowego tramwaju elektrycznego z końcówki Dworzec Zwierzyniecki do tymczasowej końcówki przy skrzyżowaniu ulicy Straszewskiego z ulicą Zwierzyniecką. Spowodowane było to przebudową torowiska o rozstawie 900mm na rozstaw 1435mm w ciągu ulicy Zwierzynieckiej. Końcówkę wąskotorową zlikwidowano w 1915 roku.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
5 (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1913-1915);

Zdjęcia:
-

SZKLARSKA

W dniu 20.01.2010 została podpisana umowa na budowę nowej linii tramwajowej wzdłuż ulicy Kotlarskiej, Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego, Kuklińskiego i Lipskiej do nowej pętli tramwajowo-autobusowej Mały Płaszów na os. Lipska. Pierwszy odcinek trasy o długości 1650 metrów oddany został do użytku z początkiem sierpnia 2010 roku. Uruchomiono tymczasową końcówkę na końcu ulicy Klimeckiego przy samym skrzyżowaniu z ulica Nowohucką, której nadano nazwę Szklarska. Skierowano na nią linię nr 20, do obsługi, której wykorzystywano dwukierunkowe wozy N8S oraz GT8S. W dniu 11.11.2010 roku linię skierowano do pętli Wieczysta, a w tym czasie zaczęto demontować tymczasową końcówkę Szklarska. Po tygodniu linia 20 wróciła na trasę wzdłuż ul. Klimeckiego, tyle że już do nowej pętli Mały Płaszów.

Obecnie kursujące linie:
20

Linie kursujące na pętlę:
20 (2010-2010);

Zdjęcia:

SZKOŁA PODCHORĄŻYCH

Wcześniejsza nazwa: ŁOBZÓW

Końcówka powstała poprzez przedłużenie wąskotorowej linii tramwajowej z końcówki Park Krakowski przez ulicę Kazimierza Wielkiego pod Pałac Łobzowski (dzisiejszy budynek Politechniki Krakowskiej). Końcówka nazwana została od mieszczącej się w pałacu Szkoły Podchorążych. W roku 1936 końcówka wąskotorowa została przebudowana na normalotorową. Przebudowano wtedy także torowisko wąskotorowe (900mm) na normalotorowe (1435mm) w ciągu ulicy Kaziemierza Wielkiego. W roku 1938 końcówka została zlikwidowana, po przedłużeniu linii tramwajowej do Bronowic.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
2 (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1928-1936),
2 (1936-1938);

Zdjęcia:
-