pętle tramwajowe M

MAŁE BŁONIA
patrz: CICHY KĄCIK


MAŁY PŁASZÓW

W dniu 20.01.2010 została podpisana umowa na budowę nowej linii tramwajowej wzdłuż ulicy Kotlarskiej, Herlinga-Grudzińskiego, Klimeckiego, Kuklińskiego i Lipskiej do nowej pętli tramwajowo-autobusowej Mały Płaszów na os. Lipska. Pierwszy odcinek trasy o długości 1,65 km oddany został do użytku z początkiem sierpnia 2010 roku. Uruchomiono tymczasową końcówkę na końcu ulicy Klimeckiego przy samym skrzyżowaniu z ulica Nowohucką, której nadano nazwę Szklarska, na którą skierowano nową linię tramwajową nr 20. W dniu 18.11.2010 uroczyście uruchomiono nowy odcinek linii tramwajowej do pętli Mały Płaszów. Nowy dworzec autobusowo-tramwajowy zlokalizowany został przy skrzyżowaniu ulicy Lipskiej i Lipskiej bocznej. Skierowano na pętle linie 11 (dotychczas kursującą do pętli Cmentarz Rakowicki) oraz linię 20 (kursującą do tymczasowej końcówki Szklarska na ul. Klimeckiego).

Obecnie kursujące linie:
11, 12, 20

Linie kursujące na pętlę:
7 (2014-2015),
11 (od 2010),
12 (od 2015),
20 (od 2010);

Zdjęcia:

MATECZNY

Końcówka powstała w roku 1925. Przedłużono wtedy linię tramwajową z pętli na Rynku Podgórskim przez ulicę Kalwaryjską pod uzdrowisko w rejonie dzisiejszego Ronda Matecznego. Początkowo pętla przestała być używana w roku 1937 kiedy to przedłużono linię tramwajową do ulicy Rzemieślniczej w rejony budowanej wtenczas nowej zajezdni tramwajowej Łagiewniki (Podgórze). W latach `50 skierowano na nią tramwaje linii 10 i 11 a na początku lat `60 dołączyły do nich linia 19 oraz linie nocne 11 i 19. Definitywnie końcówka została zlikwidowana w kwietniu 1965r.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
3 (1935-1937),
6 (1925-1935),
10 (1954-1954),
11 (1954-1965),
11 /nocna/ (1961-1965),
19 (1960-1965),
19 /nocna/ (1961-1965);

Zdjęcia:
-

MISTRZEJOWICE

Pętla tramwajowa na osiedlu Mistrzejowice powstała na końcu obecnej ulicy Jancarza. Prace budowalne rozpoczęto w październiku 1973 roku przedłużając torowisko z pętli w Bieńczycach. Torowisko i pętlę oddano do użytku w listopadzie 1974 roku. Dwa lata później wybudowano odgałęzienie od linii w kierunku osiedla Piastów.

Obecnie kursujące linie:
9, 14, 16

Linie kursujące na pętlę:
1 (1978-1999),
1 /nocna/ (1978-1986),
9 (od 1999),
14 (od 1999),
16 (od 1974),
16 /nocna/ (1974-1984),
20 (1974-2009),
20bis (1977-1977),
23 (1990-1998; 1998-1999),
46 (1992-1995);

Zdjęcia:

MOST GRUNWLADZKI

W roku 1971 rozpoczęto budowę linii tramwajowej od skrzyżowania Krakowska-Stradom-Dietla w kierunku Mostu Grunwaldzkiego. Uroczyście uruchomiono ten odcinek 15.12.1971r. Trasa zakończona została końcówką (mijanką) zlokalizowaną w rejonie ul. Orzeszkowej. W 1975 roku przedłużono torowisko przez most do Dębnik.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
22bis (1971-1975);

Zdjęcia:
-

MOST PIŁSUDSKIEGO

Końcówka powstała w roku 1936. Wybudowano wówczas jeden tor o długości ok. 135m. jako przedłużenie linii tramwaju wąskotorowego z końcówki Most Podgórski. Tor zakończony był ślepo bez mijanki. Końcówkę zlikwidowano w 1945 roku.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
1 (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1936-1945);

Zdjęcia:

MOST PODGÓRSKI

Pierwsza końcówka jaka powstała w krakowskiej sieci tramwajowej w roku 1882. Była to linia tramwaju konnego o rozstawie szyn 900mm. Most Podgórski, inaczej zwany imieniem Franciszka Józefa I, zostal rozebrany w roku 1925. Na jego miejsce powstała prowizoryczna kładka, do której (do roku 1936) kursowały wąskotorowe tramwaje. Końcówka została zlikwidowana w roku 1936. Przedłużono wtedy linię do Mostu Piłsudskiego.

Obecnie końcówka nie istnieje.

Linie kursujące na pętlę:
1 (linia wąskotorowa tramwaju konnego) (1882-1901),
1 (linia wąskotorowa tramwaju elektrycznego) (1901-1936);

Zdjęcia: