GRZEGÓRZKI
Prace nad budową odcinka linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Starowiślna/ul. Dietla, ulicą Grzegórzecką do Fabryki Maszyn Zieleniewskiego (o łącznej długości ok 1500m.) zaplanowano
już w 1937r. Budowę rozpoczęto w 1939r. ale przerwano ze względu na sytuację polityczną a później przez wybuch wojny.
W czasie okupacji Niemcy do 1943r. wykonali łącznie odcinek do wysokości dzisiejszej ul. św. Łazarza.
Zaraz po zakończeniu II Wojny Światowej rozpoczęto odbudowę zniszczonych odcinków w Krakowie a także kontunuowano przerwane prace m.in. na trasie do Grzegórzek.
Do 22 grudnia 1947r. wykonano torowisko od ul. św. Łazarza do ul. Rzeźniczej. Nową kończówkę nazwano Grzegórzki.
W niespełna rok wykonano kolejny odcinek do skrzyżowania z ul. Wandy (oddany do użytku 13 października 1948r.) przenosząc końcówkę i przedłużając trasę linii 7.
Końcówka na ulicy Grzegórzeckiej zlokalizowana była na wysokości dawnego kina Związkowiec.
W sierpniu 1965 roku rozpoczęto budowę torowiska wzdłuż alei Pokoju. Końcówkę na ul. Grzegórzeckiej wyłączono z eksploatacji z dniem 23 czerwca 1966 roku, kiedy tramwaje linii
7 skierowano do nowej końcówki. Zlokalizowano ją tuż przed torowiskiem linii kolejowej Kraków - Kocmyrzów na wysokości ulicy Fabrycznej. Nową końcówkę nazwano Grzegórzki bądź Fabryczna.
Po wykonaniu wiaduktu nad al. Pokoju w ciągu tzw. obwodnicy kolejowej kontunuowano prace budowlane do osiedla Dąbie. Ostatecznie otwarto linię w dniu 31 grudnia 1968r. Likwidując tymczasową
końcówkę pod nazwą Grzegórzki.
Obecnie końcówka nie istnieje.
Linie kursujące na pętlę:
1 (1953-1956),
7 (1947-1966),
7 /nocna/ (1957-1966),
D /nocna/ (1957-1957);
Zdjęcia:
|