Pesa 2014N Krakowiak

Pesa 2014N Krakowiak
W sierpniu 2013 roku krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji ogłosiło przetarg na nowe czteroczłonowe tramwaje o długości od 39 do 43 metrów w ilości 36 egzemplarzy. Założeniem był zakup pojazdów, które zastąpiłyby składy 3x105Na na najbardziej popularnych liniach (przede wszystkim na linii 4 i 50). Do przetargu przystąpiły firmy PESA z modelem Twist Step o długości 42,83m długości, Solaris Bus&Coach z modelem Tramino Kraków o długości 42,99m długości, Konsorcjum Stadler z modelem Tango Simpatico o długości 39,48m oraz NEWAG z firmą Bombardier oferując model Flexity Classic NGT10 o długości 40,69m. W dniu 10 października 2013r. zostały ogłoszone wyniki przetargu, który ostatecznie wygrała firma PESA z Bydgoszczy. Zaoferowała ona 36 pojazdów za łączną kwotę 358 225 200zł. Czas podpisania umowy z producentem oddalał się ze względu na brak potwierdzenia czy krakowski przewoźnik otrzyma dotację z Unii Europejskiej na zakup w/w pojazdów. Dobra informacja o przydzieleniu pieniędzy z UE pojawiła się dopiero na przełomie maja i czerwca 2014 roku a w dniu 3 lipca 2015 roku podpisano umowę między MPK Kraków a firmą Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.. Producent zobowiązał się w przeciągu nieco ponad roku (do 15 września 2015r.) wykonać 36 pojazdów o długości 42,83m, czyli najdłuższych jak do tej pory pojazdów dla przewoźnika w Polsce. Konstrukcja wagonu w głównej mierze oparta została na podzespołach oferowanego przez firmę PESA wagonu typu Twist (znanego już m.in. w Częstochowie). Jednak ze względu na długość oraz wymagania przetargu wagon został opracowany przede wszystkim dla Krakowa. Pierwszy z zamówionych wagonów po paru tygodniach opóźnienia dotarł do Krakowa w czerwcu 2015r. i w dniu oficjalnej prezentacji, która odbyła się 30.08.2015r. był to jedyny dostarczony do Krakowa wóz tego typu. Do dnia 15.09.2015r. czyli dnia, w którym wg umowy miało być dostarczonych 36 wagonów, po Krakowie kursowały zaledwie dwa egzemplarze. Jeżeli producent nie zdąży wyprodukować wszystkich zamówionych pojazdów do końca roku, może przepaść cała dotacja z UE.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentPojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A.
Długość42830 mm
Szerokość2400 mm
Wysokośćb.d.
Roztaw osib.d.
Masa własna59000 kg
Ilość miejsc102
Ilość miejsc siedzących315
Wys. podłogi w części niskopodłogowejb.d.
Udział procentowy niskiej podłogib.d.
Moc ciągła silnikówb.d.
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.70 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
201536RG901-RG914, HG915-HG936--36

zdjęcia


HG 921


RG 901


RG 902

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne