W sierpniu 2013 roku krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji ogłosiło przetarg na nowe czteroczłonowe tramwaje o długości od 39 do 43 metrów w ilości 36 egzemplarzy.
Założeniem był zakup pojazdów, które zastąpiłyby składy 3x105Na na najbardziej popularnych liniach (przede wszystkim na linii 4 i 50).
Do przetargu przystąpiły firmy PESA z modelem Twist Step o długości 42,83m długości, Solaris Bus&Coach z modelem Tramino Kraków o długości 42,99m długości,
Konsorcjum Stadler z modelem Tango Simpatico o długości 39,48m oraz NEWAG z firmą Bombardier oferując model Flexity Classic NGT10 o długości 40,69m.
W dniu 10 października 2013r. zostały ogłoszone wyniki przetargu, który ostatecznie wygrała firma PESA z Bydgoszczy. Zaoferowała ona 36 pojazdów za łączną kwotę 358 225 200zł.
Czas podpisania umowy z producentem oddalał się ze względu na brak potwierdzenia czy krakowski przewoźnik otrzyma dotację z Unii Europejskiej na zakup w/w pojazdów.
Dobra informacja o przydzieleniu pieniędzy z UE pojawiła się dopiero na przełomie maja i czerwca 2014 roku a w dniu 3 lipca 2015 roku podpisano umowę między MPK Kraków a firmą Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A..
Producent zobowiązał się w przeciągu nieco ponad roku (do 15 września 2015r.) wykonać 36 pojazdów o długości 42,83m, czyli najdłuższych jak do tej pory pojazdów dla przewoźnika w Polsce.
Konstrukcja wagonu w głównej mierze oparta została na podzespołach oferowanego przez firmę PESA wagonu typu Twist (znanego już m.in. w Częstochowie).
Jednak ze względu na długość oraz wymagania przetargu wagon został opracowany przede wszystkim dla Krakowa.
Pierwszy z zamówionych wagonów po paru tygodniach opóźnienia dotarł do Krakowa w czerwcu 2015r. i w dniu oficjalnej prezentacji, która odbyła się 30.08.2015r.
był to jedyny dostarczony do Krakowa wóz tego typu. Do dnia 15.09.2015r. czyli dnia, w którym wg umowy miało być dostarczonych 36 wagonów,
po Krakowie kursowały zaledwie dwa egzemplarze. Jeżeli producent nie zdąży wyprodukować wszystkich zamówionych pojazdów do końca roku, może przepaść cała dotacja z UE.
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego