Nysa N59M, Nysa 521

Nysa 521
W latach `60 mimo przymiarek krakowskiego MPK do uruchomienia regularnych połączeń, wozy typu Nysa używane były wyłącznie użytkowane, jako zaplecze techniczne. Mimo krótkiego epizodu w okresie od maja do sierpnia MPK dopiero w połowie lat `70 uruchomiło stałe linie mikrobusowe. 30 maja 1966 roku na linię do Lasku Wolskiego skierowano mikrobus Nysa N59M. Już w sierpniu linię zlikwidowano a pojazdy te nadal służyły jako pomoc techniczna. W roku 1975 zakupiono kilkanaście sztuk wozów marki Nysa i skierowano je do obsługi specjalnych linii mikrobusowych oznaczonych symbolem M. Popularne "nyski" kursowały na liniach, które swoją trasę kończyły na Rynku Głównym. Mimo wielkiego zainteresowania i zapotrzebowania na tego typu transport, już z początkiem lat `80 zaczęto wycofywać tzw. eMki z krakowskich ulic. Przyczyną tego był zły stan techniczny wozów i brak części do nich. W roku 2007 z okazji 80-lecia komunikacji autobusowej w Krakowie odrestaurowany został mikrobus Nysa N59M o numerze taborowym 28.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentFabryka Samochodów Dostawczych w Nysie
Długość4410 mm
Szerokość1760 mm
Wysokość1960 mm
Roztaw osi2700 mm
Masa własna1360 kg
Ilość miejsc siedzących9
SilnikM-20
Skrzynia biegówmanualna, synchronizowana
Prędkość max.75 km/h

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


28


801

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Komunikacja Autobusowa w Krakowie 1927-2007, praca zbiorowa pod redakcją Jacka Kołodzieja, Kraków 2007