Uroczyste otwarcie estakady Lipska-Wielicka i przekazanie do eksploatacji wagonu 2014N (30.08.2015)

30.08.2015
Na początku 2013r. ogłoszony został przetarg na realizację estakady tramwajowej, z dodatkowym miejscem na ścieżkę rowerowo-pieszą, łączącej skrzyżowanie ulic Lipska-Saska z ulicą Wielicką. Pierwsze prace przygotowawcze rozpoczęto w październiku 2013 roku. Po niespełna 2 latach, w dniu 30.08.2015r. pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z przejazdu nową trasą tramwajową, liczącą blisko 1500 metrów długości. Od strony ulicy Wielickiej zaczyna się ona w rejonie ulicy Żołnierskiej. Torowisko skierowane zostało prostopadle do istniejącego toru między budynkami mieszkalnymi i przemysłowymi (Kabel, Poczta Polska). Tuż za rozjazdami rozpoczyna się najazd na estakadę, która przebiega najpierw nad ulicą Prokocimską a następnie nad stacją Kraków-Płaszów. Nad peronami dworca zlokalizowano parę przystanków o nazwie Kraków Płaszów Estakada, z których zapewniono dojście na perony. Po zakończeniu estakady nasyp skręca w lewo i torowisko po zjeździe rampą łączy się z istniejącym przy skrzyżowaniu ulicy Saskiej z ulicą Lipską. Zarówno od strony ul. Wielickiej jak i Saskiej zapewniono każdą możliwą relację skrętu dla tramwajów. Dodatkowo wzdłuż całej trasy przewidziano miejsce na chodnik i ścieżkę rowerową. Uroczystość otwarcia nowej trasy tramwajowej połączona została z uroczystym przekazaniem do eksploatacji wagonu typu 2014N Krakowiak wyprodukowanego przez bydgoskie zakłady PESA. Umowę na dostarczenie łącznie 36 sztuk tego typu tramwajów podpisano w lipcu 2014r., zaś pierwszy z zamówionych wagonów po paru tygodniach opóźnienia dotarł do Krakowa w czerwcu 2015r. i w dniu oficjalnej prezentacji był to jedyny dostarczony do Krakowa wóz tego typu. Zakup wagonów Krakowiak, podobnie jak inwestycja budowy łącznika Lipska-Wielicka sfinansowano ze środków UE. Obie uroczystości odbyły się w dniu 30.08.2015r. o godzinie 12:00 na przystanku tramwajowym Kraków Płaszów Estakada. W części oficjalnej wzięły udział władze miasta i przewoźnika a także mieszkańcy i miłośnicy. Następnie umożliwiono przejazd najnowszym nabytkiem krakowskiego MPK, na trasie estakada - Kurdwanów a następnie Kurdwanów - estakada - Mały Płaszów.

zdjęcia


Uroczyste otwarcie estakady Lipska-Wielicka i przekazanie do eksploatacji wagonu 2014N


Uroczyste otwarcie estakady Lipska-Wielicka i przekazanie do eksploatacji wagonu 2014N


Uroczyste otwarcie estakady Lipska-Wielicka i przekazanie do eksploatacji wagonu 2014N


PESA 2014N Krakowiak ( RG901 ) - ul. Wielicka


PESA 2014N Krakowiak ( RG901 ) - ul. Wielicka


PESA 2014N Krakowiak ( RG901 ) - Dworzec Płaszów Estakada


PESA 2014N Krakowiak ( RG901 ) - Dworzec Płaszów Estakada


PESA 2014N Krakowiak ( RG901 ) - Dworzec Płaszów Estakada


PESA 2014N Krakowiak ( RG901 ) - ul. Nowosądecka


PESA 2014N Krakowiak ( RG901 ) - ul. Lipska


PESA 2014N Krakowiak ( RG901 ) - Dworzec Płaszów Estakada