110-lecie Tramwaju Elektrycznego (19.03.2011)

19.03.2011
Na przełomie XIX i XX wieku zaczęto poruszać temat zmiany sposobu zasilania napędu krakowskich tramwajów. W 1895 roku podjęto debatę nad rozbudową pierwszej linii tramwaju konnego. Biorąc pod uwagę różne sposoby zasilania wozów m.in. za pośrednictwem gazu, pary czy prądu, ostatecznie przychylano się do ostatniego z rozwiązań. Równocześnie rozważane były sposoby poboru prądu: system naziemny - rozwieszona sieć trakcyjna, system podziemny - prowadzenie podziemnej szyny zasilającej oraz system akumulatorowy. W 1900 roku podpisana została umowa pomiędzy gminą Kraków oraz Krakowską Spółką Tramwajową na rozbudowę i przebudowę istniejących linii tramwajowych oraz linii, które miały dopiero powstać. Na początku marca 1901 roku dostarczone zostały nowe wagony a dokładnie w dniu 16.03.1901 roku uroczyście otworzono nową sieć. W tym samym dniu wystawiony został po raz pierwszy w Teatrze Krakowskim dramat "Wesele" autorstwa Stanisława Wyspiańskiego, opisujący autentyczne wydarzenie - ślub i wesele poety Lucjana Rydla z Jadwigą Mikołajczykówną. Wesele miało miejsce w podkrakowskiej wsi Bronowice. Dla uczczenia tych wydarzeń, również 16 marca, otwarta została w Muzeum Inżynierii Miejskiej wystawa poświęcona 110 rocznicy uruchomienia tramwaju elektrycznego. W sobotę 19 marca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjnie uruchomiło specjalną linię tramwajową numer 110 kursującą na trasie Muzeum Inżynierii Miejskiej - Bronowice Małe.

zdjęcia


Tramwaj Konny ( 1 ) - Muzuem Inżynierii Miejskiej


Wystawa - Muzuem Inżynierii Miejskiej


Wystawa - Muzuem Inżynierii Miejskiej


Przystanek Dajwór


Przystanek Dajwór


Okolicznościowe rozkłady jazdy


LH ( 1076 ) - Bronowice Małe


LH ( 1076 ) - Bronowice Małe


LH ( 1076 ) - ul. Bronowicka


SN1 ( 37 ) - ul. Basztowa


SN1 ( 37 ) - ul. Królewska