50-ta rocznica otwarcia linii tramwajowej do Nowej Huty (10.11.2002)

10.11.2002
7 listopada 1952 r. uroczyście otwarto pierwszą trasę tramwajową z Krakowa do Nowej Huty. Trasą z ronda Mogilskiego poprzez al. Planu 6 letniego (dzisiejsza al. Jana Pawła II), Plac Centralny do Huty im Lenina kursowała linia nr 5. Uruchomienie linii tramwajowej łączącej Kraków z Nową Hutą było początkiem powstawania sieci tramwajowej w tej dzielnicy i przyczyniło się do poprawy warunków podróżowania z miejsca zamieszkania do miejsca pracy. Do obsługi linii nr 5 skierowano wyłącznie tramwaje typu N z przedziałów numeracji 99-129 oraz wagony doczepne typu ND o numeracji 531-550. Linia nr 5 kursowała z częstotliwością 5 minut i obsługiwana była przez 12 składów trójwagonowych. Dla upamiętnienia 50-tej rocznicy tego wydarzenia Krakowskie MPK uruchomiło specjalną linię tramwajowo-autobusową nr 0, która kursowała w dniu 10.11.2002r. na trasie Pl. Centralny - rondo Mogilskie - Basztowa - Filharmonia - Poczta Główna - Lubicz - rondo Mogilskie - Pl. Centralny. Do obsługi tej specjalnej linii skierowano historyczne tramwaje typu SN-1 (37), SN-2 (87), 102 Na (210) oraz autobus Jelcz RTO (341) (niestety bez przyczepy P-01 (608)).

zdjęcia


SN1 ( 37 ) - ul. Straszewskiego


SN1 ( 37 ) - ul. Straszewskiego


102Na ( 210 ) - ul. Basztowa


Jelcz 272 MEX ( 341 ) - ul. Westerplatte


Jelcz 272 MEX ( 341 ) - pl. Centralny