Mercedes-Benz O530 C2 eCitaro

Mercedes-Benz O530 C2 eCitaro
10 lipca 2018 roku Mercedes zaprezentował w Moguncji pod Frankfurtem swój w pełni elektryczny autobus o nazwie eCitaro. Jego polska premiera miała miejsce podczas targów Warsaw Bus Expo 2019. Pojazd oparty jest na popularnym modelu Citaro. Wyposażony jest w oś napędową ZF AVE 130 z silnikami asynchronicznymi o mocy 125kW (każdy) umieszczonymi w pobliżu piast kół oraz w łącznie 10 baterii litowo-jonowych o łącznej mocy 243 kWh (baterie umieszczone na dachu oraz w tylnej części pojazdu). W Krakowie w dniu 11 kwietnia 2019 roku, miesiąc po polskiej premierze miał miejsce pokaz tego demonstracyjnego autobusu. Wóz zaprezentowano na terenie zajezdni Wola Duchacka, po czym odbył się krótki przejazd ulicami miasta, który miał charakter jedynie pokazowy. Niestety nie wyjechał na żaden kurs liniowy z pasażerami.

Ten sam pojazd pojawił się w Krakowie w styczniu 2021 roku. Przez okres nieco ponad 3 miesięcy stacjonował w zajezdni Płaszów z numerem taborowym #PE600. Kursował m.in. na liniach 128 i 304.

Po miesięcznej przerwie, w maju 2021 roku po raz kolejny pojawił się na krakowskich ulicach. Przez miesiąc stacjonował na zajezdni Bieńczyce (gdzie otrzymał numer #BE600). Pojawiał się ponownie na linii 128 jak i liniach 129 czy 138.

W marcu 2022 roku po niemal rocznej przerwie po raz czwarty można było zobaczyć ten pojazd w Krakowie, tym razem za sprawą testów w firmie Mobilis. Jako ciekawostkę należy podać, że autobus kursował we barwach zbliżonych do wrocławskich, tj. czerwono-żółtych. Autobus otrzymał numer taborowy #MC299. Skierowany został do obsługi linii 103, 142 czy 413.

dane techniczne

ProducentEvoBus GmbH Mercedes-Benz Omnibusse
Długość12135 mm
Szerokość2550 mm
Wysokość3400 mm
Roztaw osi5900 mm
Masa własna13000 kg
Ilość miejsc103
Ilość miejsc siedzących33
Wysokość podłogi I/II/III drzwi320/320/320 mm
Udział procentowy niskiej podłogi100 %
Silnik elektrycznyMercedes-Benz
Baterielitowo-jonowe o poj. 243 kWh i napięciu 400V
Prędkość max.b.d.

zdjęcia


Stanowisko kierowcy

Wnętrze pojazdu


MC299


NU V 3003


BE600


PE600

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne