Man Bw (PN3)
Tramwajowe doczepki Man Bw pojawiły się na krakowskich ulicach w 1941 roku. Sprowadzone zostały przez Generalną Gubernię z miasta Norymberga,
gdzie wozy te były odstawione od już dłuższego czasu. Do Krakowa przysłano 23 sztuki wagonów doczepnych serii 300 (w Krakowie oznaczone jako PN3). Razem z doczepami
przybyło 10 sztuk silnikowych wozów SN3.
Wagony doczepne PN3 otrzymały numerację począwszy od #551 i skończywszy na #573 (ex. Norymberga #337-359).
Pojazdy wyprodukowane zostały przez Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg (MAN) w roku 1909. Eksploatowane były w Krakowie od 1941 do 1960 roku.
Wagony spinano w składy razem z wagonami SN1.
Jedyny zachowany egzemplarz znajduje się w Muzeum Inzynierii Miejskiej. Nie wiadomo dlaczego posiada numer inw. 546 (Wagony PN3 posiadały numerację od #551-573, zaś
numer 546 posiadał jedyny wagon typu PN4).
W 2008 roku krakowskie MPK przystąpiło do rekonstrukcji wagonu PN3 na podstawie zachowanej dokumentacji. Dzięki staraniom powstała replika wagonu. Doczepę oznaczono numerem #555.
Rok później na zlecenie VAG Nürnberg oraz Freunde das Nürnberg-Fürther Strassenbahn e.V. MPK podjęło się rekonstrukcji tego samego typu wagonu.
Pojazd o numerze #336 w latach `70 został przebudowany na lorę. W latach 2010-2012 przywracano mu pierwotny wygląd.
W dniu 25.05.2012 odbyła się uroczysta prezentacja pojazdu, o której można przeczytać
-> tutaj <-.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg (MAN) |
Długość | 7700 mm |
Szerokość | 2040 mm |
Wysokość | 3015 mm |
Masa własna | 3500 kg |
Ilość miejsc | 40 |
Ilość miejsc siedzących | 14 |
rysunki
Man Bw (PN3) (546, 551-573)
zdjęcia
zdjęcia wagonu dla VAG Nürnberg
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990