Man Bw (PN3)

Man Bw (PN3)
Tramwajowe doczepki Man Bw pojawiły się na krakowskich ulicach w 1941 roku. Sprowadzone zostały przez Generalną Gubernię z miasta Norymberga, gdzie wozy te były odstawione od już dłuższego czasu. Do Krakowa przysłano 23 sztuki wagonów doczepnych serii 300 (w Krakowie oznaczone jako PN3). Razem z doczepami przybyło 10 sztuk silnikowych wozów SN3. Wagony doczepne PN3 otrzymały numerację począwszy od #551 i skończywszy na #573 (ex. Norymberga #337-359). Pojazdy wyprodukowane zostały przez Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg (MAN) w roku 1909. Eksploatowane były w Krakowie od 1941 do 1960 roku. Wagony spinano w składy razem z wagonami SN1. Jedyny zachowany egzemplarz znajduje się w Muzeum Inzynierii Miejskiej. Nie wiadomo dlaczego posiada numer inw. 546 (Wagony PN3 posiadały numerację od #551-573, zaś numer 546 posiadał jedyny wagon typu PN4). W 2008 roku krakowskie MPK przystąpiło do rekonstrukcji wagonu PN3 na podstawie zachowanej dokumentacji. Dzięki staraniom powstała replika wagonu. Doczepę oznaczono numerem #555. Rok później na zlecenie VAG Nürnberg oraz Freunde das Nürnberg-Fürther Strassenbahn e.V. MPK podjęło się rekonstrukcji tego samego typu wagonu. Pojazd o numerze #336 w latach `70 został przebudowany na lorę. W latach 2010-2012 przywracano mu pierwotny wygląd. W dniu 25.05.2012 odbyła się uroczysta prezentacja pojazdu, o której można przeczytać -> tutaj <-.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentMaschinenfabrik Augsburg-Nürnberg (MAN)
Długość7700 mm
Szerokość2040 mm
Wysokość3015 mm
Masa własna3500 kg
Ilość miejsc40
Ilość miejsc siedzących14

rysunki


Man Bw (PN3) (546, 551-573)

zdjęcia


Wnętrze pojazdu


546


555


37+555


151+555

zdjęcia wagonu dla VAG Nürnberg


Wnętrze pojazdu


336


87+336

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990