Düwag N8C, Düwag N8S, Düwag/Protram N8C-NF, Man/MPK N8C-NF, Man N8S-NF
W lipcu 2006 roku w Krakowie pojawił się pierwszy wagon N8S-NF o numerze taborowym 364. Charakteryzuje się tym, że jest wagonem dwukierunkowym.
Pojazdy tego typu produkowane były w latach 1976-1977 jako wagony N6. W latach 1992-1993
pojazdy przebudowano dodając niskopodłogowy, środkowy człon wykonany przez firmę MBG z Mittenwalde. Po takiej modernizacji wagony oznaczono symbolem N8S-NF.
W roku 2006 sprowadzono 3 sztuki N8S-NF z Norymbergi oraz dodatkowo dwie sztuki wagonów M8S z miasta Essen.
Wagony o numerach #1004 i #1013 były wagonami wąskotorowymi i posłużyć miały, jako wagony na części zamienne. Jeden z nich (#1013) postanowiono dostosować
do szerokości toru 1435mm. Wagon ten otrzymał numer #3304 (obecnie N8S).
Tramwaje tego typu sprowadzono ze względu na otwarcie dla tramwajów ulicy Pawiej. Początkowo ulica Pawia miała być od razu
połączona z pętlą tramwajową przy ulicy Kamiennej, ale ze względu na problemy podczas budowy, zakończono układanie
torowiska przy ulicy Warszawskiej (na przeciw Politechniki Krakowskiej) i w ten sposób wybudowano "ślepy" tor. Dlatego
od września 2006 roku do początku roku 2007 wagony tego typu kursowały na linii 30 - na trasie DWORZEC GŁÓWNY ZACHÓD (GALERIA) - Pawia - Basztowa -
Podwale - Dominikańska - Westerplatte - Pawia - DWORZEC GŁÓWNY ZACHÓD (GALERIA), a następnie na linii 24 (POLITECHNIKA - Pawia - Basztowa - Dunajewskiego -
Karmelicka - Królewska - Podchorążych - Bronowicka - BRONOWICE).
Pod koniec 2007 roku do Krakowa przybył kolejny wóz N8S-NF z Norymbergi (#368).
W kwietniu 2008 roku uruchomiona została linia tymczasowa nr 72, kursująca z Placu Centralnego do tymczasowej końcówki (mijanki) pod nazwą al. Pokoju. Do obsługi wykorzystane zostały
wszystkie dostepne wówczas wozy N8.
Ze względu na niewystarczającą ilość wagonów dwukierunkowych, postanowiono wypożyczyć tego typu pojazdy z innych miast.
W ten sposób do Krakowa przybył wagon Düwag N8C #1133 z Gdańska (w zamian wysłano wagon NGT6 #2018)
a także ze Śląska skład wagonów typu 111N #341 i #342 (w zamian do GOPu wypożyczone zostały
wozy 105Na #459 i #470 - które ostatecznie pozostały w Tramwajach Śląskich).
Od początku eksploatacji do początku sierpnia 2007 roku, wagony stacjonowały w zajezdni Podgórze.
Od dnia 1.08.2007 roku wagony N8 oraz 111N zostały przeniesione do zajezdni Nowa Huta.
W 2009 roku przybyły do Krakowa jeszcze wozy, w kolejności #365, #362 oraz #369. Przydzielone zostały do zajezdni Podgórze.
Otrzymały nowe malowanie, wzorem wagonów GT8S z Düsseldorfu.
Z początkiem kwietnia podgórskie wagony przekazano do zajezdni Nowa Huta, która obecnie posiada wszystkie krakowskie tramwaje typu N8.
W 2012 roku wagon #3066 (przebudowany z M8S) skierowano na modernizację do wrocławskiego Protramu.
Zakres prac objął m.in. przebudowę środkowego członu na niskopodłogowy, wprawienie drzwi w członie środkowym, wymianę ścian czołowych oraz wymianę instalacji elektrycznej.
Po powrocie do Krakowa wagon otrzymał numer #3082 i oznaczony został jako N8C-NF ze względu na wprowadzony niskopodłogowy człon oraz zmianę układu rozruchowego na chopperowy.
W 2013 roku w TR MPK Kraków podjęto próbę przebudowy wagonu #3071 na jednokierunkowy przy jednoczesnej wymianie instalacji elektrycznej, wymianie drzwi na odskokowe, modernizacji wnętrza
(w tym wyposażenie części niskopodłogowej w rampę dla niepełnosprawnych) oraz jak w przypadku wozu #3082 wymianę ścian czołowych.
Zmieniono również typ wagonu na N8C-NF. W planach jest jeszcze przebudowa tramwajów z numerami #3072 i #3073.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Man, Düwag |
Przebudowa (wagon #3082) | RMT Protram Wrocław |
Długość | 26080 mm |
Szerokość | 2300 mm |
Wysokość | 3646 mm |
Roztaw osi | 1800 mm |
Masa własna | 35300 kg |
Ilość miejsc | 161 |
Ilość miejsc siedzących | 50 |
Wysokość podłogi I/II/III/IV/V drzwi | 880/880/200*/880/880 mm |
Moc ciągła silników | 2 x 125 kW |
Napięcie zasilania | 600 V |
Prędkość max. | 70 km/h |
* wysokość podłogi w części niskopodłogowej wagonów N8S-NF.
stan inwentarzowy
Rok | Ilość sztuk wpisanych na stan | Pojazdy wpisane na stan | Ilość sztuk skreślonych ze stanu | Pojazdy skreślone ze stanu | Ilość sztuk na koniec roku |
2006 | 4 | 33012), 33023), 33033), 33041) | - | - | 4 |
2007 | - | - | - | - | 4 |
2008 | 1 | 3305 | - | - | 5 |
2009 | 2 | 3006, 3306 | - | - | 7 |
2010 | 2 | 3007, 3008 | - | - | 9 |
2011 | 3 | 3009-3011 | - | - | 12 |
1) - Wagon przebudowany z typu M8S na N8S (2007), przebudowa na N8C-NF (2012).
2) - Przebudowa na N8C-NF wraz z przebudową na wagon jednokierunkowy (2013).
3) - Przebudowa na N8C-NF wraz z przebudową na wagon jednokierunkowy (2014).
Przenumerowania
2009: |
3301-3303->3001-3003; 3304->3066; 3305->3005; 3306->3004; |
2012: |
3001-3011->3071-3081; 3066->3082; |
2015: |
3071-3082->HK451-HK462; |
zdjęcia
zdjęcia wagonów typu N6 i N8 w Norymberdze
zdjęcia gdańskiego wagonu typu Düwag N8C w Krakowie
zdjęcia wagonów Düwag M8S zakupionych z Essen
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne