Düwag N8C, Düwag N8S, Düwag/Protram N8C-NF, Man/MPK N8C-NF, Man N8S-NF

Man N8S-NF
W lipcu 2006 roku w Krakowie pojawił się pierwszy wagon N8S-NF o numerze taborowym 364. Charakteryzuje się tym, że jest wagonem dwukierunkowym. Pojazdy tego typu produkowane były w latach 1976-1977 jako wagony N6. W latach 1992-1993 pojazdy przebudowano dodając niskopodłogowy, środkowy człon wykonany przez firmę MBG z Mittenwalde. Po takiej modernizacji wagony oznaczono symbolem N8S-NF. W roku 2006 sprowadzono 3 sztuki N8S-NF z Norymbergi oraz dodatkowo dwie sztuki wagonów M8S z miasta Essen. Wagony o numerach #1004 i #1013 były wagonami wąskotorowymi i posłużyć miały, jako wagony na części zamienne. Jeden z nich (#1013) postanowiono dostosować do szerokości toru 1435mm. Wagon ten otrzymał numer #3304 (obecnie N8S). Tramwaje tego typu sprowadzono ze względu na otwarcie dla tramwajów ulicy Pawiej. Początkowo ulica Pawia miała być od razu połączona z pętlą tramwajową przy ulicy Kamiennej, ale ze względu na problemy podczas budowy, zakończono układanie torowiska przy ulicy Warszawskiej (na przeciw Politechniki Krakowskiej) i w ten sposób wybudowano "ślepy" tor. Dlatego od września 2006 roku do początku roku 2007 wagony tego typu kursowały na linii 30 - na trasie DWORZEC GŁÓWNY ZACHÓD (GALERIA) - Pawia - Basztowa - Podwale - Dominikańska - Westerplatte - Pawia - DWORZEC GŁÓWNY ZACHÓD (GALERIA), a następnie na linii 24 (POLITECHNIKA - Pawia - Basztowa - Dunajewskiego - Karmelicka - Królewska - Podchorążych - Bronowicka - BRONOWICE). Pod koniec 2007 roku do Krakowa przybył kolejny wóz N8S-NF z Norymbergi (#368). W kwietniu 2008 roku uruchomiona została linia tymczasowa nr 72, kursująca z Placu Centralnego do tymczasowej końcówki (mijanki) pod nazwą al. Pokoju. Do obsługi wykorzystane zostały wszystkie dostepne wówczas wozy N8. Ze względu na niewystarczającą ilość wagonów dwukierunkowych, postanowiono wypożyczyć tego typu pojazdy z innych miast. W ten sposób do Krakowa przybył wagon Düwag N8C #1133 z Gdańska (w zamian wysłano wagon NGT6 #2018) a także ze Śląska skład wagonów typu 111N #341 i #342 (w zamian do GOPu wypożyczone zostały wozy 105Na #459 i #470 - które ostatecznie pozostały w Tramwajach Śląskich). Od początku eksploatacji do początku sierpnia 2007 roku, wagony stacjonowały w zajezdni Podgórze. Od dnia 1.08.2007 roku wagony N8 oraz 111N zostały przeniesione do zajezdni Nowa Huta. W 2009 roku przybyły do Krakowa jeszcze wozy, w kolejności #365, #362 oraz #369. Przydzielone zostały do zajezdni Podgórze. Otrzymały nowe malowanie, wzorem wagonów GT8S z Düsseldorfu. Z początkiem kwietnia podgórskie wagony przekazano do zajezdni Nowa Huta, która obecnie posiada wszystkie krakowskie tramwaje typu N8. W 2012 roku wagon #3066 (przebudowany z M8S) skierowano na modernizację do wrocławskiego Protramu. Zakres prac objął m.in. przebudowę środkowego członu na niskopodłogowy, wprawienie drzwi w członie środkowym, wymianę ścian czołowych oraz wymianę instalacji elektrycznej. Po powrocie do Krakowa wagon otrzymał numer #3082 i oznaczony został jako N8C-NF ze względu na wprowadzony niskopodłogowy człon oraz zmianę układu rozruchowego na chopperowy. W 2013 roku w TR MPK Kraków podjęto próbę przebudowy wagonu #3071 na jednokierunkowy przy jednoczesnej wymianie instalacji elektrycznej, wymianie drzwi na odskokowe, modernizacji wnętrza (w tym wyposażenie części niskopodłogowej w rampę dla niepełnosprawnych) oraz jak w przypadku wozu #3082 wymianę ścian czołowych. Zmieniono również typ wagonu na N8C-NF. W planach jest jeszcze przebudowa tramwajów z numerami #3072 i #3073.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentMan, Düwag
Przebudowa (wagon #3082)RMT Protram Wrocław
Długość26080 mm
Szerokość2300 mm
Wysokość3646 mm
Roztaw osi1800 mm
Masa własna35300 kg
Ilość miejsc161
Ilość miejsc siedzących50
Wysokość podłogi I/II/III/IV/V drzwi880/880/200*/880/880 mm
Moc ciągła silników2 x 125 kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.70 km/h
* wysokość podłogi w części niskopodłogowej wagonów N8S-NF.

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
2006433012), 33023), 33033), 33041)--4
2007----4
200813305--5
200923006, 3306--7
201023007, 3008--9
201133009-3011--12

1) - Wagon przebudowany z typu M8S na N8S (2007), przebudowa na N8C-NF (2012).
2) - Przebudowa na N8C-NF wraz z przebudową na wagon jednokierunkowy (2013).
3) - Przebudowa na N8C-NF wraz z przebudową na wagon jednokierunkowy (2014).

Przenumerowania
2009: 3301-3303->3001-3003; 3304->3066; 3305->3005; 3306->3004;
2012: 3001-3011->3071-3081; 3066->3082;
2015: 3071-3082->HK451-HK462;

zdjęcia


Stanowisko motorniczego (3071-3075)

Stanowisko motorniczego po modernizacji (3071)

Wnętrze pojazdu (3071-3075)

Wnętrze pojazdu po modernizacji (3071)

Stanowisko motorniczego (3066)

Wnętrze pojazdu (3066)


Stanowisko motorniczego po modernizacji (3082)

Wnętrze pojazdu po modernizacji (3082)

3001


3002


3003


3004


3005


3006


3007


3008


3009


3010


3011


3066


3071


3072


3073


3074


3075


3076


3077


3078


3079


3080


3081


3082


3301


3302


3303


3304


3305


3306


HK 451


HK 452


HK 453


HK 454


HK 456


HK 457


HK 458


HK 459


HK 460


HK 461


HK 462

zdjęcia wagonów typu N6 i N8 w Norymberdze


361

362

364

365

366

367

368

369

370

371

372

zdjęcia gdańskiego wagonu typu Düwag N8C w Krakowie


Stanowisko motorniczego

Wnętrze pojazdu


1133

zdjęcia wagonów Düwag M8S zakupionych z Essen


1004

1013

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne