Man B4

Man B4
Wagony doczepne typu B4, podobnie jak wagony motorowe T4 i GT6, pochodzą z Norymbergi. Wagony te wyprodukowane były w latach 1957 - 1966. Konstrukcja doczepy oparta została na wozie motorowym T4. Wagon pozbawiony został kabiny motorniczego oraz pulpitów, sterowniczego oraz manewrowego. Pierwsze sztuki B4 produkowane były, jako doczepka do wozów T4, które produkowane były w latach 1957-1964. Później również, jako doczepy do wagonów GT6, które produkowane były w latach 1962-1966. Pierwsze tramwaje B4 zostały dostarczone do Krakowa w roku 1989 wraz z pierwszymi wozami T4, następnie w roku 1994 wraz z wagonami GT6. Kolejne dostawy miały miejsce w 1996 roku (10 wagonów B4), w 1999 roku (5 sztuk B4), w 2000 roku (4 sztuki B4), w 2001 roku (3 sztuki B4), w 2002 roku (6 sztuk B4), w 2003 roku (4 sztuki B4). Podczas eksploatacji prowadzono małe modernizacje. Do grudnia 2002 roku wagony doczepne B4 kursowały z motorowymi wagonami T4 i GT6. Po wycofaniu w dniu 29.12.2002r. wagonów T4, pozostałe doczepy zestawiane były tylko z wagonami GT6. Ze względu na wiek i wyeksploatowanie wozów, przyczepki były stopniowo wycofywane z ruchu. Jako zabytek pozostawiono wóz o numerze #527, który wraz z wozem T4 o numerze #127, tworzy skład historyczny.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentMan, Düwag
Długość14100 mm
Szerokość2350 mm
Wysokość3000 mm
Roztaw osi1800 mm
Masa własna10800 kg
Ilość miejsc110
Ilość miejsc siedzących31
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi885/885/885/885 mm

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
198911502-512--11
19906501, 516-518, 520, 523--17
19915513-515, 521, 522--22
1992----22
19932523'', 524152323
19943525, 529, 5302503, 52224
19953526, 5271), 528153026
199611532, 535-544150436
1997----36
199815314511, 523'', 536, 54133
1999--3512, 520, 52830
2000--4507, 514, 515, 52126
2001--7506, 508, 513, 517, 518, 519, 52519
20026549-551, 552'', 553, 5547510, 516, 524, 5271), 529, 539, 55218
2003--155417
2004--150216
2005--2540, 150314
2006--3532, 547'', 554''11
2007--2549, 5509
2008--4531, 548, 551, 552''5
2009--4537, 539'', 542, 5441
2010--0-1
2011--0-1
2012--0-1
2013--05430
* - Zakupionych zostało dodatkowo 10 wozów, które przeznaczono na części.
1) - Wagon historyczny Man B4 #527 (od 2002r.).

Przenumerowania
1991: 509->519;
1998: 505->536'';
1999: 538->530'';
2000: 501->1503; 526->547''; 530''->548;
2002: 535->554''; 536''->552;
2003: 553->539'';

rysunki


Man B4 (501-551)

zdjęcia


504


514


519


520


531


537


542


552


102+502


110+510


118+518


119+519


127+527


129+529


160+550


162+544


163+543


167+537


169+539


170+540


172+542


173+543


174+544


176+546


177+547


189+539


199+551

zdjęcia wagonów B4 zakupionych z Norymbergi


1529


1557


1597

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990