Linke-Hofmann #1076

Linke-Hoffman #1076
Wagon powstał w niemieckiej wówczas fabryce Linke-Hofmann-Werke, produkującej tabor kolejowy (w latach I wojny światowej również ciężkich samolotów bombowych) z siedzibą we Wrocławiu. Po 1945 koncern odtworzony został w ówczesnej RFN. Powstałe po wojnie na jej zapleczu zakłady we Wrocławiu nosiły nazwę PaFaWag a obecnie Bombardier Wrocław. Tramwaje typu LH produkowane były w latach 1924-29. Powstało łącznie 232 sztuki, z których wszystkie trafiły do wrocławskiego przewoźnika. Wagony Linke-Hofmann były eksploatowane we Wrocławiu od 1925 do 1977 r. Krakowski LH o numerze 1076 przybył z Wrocławia w roku 1985. Egzemplarz ten jest efektem "zamówienia" przez Telewizję Polską na tramwaj historyczny w tym mieście i miał stać się jednym z eksponatów kształtującego się wówczas Muzeum Komunikacji Miejskiej. Do tej pory w Krakowie nie jeździł ani jeden tramwaj tego typu. Wagon Linke-Hofmann numer 1076 został zrekonstruowany w 1985 roku. Niestety od tamtego czasu nie pojawiał się na ulicach miasta. Nie jeździł ani liniowo ani okazjonalnie. Dzięki pracy miłośników od początku roku 2005 do czerwca 2006 w dniu 11 czerwca 2006 odrestaurowany wagon Linke-Hofmann ponownie wyjechał na ulice miasta i zasilił szeregi zabytkowych tramwajów na Wielkiej Paradzie Tramwajów 2006.

dane techniczne

ProducentLinke-Hofmann-Werke
Długość9600 mm
Szerokość2100 mm
Wysokość3330 mm
Roztaw osi3000 mm
Masa własna11500 kg
Ilość miejsc60
Ilość miejsc siedzących20
Wysokość podłogi I/II drzwi-/- mm
Moc ciągła silników2 x 28-49 kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.40 km/h

zdjęcia


Stanowisko motorniczego

Wnętrze pojazdu


1076


1076+524


1076+524+26+538

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne