Linke-Hofmann #1076
Wagon powstał w niemieckiej wówczas fabryce Linke-Hofmann-Werke, produkującej tabor kolejowy
(w latach I wojny światowej również ciężkich samolotów bombowych) z siedzibą we Wrocławiu.
Po 1945 koncern odtworzony został w ówczesnej RFN.
Powstałe po wojnie na jej zapleczu zakłady we Wrocławiu nosiły nazwę PaFaWag a obecnie Bombardier Wrocław.
Tramwaje typu LH produkowane były w latach 1924-29. Powstało łącznie 232 sztuki, z których wszystkie trafiły
do wrocławskiego przewoźnika. Wagony Linke-Hofmann były
eksploatowane we Wrocławiu od 1925 do 1977 r. Krakowski LH o numerze 1076 przybył z Wrocławia w roku 1985.
Egzemplarz ten jest efektem "zamówienia" przez Telewizję Polską na tramwaj historyczny w tym mieście i miał stać się
jednym z eksponatów kształtującego się wówczas Muzeum Komunikacji Miejskiej.
Do tej pory w Krakowie nie jeździł ani jeden tramwaj tego typu. Wagon Linke-Hofmann numer 1076
został zrekonstruowany w 1985 roku. Niestety od tamtego czasu nie pojawiał się na ulicach miasta. Nie jeździł ani liniowo
ani okazjonalnie.
Dzięki pracy miłośników od początku roku 2005 do czerwca 2006 w dniu 11 czerwca 2006 odrestaurowany wagon Linke-Hofmann ponownie
wyjechał na ulice miasta i zasilił szeregi zabytkowych tramwajów na Wielkiej Paradzie Tramwajów 2006.
dane techniczne
Producent | Linke-Hofmann-Werke |
Długość | 9600 mm |
Szerokość | 2100 mm |
Wysokość | 3330 mm |
Roztaw osi | 3000 mm |
Masa własna | 11500 kg |
Ilość miejsc | 60 |
Ilość miejsc siedzących | 20 |
Wysokość podłogi I/II drzwi | -/- mm |
Moc ciągła silników | 2 x 28-49 kW |
Napięcie zasilania | 600 V |
Prędkość max. | 40 km/h |
zdjęcia
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne