Konstal 111N

Konstal 111N
Pierwsze wagony dwukierunkowe wyprodukowano w chorzowskiej fabryce Konstal w roku 1993 w ilości 6 sztuk. Tramwaje powstały na zlecenie PKT Katowice i były używane na odcinku wahadłowym w Gliwicach w latach 1993-1996. W późniejszych latach tramwaje jeździły solo po całej aglomeracji katowickiej. Wagony typu 111N są dwukierunkową wersją konstalowskich 105N/Na. Jeden pojedynczy wagon posiada z obu stron drzwi, ale tylko jedną kabinę. By tramwaje spełniały swoje zadanie muszą jeździć w składach, ustawione do siebie tyłami. Krakowskie MPK zdecydowało o pożyczeniu ze spółki Tramwaje Śląskie SA dwóch tramwajów o numerach #341 i #342 (wagon 342 z numerem fabrycznym 001 i wagon 341 z numerem fabrycznym 002 wyprodukowano w maju 1993 roku). W zamian na Śląsk wypożyczono wagony 105Na #459 i #470. Ostatecznie jednak krakowskie wozy pozostały w GOPie. Wagony 111N pomalowano, w barwy krakowskie w wakacje 2006 roku. Tramwaje służyły, jako rezerwa dla wagonów N8S, kursujących w okresie od 2006 do września 2007 roku na torowisku wzdłuż ulicy Pawiej. Następnie, podczas przebudowy Ronda Grzegórzeckiego, wozy kursowały na linii 72 po alei Pokoju. Od wakacji 2006 roku do wakacji 2007 roku wagony stacjonowały w zajezdni Podgórze. Po 1.08.2007 roku razem z wagonami N8S-NF zostały przeniesione do zajezdni Nowa Huta. W sierpniu 2008 roku wagony zakończyły eksploatację w Krakowie. Zostały przemalowane na kolor czerwony i wysłane z powrotem do Gliwic, gdzie otrzymały z powrotem pierwotne numery taborowe #341 i #342.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentChorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal"
Długość13500 mm
Szerokość2400 mm
Wysokość3060 mm
Roztaw osi1900 mm
Masa własna16800 kg
Ilość miejsc125
Ilość miejsc siedzących20
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi910/910/910/910 mm
Moc ciągła silników4 x 41,5kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.70 km/h

zdjęcia


Stanowisko motorniczego

Wnętrze pojazdu


3501+3502


3502+3501

zdjęcia (Tramwaje Śląskie)


342+341

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999