Konstal 111N
Pierwsze wagony dwukierunkowe wyprodukowano w chorzowskiej fabryce Konstal w roku 1993 w ilości 6 sztuk.
Tramwaje powstały na zlecenie PKT Katowice i były używane na odcinku wahadłowym w Gliwicach w latach 1993-1996.
W późniejszych latach tramwaje jeździły solo po całej aglomeracji katowickiej.
Wagony typu 111N są dwukierunkową wersją konstalowskich 105N/Na. Jeden pojedynczy wagon posiada z obu stron drzwi, ale tylko jedną kabinę.
By tramwaje spełniały swoje zadanie muszą jeździć w składach, ustawione do siebie tyłami.
Krakowskie MPK zdecydowało o pożyczeniu ze spółki Tramwaje Śląskie SA dwóch tramwajów o numerach #341 i #342
(wagon 342 z numerem fabrycznym 001 i wagon 341 z numerem fabrycznym 002 wyprodukowano w maju 1993 roku). W zamian na Śląsk wypożyczono wagony 105Na #459 i #470. Ostatecznie jednak
krakowskie wozy pozostały w GOPie.
Wagony 111N pomalowano, w barwy krakowskie w wakacje 2006 roku. Tramwaje służyły, jako rezerwa dla wagonów N8S,
kursujących w okresie od 2006 do września 2007 roku na torowisku wzdłuż ulicy Pawiej. Następnie, podczas
przebudowy Ronda Grzegórzeckiego, wozy kursowały na linii 72 po alei Pokoju.
Od wakacji 2006 roku do wakacji 2007 roku wagony stacjonowały w zajezdni Podgórze.
Po 1.08.2007 roku razem z wagonami N8S-NF zostały przeniesione do zajezdni Nowa Huta.
W sierpniu 2008 roku wagony zakończyły eksploatację w Krakowie. Zostały przemalowane na kolor
czerwony i wysłane z powrotem do Gliwic, gdzie otrzymały z powrotem pierwotne numery taborowe #341 i #342.
zobacz także:
dane techniczne
Producent | Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal" |
Długość | 13500 mm |
Szerokość | 2400 mm |
Wysokość | 3060 mm |
Roztaw osi | 1900 mm |
Masa własna | 16800 kg |
Ilość miejsc | 125 |
Ilość miejsc siedzących | 20 |
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi | 910/910/910/910 mm |
Moc ciągła silników | 4 x 41,5kW |
Napięcie zasilania | 600 V |
Prędkość max. | 70 km/h |
zdjęcia
zdjęcia (Tramwaje Śląskie)
342+341
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999