Konstal 105NT

Konstal 105NT
W roku 1983 specjaliści z Akademii Górniczo-Hutniczej we współpracy z MPK Kraków, zmodernizowali wagon typu 105N (o numerze 280) na wagon z tyrystorowym układem rozruchowym. Doświadczenie miało na celu zmniejszenie zużycia energii elektrycznej przez tramwaj. Dzięki nowatorskiemu rozwiązaniu, pojazd podczas hamowania, część energii oddawał z powrotem do sieci trakcyjnej. Do napędu posłużyły 4 silniki typu LTa-220, każdy o mocy 41,5kW. Zastosowano identyczny pulpit sterowniczy z wagonów 105N/Na, nowością zaś było zamontowanie z tyłu wozu pulpitu umożliwiającego jazdę manewrową. Prototypowy wagon oznaczono symbolem 105NT. W roku 1985 oraz 1988 na zlecenie krakowskiego przewoźnika w fabryce Konstal w Chorzowie, przebudowano łącznie jeszcze 5 wagonów. W roku 1989 dostarczono jeszcze dwie sztuki 105NT zaś były to już wagony nowe (nieprzebudowane z wycofanych z ruchu 105N). Łącznie w fabryce w Chorzowie zmodernizowano i wyprodukowano 13 wagonów typu 105NT. Wyprodukowano także 7 sztuk modelu 106N, który był zmodernizowaną wersją 105NT. Po licznych problemach z obsługą oraz brakiem części do samego układu tyrystorowego, wagony zaczęto wycofywać z ruchu, bądź przebudowywano na typ 105Na. Wagonu o numerach 2 i 3 zostały przenumerowane odpowiednio na 1202 i 1203 i służyły, jako holowniki. W roku 2007 został skasowany wóz 1203. W tym samym roku, MPK zdecydowało się na zakup ostatniego czynnego 105NT (o numerze 789) z Będzina, który w Krakowie służy jako holownik.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentChorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal"
Długość13500 mm
Szerokość2400 mm
Wysokość3060 mm
Roztaw osi1900 mm
Masa własna16800 kg
Ilość miejsc125
Ilość miejsc siedzących20
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi910/910/910/910 mm
Moc ciągła silników4 x 41,5kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.70 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
1983112)--1
1984----1
1985----1
1986322), 32), 42)--4
1987----4
1988252), 62)--6
198927, 8--8
1990----8
1991----8
1992----8
1993----8
1994----8
1995----8
1996---10291)2), 12061)2), 1507''1), 1508''1)4
1997----4
1998----4
1999---1204''1)2), 1205''1)2)2
2000----2
2001----2
2002----2
2003----2
2004----2
2005----2
2006----2
20071789''21202''2), 1203''2)1
2008----1
2009----1
2010----1
2011----1
2012----1
2013----1
2014----1
2015----1

1) - Brak danych dotyczących dokładnej daty kasacji wozu. Podany rok kasacji w przybliżeniu.
2) - Wagon przebudowany na typ 105NT.

Przenumerowania
1995: 2->1202''; 3->1203'';
1996: 1->1029; 4->1204''; 5->1205''; 6->1206; 7->1507''; 8->1508'';
2008: 789''->1001;
2015: 1001->TT021;

zdjęcia


2


2+4


4


5


7+8


789


1001


1202


1203


1205

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999