Konstal 105Nb

Konstal 105Nb
Wagon oznaczony symbolem 105Nb jest modernizacją popularnego wyrobu firmy Konstal oznaczonego, jako 105N i 105Na. Pierwszy, prototypowy wóz tego typu wyprodukowano w roku 1988 i sprzedano go do Krakowa. Modernizacja polegała na zastosowaniu powiększonej kabiny motorniczego, małych włazów dachowych oraz dwóch dużych okien, służących, jako wyjścia ewakuacyjne (awaryjne). Łącznie Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal" wyprodukowała 15 sztuk wagonów 105Nb. Pierwszy dla Krakowa, o numerze fabrycznym 2552, w roku 1988 oraz 14 sztuk dla Warszawy dostarczone w latach 1992-1994. Wagony dla Stolicy mimo oznaczenia 105Nb różniły się od pierwszego, prototypowego wozu dla Krakowa. Zastosowano w nich nowe wózki jezdne, tylny pulpit manewrowy, elektroniczny regulator napięcia przetwornicy oraz plastikowe drzwi. Ze względu na awaryjność, kilka wozów zostało wymienionych w fabryce na wozy o symbolu 105Nb/e. Jedyny krakowski tramwaj Konstal 105Nb skreślony został ze stanu MPK Kraków z końcem marca 2021 roku.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentChorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal"
Długość13500 mm
Szerokość2400 mm
Wysokość3060 mm
Roztaw osi1900 mm
Masa własna16800 kg
Ilość miejsc125
Ilość miejsc siedzących20
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi910/910/910/910 mm
Moc ciągła silników4 x 41,5kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.70 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
19881934--1
1989----1
1990----1
1991----1
1992----1
1993----1
1994----1
1995----1
1996----1
1997----1
1998----1
1999----1
2000----1
2001----1
2002----1
2003----1
2004----1
2005----1
2006----1
2007----1
2008----1
2009----1
2010----1
2011----1
2012----1
2013----1
2014----1
2015----1
2016----1
2017----1
2018----1
2019----1
2020----1
2021--1HZ2900


Przenumerowania
2000: 934->374'';
2015: 374''->HZ290;

zdjęcia



374''+375''


934+935

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999