Konstal 102Na

Konstal 102Na
Tramwaj ten jest modernizacją typu 102N (który był rozwinięciem prototypowego przegubowego tramwaju typu 15N) i różnił się od swojego poprzednika wyglądem ściany czołowej i tylnej, których konstrukcja była zaczerpnięta z wagonów typu 13N (eksploatowanych jedynie w Warszawie oraz w ilości 5 sztuk na Śląsku). Modernizacja wagonu 102N była na tyle konieczna gdyż pochylona pod ujemnym kątem szyba przednia w tego typu wagonach powodowała oślepienie motorniczego światłem z wewnątrz wagonu. Wagony 102Na były osadzone na trzech dwuosiowych wózkach. Dwa wózki (pierwszy i ostatni) były napędzane. Pierwsze tramwaje 102Na pojawiły się w Krakowie na początku 1970 r. Łącznie zakupiono 58 wagonów typu 102Na (w latach 1970-1974). W latach 1983-1988 zakupiono również używane 46 wagonów z Gdańska i Gorzowa Wielkopolskiego. Ostatecznie eksploatację wagonów typu 102Na w Krakowie zakończono 7.12.2001 r. pozostawiając w celach muzealnych wagon #210.

zobacz także:

dane techniczne

ProducentChorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych "Konstal"
Długość19300 mm
Szerokość2400 mm
Wysokość3076 mm
Roztaw osi1900 mm
Masa własna24000 kg
Ilość miejsc182
Ilość miejsc siedzących32
Wysokość podłogi I/II/III/IV drzwi890/890/890/890 mm
Moc ciągła silników4 x 40 kW
Napięcie zasilania600 V
Prędkość max.75 km/h

stan inwentarzowy

RokIlość sztuk wpisanych na stanPojazdy wpisane na stanIlość sztuk skreślonych ze stanuPojazdy skreślone ze stanuIlość sztuk na koniec roku
197020208-212, 2132), 214-221, 2222), 223-227--20
197113228-240--33
197220241-243, 2442)4), 245-260--53
19735261-265--58
1974----58
1975----58
1976----58
1977----58
1978----58
1979----58
1980----58
1981----58
1982----58
19835207, 244'', 265'', 9021)2), 9031)2)--63
1984----63
1985----63
1986----63
1987--123362
198842201-206, 222'', 233'', 265''', 266-298--104
1989----104
1990--1241103
1991--4208, 265''', 266, 27099
1992--4215, 233'', 268, 26995
1993----95
1994----95
1995--3227, 245, 25792
1996--131542), 235, 236, 244'', 254, 255, 259, 271, 274, 290, 291, 297, 29879
1997--301512), 1521)2), 1531)2), 1552)4), 211, 214, 215'', 220, 222'', 225, 228, 230-232, 234, 237-239, 242, 243, 248-251, 258, 261, 278, 280, 293, 29549
1998--8204-206, 223, 229, 240, 246, 28541
1999--25201, 202, 207, 209, 212, 216, 217, 219, 221, 224, 252, 256, 260, 262, 263, 267, 276, 281-284, 288, 289, 294, 150116
2000--132185), 247, 253, 264, 265'''', 272, 273, 275, 277, 279, 286, 287, 2963
2001--32103), 226, 2920

1) - Zakupiony dodatkowo wóz z Gorzowa Wlkp., wprowadzony do ruchu po przebudowie na 102NaD.
2) - Wagon przebudowany na 102NaD.
3) - Wagon historyczny Konstal 102Na #210 (od 2002r.).
4) - Wagon historyczny Konstal 102NaD #155 (od 1997r.).
5) - Kasacja w 2005r.

Przenumerowania
1980: 265->1016;
1983: 244->901;
1985: 213->904; 222->905;
1986: 265''->1502; 1016->1501;
1987: 901->1001; 902->1002; 903->1003; 904->1004; 905->1005;
1988: 1001->151; 1002->152; 1003->153; 1004->154; 1005->155;
1994: 203->215''; 1502->265''''

zdjęcia


?+204


201


201+207


202


202+203


204


204+?


205


205+204


205+206


206


207


209


210


203+210


210+
211


212


213


213+214


215


215+?


216


216+215


217


217+218


218


219


220


221


221+220


222


223


223+224


225


226


227


228


228+229


229


229+230


230


231+232


232


233


234


234+235


235+236


237


237+238


238


239


239+240


240


242


242+152


243+153


244+154


245


246+151


247


248


249


249+254


251+250


252


252+253


254


255


256


258


258+251


258+259


259


260


260+254


263+262


264


265


265+264


267


271


271+151


272


272+264


273


273+274


274


275


276


277+278


279


279+280


281+282


283


283+284


284


285


286+287


288+289


289


292


292+228


293


293+294


294


295


295+296


296


297


298


1501


1502

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990,
» Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A., Łódź 1999