Tramwaj Konny
Pierwsze propozycje uruchomienia tramwaju konnego pojawiły się przed uruchomieniem pierwszych linii omnibusowych a było to już w roku 1871. Za początek komunikacji zbiorowej uznaje się jednak pojawienie się pierwszych omnibusów (ok. 1875 roku). Omnibusy jednak nie cieszyły się zbyt dużą popularnością i już w czasie uruchamiania pierwszych przewozów, uznane zostały za przestarzałe. Rozpoczęte, w 1871 roku pertraktacje w sprawie tramwaju konnego trwały do 1881 roku. Uruchomienie tramwaju nastąpiło ostatecznie 31 października 1882 roku. Linię wybudowało towarzystwo Banque de Belgique z Brukseli. Początkowo linia podzielona była na dwie sekcje, zaś w późniejszym czasie zmieniono ten podział na trzy sekcje:
Sekcja I: Dworzec Główny, ul. Lubicz, Brama Floriańska, Hotel "Pod Różą", Rynek Główny;
Sekcja II: Magistrat, Kościół św. Piotra, Poczta Główna;
Sekcja III: ul. Stradom, ul. św. Józefa, Wolnica, Most Podgórski.
W 1883 roku Banque de Belgique odstąpił prawa Towarzystwu Akcyjnemu Tramvays Autrichiens et Extensions Societe Anonyme w Brukseli. W 1888 roku podjęto działania w kierunku stworzenia trzech nowych linii:
Plac Franciszkański - Rogatka Zwierzyniecka
Rynek Główny - ul. Szewska - ul. Karmelicka - Park Krakowski
Rynek Główny - ul. Sławkowska - ul. Długa - ul. Szlak
dodatkowo w roku 1889 zaproponowano linię
ul. Stradom - ul. św. Gertrudy - Starowiślna - ul. Dietla. Propozycje te jednak pozostały w sferze projektu. Po kilku latach funkcjonowania w Krakowie tramwaju konnego okazało się, że rozwijające się miasto potrzebuje sprawniejszej i wydajniejszej komunikacji. Podjęto wówczas kroki do elektryfikacji linii dotychczasowego tramwaju konnego. W dniu 16 marca 1901 roku na krakowskie ulice wyjechał pierwszy wąskotorowy tramwaj elektryczny. Na poniższym zdjęciu replika tramwaju konnego na rozstaw szyn 1435 mm.
dane techniczne
Długość | 4750 mm |
Szerokość | 1800 mm |
Wysokość | 2950 mm |
Masa własna | b.d. |
Ilość miejsc | b.d. |
rysunki
Tramwaj Konny - typ letni
Tramwaj Konny - typ zimowy
zdjęcia
1
legenda
xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego
info
Opracowanie: Michał Smajdor
Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990