Tramwaj Konny

Tramwaj Konny
Pierwsze propozycje uruchomienia tramwaju konnego pojawiły się przed uruchomieniem pierwszych linii omnibusowych a było to już w roku 1871. Za początek komunikacji zbiorowej uznaje się jednak pojawienie się pierwszych omnibusów (ok. 1875 roku). Omnibusy jednak nie cieszyły się zbyt dużą popularnością i już w czasie uruchamiania pierwszych przewozów, uznane zostały za przestarzałe. Rozpoczęte, w 1871 roku pertraktacje w sprawie tramwaju konnego trwały do 1881 roku. Uruchomienie tramwaju nastąpiło ostatecznie 31 października 1882 roku. Linię wybudowało towarzystwo Banque de Belgique z Brukseli. Początkowo linia podzielona była na dwie sekcje, zaś w późniejszym czasie zmieniono ten podział na trzy sekcje: Sekcja I: Dworzec Główny, ul. Lubicz, Brama Floriańska, Hotel "Pod Różą", Rynek Główny; Sekcja II: Magistrat, Kościół św. Piotra, Poczta Główna; Sekcja III: ul. Stradom, ul. św. Józefa, Wolnica, Most Podgórski. W 1883 roku Banque de Belgique odstąpił prawa Towarzystwu Akcyjnemu Tramvays Autrichiens et Extensions Societe Anonyme w Brukseli. W 1888 roku podjęto działania w kierunku stworzenia trzech nowych linii: Plac Franciszkański - Rogatka Zwierzyniecka Rynek Główny - ul. Szewska - ul. Karmelicka - Park Krakowski Rynek Główny - ul. Sławkowska - ul. Długa - ul. Szlak dodatkowo w roku 1889 zaproponowano linię ul. Stradom - ul. św. Gertrudy - Starowiślna - ul. Dietla. Propozycje te jednak pozostały w sferze projektu. Po kilku latach funkcjonowania w Krakowie tramwaju konnego okazało się, że rozwijające się miasto potrzebuje sprawniejszej i wydajniejszej komunikacji. Podjęto wówczas kroki do elektryfikacji linii dotychczasowego tramwaju konnego. W dniu 16 marca 1901 roku na krakowskie ulice wyjechał pierwszy wąskotorowy tramwaj elektryczny. Na poniższym zdjęciu replika tramwaju konnego na rozstaw szyn 1435 mm.

dane techniczne

Długość4750 mm
Szerokość1800 mm
Wysokość2950 mm
Masa własnab.d.
Ilość miejscb.d.

rysunki


Tramwaj Konny - typ letni


Tramwaj Konny - typ zimowy

zdjęcia


1

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 2, Rok 1987,
» Materiały i studia sekcji historycznej MPK Kraków, Nr 1, Rok 1990