Karosa B40 #600

Karosa B40 #600
Przyczepy typu B40 były produkowane przez czechosłowackie zakłady Karosa a.s. z miasta Vysoké Mýto. Konstrukcja była rozwinięciem modelu D4 produkowanego od końca lat `40 XX wieku. Zbudowana została na konstrukcji samonośnej. W budowie wykorzystano elementy m.in. z autobusu Tatra 500HB. W głównych zakładach w mieście Vysoké Mýto produkowano je w latach 1952-1957 a następnie do 1962 roku w praskiej dzielnicy Letňany. Przyczepy trafiały głównie na rynek wewnętrzny choć występowały również na terytorium Polski, jednak nie był to zbyt popularny model głownie z uwagi na to, że od 1965 roku w Jelczańskich Zakładach Samochodowych wytwarzano przyczepę PO-1. W Krakowie ten model nigdy nie był wykorzystywany liniowo. Jednak w 2017 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjna S.A. zakupiło jeden z takich egzemplarzy pochodzący z 1957 roku. Remont pojazdu trwał do połowy 2018 roku. Pierwsza prezentacja odrestaurowanej przyczepy miała miejsce w dniu 19 lipca przy okazji wprowadzania do ruchu autobusów Solaris Urbino 18 IV generacji. W dniu 7 października 2018 roku pojazd wziął udział w paradzie autobusów (o tym wydarzeniu można przeczytać -> tutaj <-), połączony z autobusem Ikarus 620 #118.

dane techniczne

ProducentKarosa a.s.
Długość z dyszlemb.d.
Długość bez dyszla5820 mm
Szerokość2350 mm
Wysokość2805 mm
Roztaw osi3300 mm
Masa własna2950 kg
Ilość miejsc23/26

zdjęcia


118+600

600

legenda

xx 123 - zdjęcie pojazdu obecnie eksploatowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu testowanego
xx 123 - zdjęcie pojazdu któremu zmieniono numer taborowy
xx 123 - zdjęcie pojazdu wycofanego z eksploatacji
xx 123 - zdjęcie pojazdu historycznego

info

Opracowanie: Michał Smajdor

Źródła:
» Notatki i obserwacje własne